КРОСКУЛЬТУРНЕ СПРИЙНЯТТЯ ДІЛОВОЇ РЕПУТАЦІЇ НА МІЖНАРОДНОМУ РІВНІ

Ключові слова: ділова репутація, економічна безпека, стейкхолдери, кроскультурне сприйняття ділової репутації, модель національних розмірів Хофстеде, цифрові комунікації

Анотація

Розширення діяльності компанії на нові ринки потребує глибшого розуміння того, як кроскультурні сприйняття стейкхолдерів впливають на її ділову репутацію на міжнародному рівні. Метою дослідження є аналіз сприйняття стейкхолдерами ділової репутації компанії залежно від культурного контексту на міжнародному рівні. Методи дослідження включають аналіз і синтез, порівняльний аналіз і систематизацію із застосуванням моделі національних вимірів Г. Хофстеда. У статті розглянуто, як такі чинники, як індивідуалізм-колективізм, дистанція влади, уникнення невизначеності, мотивація до досягнення та успіху (маскулінність), довгострокова орієнтація та поблажливість формують уявлення про репутацію компанії в різних культурних контекстах. З’ясовано, що в країнах з переважаючою індивідуалістичною культурою (США, Великобританія, Швеція) ділова репутація значною мірою ґрунтується на лідерстві в інноваціях, фінансовій ефективності. У колективістських суспільствах (наприклад, Китай, Саудівська Аравія, Південна Корея) сприйняття ділової репутації стейкхолдерами визначається соціальною відповідальністю, етичною поведінкою та міцними довгостроковими відносинами. У суспільствах із високим рівнем дистанції влади (Китай, Саудівська Аравія) на сприйняття ділової репутації значною мірою впливає соціальний статус керівників компанії, тоді як у суспільствах із низькою дистанцією влади (Швеція, Великобританія) ключовими чинниками є прозорість діяльності компанії. У статті підкреслено роль цифрових комунікацій у формуванні та управлінні діловою репутацією. Швидке поширення інформації через соціальні мережі та медіа посилює ризики репутаційних криз, що вимагає від компаній адаптації комунікаційних стратегій відповідно до культурних особливостей ринку. Зокрема, в країнах з переважаючою маскулінною культурою (наприклад, США, Китай) сприйняття стейкхолдерами ділової репутації значною мірою ґрунтується на досягненнях і конкурентоспроможності, тоді як у більш фемінних культурах (Швеція, Південна Корея) основний акцент робиться на екологічній стійкості, соціальній відповідальності та добробуті співробітників. У статті робиться висновок, що для ефективного розвитку міжнародної ділової репутації перед компаніями постає необхідність адаптувати стратегії цифрових комунікацій, враховуючи культурні особливості цільових ринків. Перспективи подальших досліджень охоплюють аналіз трансформації цифрових комунікацій у контексті управління діловою репутацією в умовах глобалізованого бізнесу.

Посилання

Aguilera-Caracuel J., Guerrero-Villegas J., Vidal-Salazar M.D., Delgado-Márquez B.L. (2015). International cultural diversification and corporate social performance in multinational enterprises: The role of slack financial resources. Management International Review, vol. 55, pp. 323-353. DOI: https://doi.org/10.1007/s11575-014-0225-4

Aguilera-Caracuel J., Guerrero-Villegas J., García-Sánchez E. (2017), "Reputation of multinational companies: Corporate social responsibility and internationalization". European Journal of Management and Business Economics, vol. 26, no. 3, pp. 329-346. DOI: https://doi.org/10.1108/EJMBE-10-2017-019

Alloza-Losana Á., Carreras-Romero E. (2021). Invariance of the reputation emotional index RepTrak Pulse: A study validation on generational change. Corporate Reputation Review, vol. 24(3), pp. 143-157.

Carreras-Romero E., Carreras-Franco A., Alloza-Losada Á. (2019). The reputation of companies across different countries: Some keys to validating the comparison of results. In Global aspects of reputation and strategic management, pp. 211-267. DOI: https://doi.org/10.1108/S1064-485720190000018014

Damberg S., Liu Y., Ringle C. M. (2024). Does culture matter? Corporate reputation and sustainable satisfaction in the Chinese and German banking sector. Journal of marketing analytics, vol. 12(1), pp. 6-24. DOI: https://doi.org/10.1057/s41270-023-00259-x

Fernández-Crehuet J.M., Rosales-Salas J., Cogollos S.D. (2021). Country’s international reputation index. Corporate Reputation Review, vol. 24, pp. 14-30. DOI: https://doi.org/10.1057/s41299-019-00088-8

Fombrun C.J., Ponzi L.J., Newburry W. (2015). Stakeholder Tracking and Analysis: The RepTrak® System for Measuring Corporate Reputation. Corporate Reputation Review, vol. 18(1), pp. 3–24. DOI: https://doi.org/10.1057/crr.2014.21

Jin B., Yong Park J., Kim J. (2008) Cross‐cultural examination of the relationships among firm reputation, e‐satisfaction, e‐trust, and e‐loyalty. International Marketing Review, vol. 25(3), pp. 324–337. DOI: https://doi.org/10.1108/02651330810877243

Kelley, K. J., & Thams, Y. (2019). Global reputation management: Understanding and managing reputation as shared value across borders. In Global aspects of reputation and strategic management, pp. 23-48. DOI: https://doi.org/10.1108/S1064-485720190000018002

Kitchen P.J., Laurence A. (2003). Corporate reputation: An eight-country analysis. Corporate Reputation Review, no. 6, pp. 103-117. DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540193

Nardella G., Surdu I., Brammer S. (2023). What happens abroad, stays abroad? Exploring how corporate social irresponsibility in domestic and international markets influences corporate reputation. Journal of World Business, vol. 58(4), p. 101420. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2022.101420

Newburry W., Deephouse, D. L., & Gardberg, N. A. (2019). Global aspects of reputation and strategic management. In Global aspects of reputation and strategic management, pp. 1-20. DOI: https://doi.org/10.1108/S1064-485720190000018009

Pinheiro A.B., do Prado N.B., Moraes G.H.S.M.D., Carraro, W.B.W.H. (2024). Corporate reputation in Brazil: do board characteristics matter? RAUSP Management Journal, vol. 59(4), pp. 350-365. DOI: https://doi.org/10.1108/RAUSP-01-2024-0002

RepTrak Company (2024). Report 2024 Global RepTrak® 100. Available at: https://surl.li/fcwycb

Swoboda B., Hirschmann J. (2017) Perceptions and effects of cross-national corporate reputation. International Marketing Review, vol. 34(6), pp. 909–944. DOI: https://doi.org/10.1108/imr-08-2016-0154

Swoboda B., Batton N. (2019) National cultural value models and reputation of MNCs. Cross Cultural & Strategic Management, vol. 26(2), pp. 166–198. DOI: https://doi.org/10.1108/ccsm-05-2018-0061

Swoboda B., Batton N. (2020) Cross-national roles of perceived reputation dimensions for MNCs. International Marketing Review, vol. 37(6), pp. 1051–1081. DOI: https://doi.org/10.1108/imr-07-2019-0180

The Culture Factor Group (2025). Country comparison tool of Hofstede's 6D model of national culture. Available at: https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool

The Culture Factor Group. (2024). Global report 2024: A cultural guide to management understanding employee needs and expectations. Available at: https://surl.li/mrknxr

Переглядів статті: 18
Завантажень PDF: 10
Опубліковано
2025-01-27
Як цитувати
Наумова, О., Наумова, М., & Карпенко, С. (2025). КРОСКУЛЬТУРНЕ СПРИЙНЯТТЯ ДІЛОВОЇ РЕПУТАЦІЇ НА МІЖНАРОДНОМУ РІВНІ. Цифрова економіка та економічна безпека, (1 (16), 46-52. https://doi.org/10.32782/dees.16-7