ІННОВАЦІЙНИЙ МАРКЕТИНГ СТРАТЕГІЧНИХ АЛЬЯНСІВ НА МІЖНАРОДНОМУ ФАРМАЦЕВТИЧНОМУ РИНКУ
Анотація
У статті досліджуються особливості використання інноваційного маркетингу міжнародними стратегічними альянсами (МСА) на міжнародному фармацевтичному ринку, зокрема вплив на конкурентоспроможність компаній та ефективність виведення інноваційних продуктів на ринок. Визначено, що ключовими напрямами інноваційного маркетингу є ко-брендинг, використання цифрових платформ, маркетинг, заснований на великих даних, локалізація кампаній та створення відкритих інноваційних платформ. Наведено приклади фармацевтичних МСА, таких як Pfizer та BioNTech, Roche та Foundation Medicine, Bayer та Alibaba Health. Особлива увага приділяється потенціалу українських фармацевтичних компаній при створенні МСА та впроваджені персоналізованих інструментів інноваційного маркетингу на міжнародному фармацевтичному ринку. Запропоновано рекомендації щодо адаптації світового досвіду інноваційного маркетингу до українських реалій, враховуючи потенціал фармацевтичної індустрії країни, її інтеграцію у глобальні ринки та повоєнне відновлення.
Посилання
Esmaelnezhad D., Taghizadeh-Yazdi M., Mahdiraji H.A., Vrontis D. International strategic alliances for collaborative product Innovation: An agent-based scenario analysis in biopharmaceutical industry. Journal of Business Research. 2023. Vol. 158. P. 113663. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113663
O'Dwyer M., Gilmore A., Carson D. Strategic alliances as an element of innovative marketing in SMEs. Journal of Strategic Marketing. 2011. Vol. 19(01). P. 91-104. DOI: https://doi.org/10.1080/0965254X.2010.537765
Shakouhi F., Tavakkoli-Moghaddam R., Baboli A. A competitive pharmaceutical supply chain under the marketing mix strategies and product life cycle with a fuzzy stochastic demand. Ann Oper Res. 2023. Vol. 324. P. 1369–1397 DOI: https://doi.org/10.1007/s10479-021-04073-5
Sivakumar K., Roy S., Zhu J. Global innovation generation and financial performance in business-to-business relationships: the case of cross-border alliances in the pharmaceutical industry. J. of the Acad. Mark. Sci. 2011. Vol. 39. P. 757–776 DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-010-0229-y
Кудирко Л. Пріоритети маркетингу компаній на міжнародному ринку фармацевтичної продукції. Економічний простір. 2024. № 193. С. 53-59. DOI: https://doi.org/10.30838/EP.193.53-59
Корж М., Жолуденко Т., Фоміченко, І. Стратегічні альянси на фармацевтичному ринку. Міжнародний науково-практичний журнал товари і ринки. 2024. Вип. 52. № 4. С. 14–34. DOI: https://doi.org/10.31617/2.2024(52)02
Ніжейко К. Практичні засади функціонування міжнародних стратегічних альянсів в ІТ-сфері. Інвестиції: практика та досвід. 2023. № 22. С. 147-153. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.22.147
Shan W., Walker G., Kogut B. Interfirm cooperation and startup innovation in the biotechnology industry. Strategic management journal. 1994. Vol. 15(5). P. 387-394.
OECD (2022), “The Evolving Concept of Market Power in the Digital Economy”, OECD Competition Policy Roundtable Background Note. URL: https://www.oecd.org/daf/competition/the-evolvingconcept-of-market-power-in-the-digital-economy-2022.pdf.
OECD (2024), OECD Competition Policy in Digital Markets. URL: https://www.oecd.org/en/publications/competition-policy-in-digital-markets_80552a33-en.html
Pfizer and BioNTech Announce Further Details on Collaboration to Accelerate Global COVID-19 Vaccine Development. URL: https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-announce-further-details-collaboration?utm_source=chatgpt.com
Novartis and Pear Therapeutics to develop digital therapeutics for patients with schizophrenia and multiple sclerosis. URL: https://www.novartis.com/news/media-releases/novartis-and-pear-therapeutics-develop-digital-therapeutics-patients-schizophrenia-and-multiple-sclerosis?utm_source=chatgpt.com
Roche and Foundation Medicine reach definitive merger agreement to accelerate broad availability of comprehensive genomic profiling in oncology. URL: https://www.foundationmedicine.com/press-releases/roche-and-foundation-medicine-reach-definitive-merger-agreement-to-accelerate-broad-availability-of-comprehensive-genomic-profiling-in-oncology?utm_source=chatgpt.com
Edi Editor's Corner: The top 10 Fierce Pharma Marketing stories of 2024 recapped. URL: https://www.fiercepharma.com/marketing/editors-corner-top-10-fierce-pharma-marketing-stories-2024-recapped
Bayer forms strategic partnership with AliHealth. URL: https://www.chinadaily.com.cn/cndy/2017-10/21/content_33518402.htm?utm_source=chatgpt.com
Press Release: Sanofi launches its first Digital Accelerator fueled by new talent and focused on growth. URL: https://www.sanofi.com/en/media-room/press-releases/2022/2022-06-08-09-21-33-2458434?utm_source=chatgpt.com
Esmaelnezhad D., Taghizadeh-Yazdi M., Mahdiraji H.A., Vrontis D. (2023) International strategic alliances for collaborative product Innovation: An agent-based scenario analysis in biopharmaceutical industry. Journal of Business Research, vol. 158, p. 113663. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113663
O'Dwyer M., Gilmore A., Carson D. (2011). Strategic alliances as an element of innovative marketing in SMEs. Journal of Strategic Marketing, vol. 19(01), pp. 91-104. DOI: https://doi.org/10.1080/0965254X.2010.537765
Shakouhi, F., Tavakkoli-Moghaddam, R., Baboli, A. et al. (2023) A competitive pharmaceutical supply chain under the marketing mix strategies and product life cycle with a fuzzy stochastic demand. Ann Oper Res, vol. 324, pp. 1369–1397 DOI: https://doi.org/10.1007/s10479-021-04073-5
Sivakumar K., Roy S., Zhu J. (2011) Global innovation generation and financial performance in business-to-business relationships: the case of cross-border alliances in the pharmaceutical industry. J. of the Acad. Mark. Sci, vol. 39, pp. 757–776. DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-010-0229-y
Kudyrko L. (2024). Priorytety marketynhu kompanii na mizhnarodnomu rynku farmatsevtychnoi produktsii [Marketing priorities of companies in the international pharmaceutical market]. Ekonomichnyi prostir, vol. 193, pp. 53-59. DOI: https://doi.org/10.30838/EP.193.53-59
Korzh М., Zholudenko Т., Fomichenko І. (2024). Stratehichni aliansy na farmatsevtychnomu rynku [Strategic alliances in the pharmaceutical market]. Mizhnarodnyi naukovo-praktychnyi zhurnal tovary i rynky, vol. 52, no. 4, pp. 14–34. DOI: https://doi.org/10.31617/2.2024(52)02
Nizheiko K. (2023) raktychni zasady funktsionuvannia mizhnarodnykh stratehichnykh aliansiv v IT-sferi [Practical Principles of Functioning of International Strategic Alliances in the IT Sphere]. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 22, pp. 147-153. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.22.147
Shan W., Walker G., Kogut B. (1994) Interfirm cooperation and startup innovation in the biotechnology industry. Strategic management journal, vol. 15(5), pp. 387-394.
OECD (2022), OECD Handbook on Competition Policy in the Digital Age. Available at: https://www.oecd.org/daf/competition/oecd-handbook-on-competition-policy-in-the-digitalage.pdf.
OECD (2022), “The Evolving Concept of Market Power in the Digital Economy”, OECD Competition Policy Roundtable Background Note. Available at: https://www.oecd.org/daf/competition/the-evolvingconcept-of-market-power-in-the-digital-economy-2022.pdf.
Pfizer and BioNTech Announce Further Details on Collaboration to Accelerate Global COVID-19 Vaccine Development. Available at: https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-announce-further-details-collaboration?utm_source=chatgpt.com
Novartis and Pear Therapeutics to develop digital therapeutics for patients with schizophrenia and multiple sclerosis. Available at: https://www.novartis.com/news/media-releases/novartis-and-pear-therapeutics-develop-digital-therapeutics-patients-schizophrenia-and-multiple-sclerosis?utm_source=chatgpt.com
Roche and Foundation Medicine reach definitive merger agreement to accelerate broad availability of comprehensive genomic profiling in oncology. Available at: https://www.foundationmedicine.com/press-releases/roche-and-foundation-medicine-reach-definitive-merger-agreement-to-accelerate-broad-availability-of-comprehensive-genomic-profiling-in-oncology?utm_source=chatgpt.com
Edi Editor's Corner: The top 10 Fierce Pharma Marketing stories of 2024 recapped. Available at: https://www.fiercepharma.com/marketing/editors-corner-top-10-fierce-pharma-marketing-stories-2024-recapped
Bayer forms strategic partnership with AliHealth. Available at: https://www.chinadaily.com.cn/cndy/2017-10/21/content_33518402.htm?utm_source=chatgpt.com
Press Release: Sanofi launches its first Digital Accelerator fueled by new talent and focused on growth. Available at: https://www.sanofi.com/en/media-room/press-releases/2022/2022-06-08-09-21-33-2458434?utm_source=chatgpt.com