НАПРЯМКИ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВІЙНИ З РОСІЙСЬКОЮ ФЕДЕРАЦІЄЮ
Анотація
До початку військового вторгнення в Україну з боку Російської Федерації український бізнес стрімко розвивався. Внаслідок бойових дій інфраструктура галузі була зруйнована, логістичні ланцюги розірвані, а значна кількість фахівців опинилася за межами України або захищає її у складі Збройних Сил України. Тим не менш, у 2022 році доходи ІТ-індустрії як основної частини електронного бізнесу зросли на 7%, порівняно зі щорічним зростанням на 20–30% у довоєнний період. У дослідженні розглядаються найважливіші напрямки розвитку електронного бізнесу в Україні у воєнний час у контексті таких економічних моделей, як G2B (Government-to-Business), B2G (Business-to-Government) та B2E (Business-to-Employees). Метою дослідження є підтвердження або спростування трьох гіпотез. Перша гіпотеза ґрунтується на тому, що подальший розвиток електронного бізнесу в Україні та його функціонування в європейському економічному просторі вимагає готовності українського суспільства до цього. Друга гіпотеза пов'язана з твердженням, що відновлення економіки України та розвиток електронного бізнесу можливий лише за умови впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в усі сектори економіки, в тому числі шляхом підвищення цифрової грамотності населення. Третя гіпотеза розглядає вплив держави на розвиток ринку праці в ІТ та, як наслідок, на розвиток електронного бізнесу в майбутньому. Висновки щодо підтвердження чи непідтвердження визначених гіпотез були зроблені на основі аналізу результатів опитування. За результатами дослідження підтвердилася перша гіпотеза, оскільки було виявлено, що існують достатні передумови для успішної інтеграції українців у західне суспільство. Друга гіпотеза підтверджується тим, що рівень медіаграмотності більшості українців дозволяє їм бути активними споживачами товарів і послуг, які пропонують підприємства електронного бізнесу в Інтернеті. Третя гіпотеза вважається непідтвердженою. Результати дослідження можуть бути використані для доповнення стратегії повоєнної економічної відбудови України.
Посилання
Analiz stanu ukrainskoi ekonomiky. [Analysis of the state of the Ukrainian economy]. Available at: https://uifuture.org/publications/analiz-stanu-ukrayinskoyi-ekonomiky/ (accessed 01.02.2023).
Chaffey, D. (2009). E-business and E-commerce Management: Strategy, Implementation and Practice (4th Ed). Harlow, United Kingdom: Pearson Education Limited.
Humphrey, J., Mansell, R., Paré, D., Schmitz, H. (2003). The Reality of E-Commerce with Developing Countries. Available at: https://www.researchgate.net/publication/320427826_The_Reality_of_E-Commerce_with_Developing_Countries (accessed 01.02.2023).
McConnell, M., Schninger, B. (2019). Are we long- or short talent, McKinsey Quarterly, January 2019, 1-7.
Rotman, D. (2018). Making AI into jobs. MIT technology review, July/August 2018, pp. 11-16.
Soni, V. D. (2020). Emerging roles of Artificial Intelligence in ecommerce. Inrernational Journal of trend in scientific research and development, no. 4(5), pp. 223-225.
Ukraina 2022. Yak ne vtratyty svii shans staty sylnoiu derzhavoiu. [Ukraine 2022. How not to lose your chance to become a strong state]. Available at: https://uifuture.org/publications/ukrayina-2022-yak-ne-vtratyty-svij-shans-staty-sylnoyu-derzhavoyu/ (accessed 01.02.2023).
Weill, P., Vitale, M.R. (2001). Place to space: migrating to e-business models. Cambridge, MA: Harvard Business press.
Аналіз стану української економіки. URL: https://uifuture.org/publications/analiz-stanu-ukrayinskoyi-ekonomiky/ (дата звернення: 01.02.2023).
Чаффі, Д. (2009). Управління електронним бізнесом та електронною комерцією: Стратегія, впровадження та практика (4-е вид.). Харлоу, Великобританія: Pearson Education Limited.
Хамфрі, Д., Менселл, Р., Паре, Д., Шмітц, Х. Реалії електронної комерції у країнах, що розвиваються. 2003. URL: https://www.researchgate.net/publication/320427826_The_Reality_of_E-Commerce_with_Developing_Countries (дата звернення: 01.02.2023).
Макконнелл, М., Шнінгер, Б. (2019). Ми є довго- чи короткостроковими талантами, McKinsey Quarterly, січень 2019, 1-7.
Ротман, Д. Перетворення ШІ на робочі місця. Технологічний огляд MIT, липень/серпень 2018. С. 11-16.
Соні, В. Д. (2020). Нові ролі штучного інтелекту в електронній комерції. Міжнародний журнал тенденцій наукових досліджень і розробок. 2020. № 4(5). С. 223-225.
Україна 2022. Як не втратити свій шанс стати сильною державою. URL: https://uifuture.org/publications/ukrayina-2022-yak-ne-vtratyty-svij-shans-staty-sylnoyu-derzhavoyu/ (дата звернення: 01.02.2023).
Вайль, П., Вітале, М.Р. (2001). Від місця до простору: перехід до моделей електронного бізнесу. Кембридж, штат Массачусетс: Гарвардська бізнес-преса.