DIRECTIONS FOR THE DEVELOPMENT OF E-BUSINESS IN UKRAINE IN THE CONTEXT OF THE WAR WITH THE RUSSIAN FEDERATION
Abstract
Before the military invasion of Ukraine by the Russian Federation, Ukrainian business was developing rapidly. As a result of the hostilities, the industry's infrastructure was destroyed, logistics chains were severed, and a significant number of specialists fled Ukraine or joined the Armed Forces of Ukraine to defend the country. Nevertheless, in 2022, IT revenues as the main part of e-business grew by 7%, compared to annual growth of 20-30% in the pre-war period. The study examines the most important areas of e-business development in Ukraine through wartime in the context of such economic models as G2B (Government-to-Business), B2G (Business-to-Government), and B2E (Business-to- Employees). The findings of the study can be used to complement the strategy of Ukraine's economic recovery in the postwar period.
References
Analiz stanu ukrainskoi ekonomiky. [Analysis of the state of the Ukrainian economy]. Available at: https://uifuture.org/publications/analiz-stanu-ukrayinskoyi-ekonomiky/ (accessed 01.02.2023).
Chaffey, D. (2009). E-business and E-commerce Management: Strategy, Implementation and Practice (4th Ed). Harlow, United Kingdom: Pearson Education Limited.
Humphrey, J., Mansell, R., Paré, D., Schmitz, H. (2003). The Reality of E-Commerce with Developing Countries. Available at: https://www.researchgate.net/publication/320427826_The_Reality_of_E-Commerce_with_Developing_Countries (accessed 01.02.2023).
McConnell, M., Schninger, B. (2019). Are we long- or short talent, McKinsey Quarterly, January 2019, 1-7.
Rotman, D. (2018). Making AI into jobs. MIT technology review, July/August 2018, pp. 11-16.
Soni, V. D. (2020). Emerging roles of Artificial Intelligence in ecommerce. Inrernational Journal of trend in scientific research and development, no. 4(5), pp. 223-225.
Ukraina 2022. Yak ne vtratyty svii shans staty sylnoiu derzhavoiu. [Ukraine 2022. How not to lose your chance to become a strong state]. Available at: https://uifuture.org/publications/ukrayina-2022-yak-ne-vtratyty-svij-shans-staty-sylnoyu-derzhavoyu/ (accessed 01.02.2023).
Weill, P., Vitale, M.R. (2001). Place to space: migrating to e-business models. Cambridge, MA: Harvard Business press.
Аналіз стану української економіки. URL: https://uifuture.org/publications/analiz-stanu-ukrayinskoyi-ekonomiky/ (дата звернення: 01.02.2023).
Чаффі, Д. (2009). Управління електронним бізнесом та електронною комерцією: Стратегія, впровадження та практика (4-е вид.). Харлоу, Великобританія: Pearson Education Limited.
Хамфрі, Д., Менселл, Р., Паре, Д., Шмітц, Х. Реалії електронної комерції у країнах, що розвиваються. 2003. URL: https://www.researchgate.net/publication/320427826_The_Reality_of_E-Commerce_with_Developing_Countries (дата звернення: 01.02.2023).
Макконнелл, М., Шнінгер, Б. (2019). Ми є довго- чи короткостроковими талантами, McKinsey Quarterly, січень 2019, 1-7.
Ротман, Д. Перетворення ШІ на робочі місця. Технологічний огляд MIT, липень/серпень 2018. С. 11-16.
Соні, В. Д. (2020). Нові ролі штучного інтелекту в електронній комерції. Міжнародний журнал тенденцій наукових досліджень і розробок. 2020. № 4(5). С. 223-225.
Україна 2022. Як не втратити свій шанс стати сильною державою. URL: https://uifuture.org/publications/ukrayina-2022-yak-ne-vtratyty-svij-shans-staty-sylnoyu-derzhavoyu/ (дата звернення: 01.02.2023).
Вайль, П., Вітале, М.Р. (2001). Від місця до простору: перехід до моделей електронного бізнесу. Кембридж, штат Массачусетс: Гарвардська бізнес-преса.