CERTAIN ASPECTS OF BRAND POSITIONING OF AGRICULTURAL ENTERPRISES IN THE CONTEXT OF MODERN MARKET CHANGES

Keywords: positioning, brand, agricultural enterprises, competitiveness, value proposition, unique image, positioning strategy, positioning matrix

Abstract

The article highlights the problem of brand positioning of agricultural enterprises as an important strategic tool for increasing their competitiveness in the conditions of modern market changes. The main factors determining the change in the positioning vector of agrarian enterprises are identified and the need to find a unique position to ensure the long-term success of agrarian business is substantiated. A comparison of the approaches of well-known strategic marketing theorists to the concept of "positioning" was made, and consistency and disagreement in views on this process were revealed. The main aspects of achieving effective positioning of agricultural enterprises are considered: forming a value proposition, creating a difference among competitors, giving the brand a unique image and position in the minds of consumers. The necessity of forming a strategy for the positioning of agricultural enterprises is substantiated by examples of its successful implementation, demonstrated by world experience. Types of positioning strategies and methods of their implementation in the practice of domestic agricultural enterprises are presented. The principle of building a positioning matrix is considered, its purpose and usefulness for analysis in choosing a unique position in a competitive market are determined. Features of the formation of brand positioning strategies of agrarian enterprises in the conditions of modern market changes are revealed and actual areas of positioning that have the potential for their effective implementation are outlined. It was determined that price positioning is usually the most common strategy among agricultural enterprises, especially those that offer standardized products. However, modern market changes and difficulties in ensuring product standardization require enterprises to find other areas of positioning that would allow them to achieve competitive advantages. The approach to the formation and implementation of brand positioning strategies of agrarian enterprises was considered and the content of the stages of its implementation was analyzed. Attention is focused on the importance of communication policy in promoting the brand's position as a key factor in creating a unique brand image in the consumer's mind and engaging him in long-term interaction.

References

Русан В.М. Особливості функціонування аграрного сектора економіки України в умовах війни. Національний інститут стратегічних досліджень. 28.07.2022. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/ekonomika/osoblyvosti-funktsionuvannya-ahrarnoho-sektora-ekonomiky-ukrayiny-v-umovakh

Козак Л. В. Моделі стратегічного позиціювання продукції аграрних підприємств та методичні підходи їх аналізу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка». 2022. № 25(53). С. 25-30

Белік О.О. Оцінка і формування ринкових позицій підприємств аграрної сфери. Культура народів Причорномор'я. 2014. № 274. С. 139-143.

Пальонка О. Ю. Позиціювання українських підприємств на зовнішніх ринках зерна. Вісник Полтавської державної аграрної академії». 2017. № 4. С. 121-126.

Райтер Н.І. Аналіз конкурентних позицій сільськогосподарських підприємств як чинник підвищення їх ефективності. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2017. № 2. С. 55-63.

Коломицева О.В.. Концепція позиціонування регіону в умовах глобальної конкуренції: монографія. Черкаси: ЧДТУ, 2016. 321 с.

Aaker D. A., McLoughlin D. Strategic Market Manage-n ment: Global Perspectives. New York : John Wiley and Sons, Ltd, 2010. 354 p.

Хулей Грем, Сондерс Джон, Пісі Найджел Маркетингова стратегія і конкурентне позиціонування. Пер. з англійської. Дніпропетровськ: Баланс Бізнес Букс. 2005. 800 с.

Офіційний сайт компанії Earthbound Farm. URL: https://www.earthboundfarm.com

Офіційний сайт компанії Riverford Organic Farmers. URL: https://www.riverford.co.uk

Офіційний сайт компанії Freight Farms. URL: https://www.freightfarms.com/

Офіційний сайт компанії «Мрія Агрохолдинг». URL: https://cfg.com.ua

Офіційний сайт компанії «Нібулон». URL: https://www.nibulon.com

Козак Л. В. Теоретико-методичні підходи формування стратегічного бачення та цілей позиціювання продукції аграрних підприємств. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка». 2014. Випуск 25. С. 42–49

Васильченко Л.С., Бурцева Т.І. Управління системою маркетингових комунікацій. Східна Європа: економік, бізнес та управління. 2016. Вип. 2. ст. 145 - 148.

Rusan V.M. (2022) Osoblyvosti funktsionuvannia ahrarnoho sektora ekonomiky Ukrainy v umovakh viiny [Peculiarities of functioning of the agrarian sector of the economy of Ukraine in the conditions of war]. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Available at: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/ekonomika/osoblyvosti-funktsionuvannya-ahrarnoho-sektora-ekonomiky-ukrayiny-v-umovakh

Kozak L.V. (2022) Modeli stratehichnoho pozytsiiuvannia produktsii ahrarnykh pidpryiemstv ta metodychni pidkhody yikh analizu [Models of strategic positioning of products of agrarian enterprises and methodical approaches to their analysis]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Ekonomika, no. 25(53), pp. 25-30

Belik O.O. (2014) Otsinka i formuvannia rynkovykh pozytsii pidpryiemstv ahrarnoi sfery [Assessment and formation of market positions of agricultural enterprises]. Kultura narodiv Prychornomoria, no. 274, pp. 139-143.

Palonka O.Yu. (2017) Pozytsiiuvannia ukrainskykh pidpryiemstv na zovnishnikh rynkakh zerna [Positioning of Ukrainian enterprises on foreign grain markets]. Visnyk Poltavskoi derzhavnoi ahrarnoi akademii», no. 4, pp. 121-126.

Raiter N.I. (2017) Analiz konkurentnykh pozytsii silskohospodarskykh pidpryiemstv yak chynnyk pidvyshchennia yikh efektyvnosti [Analysis of the competitive positions of agricultural enterprises as a factor in increasing their efficiency]. Aktualni problemy innovatsiinoi ekonomiky, no. 2, pp. 55-63.

Kolomytseva O.V. (2016) Kontseptsiia pozytsionuvannia rehionu v umovakh hlobalnoi konkurentsii: monohrafiia [The concept of regional positioning in conditions of global competition: monograph]. Cherkasy: ChDTU, 321 p.

Aaker D.A., McLoughlin D. (2010) Strategic Market Manage-n ment: Global Perspectives. New York : John Wiley and Sons, Ltd, 354 p.

Khulei Hrem, Sonders Dzhon, Pisi Naidzhel (2005) Marketynhova stratehiia i konkurentne pozytsionuvannia [Marketing strategy and competitive positioning]. Dnipropetrovsk: Balans Biznes Buks, 800 p.

Ofitsiinyi sait kompanii Earthbound Farm [The official website of the Earthbound Farm company]. Available at: https://www.earthboundfarm.com

Ofitsiinyi sait kompanii Riverford Organic Farmers [Official website of Riverford Organic Farmers]. Available at: https://www.riverford.co.uk

Ofitsiinyi sait kompanii Freight Farms [The official site of Freight Farms]. Available at: https://www.freightfarms.com/

Ofitsiinyi sait kompanii «Mriia Ahrokholdynh» [Official website of the company "Mriya Agroholding"]. Available at: https://cfg.com.ua

Ofitsiinyi sait kompanii «Nibulon» [Official website of the company "Nibulon"]. Available at: https://www.nibulon.com

Kozak L.V. (2014) Teoretyko-metodychni pidkhody formuvannia stratehichnoho bachennia ta tsilei pozytsiiuvannia produktsii ahrarnykh pidpryiemstv [Theoretical and methodological approaches to the formation of a strategic vision and goals of positioning the products of agrarian enterprises]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Ekonomika», vol. 25, pp. 42–49

Vasylchenko L.S., Burtseva T.I. (2016) Upravlinnia systemoiu marketynhovykh komunikatsii [Management of the marketing communications system]. Skhidna Yevropa: ekonomik, biznes ta upravlinnia, vol. 2, pp. 145 - 148.

Article views: 29
PDF Downloads: 18
Published
2024-09-30
How to Cite
Odintsov, O., Pepchuk, S., & Bokovnya, A. (2024). CERTAIN ASPECTS OF BRAND POSITIONING OF AGRICULTURAL ENTERPRISES IN THE CONTEXT OF MODERN MARKET CHANGES. Digital Есопоmу and Economic Security, (5 (14), 47-54. https://doi.org/10.32782/dees.14-7