ОСОБЛИВОСТІ ТА ІНСТРУМЕНТИ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ РЕЛОКАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ В УКРАЇНІ
Анотація
У статті досліджено сутність категорії релокації підприємств в умовах постійних змін у зовнішньому середовищі, зокрема, в умовах воєнного стану в Україні. У контексті глобалізації та економічних криз, компанії змушені адаптувати свої стратегії для збереження бізнесу та підтримки економічної стабільності. Релокація підприємства в даному випадку означає переміщення виробничих потужностей з однієї локації на іншу, що може включати повне або часткове переміщення, залежно від обставин. Виконання релокації підприємства є важливим науковим та практичним завданням, оскільки вимагає системного підходу до планування та оцінки ризиків. З наукової точки зору, важливими є питання аналізу ресурсних можливостей, управління фінансами, безпеки та кадрових ресурсів. Практично, релокація має бути обґрунтованою, оскільки неправильне управління цим процесом може призвести до серйозних фінансових та організаційних втрат. Згідно з результатами досліджень, проведених вітчизняними та зарубіжними вченими, проблема релокації набуває все більшої актуальності через фактори політичної нестабільності та економічних ризиків. В умовах війни в Україні, підприємства змушені переміщувати свої потужності до більш безпечних регіонів, що сприяє збереженню робочих місць та мінімізації збитків.
Посилання
Krugman P. Where in the World Is the 'New Economic Geography'? The Oxford Handbook of Economic Geography / Edited by Gordon L. Clark, Meric S. Gertler, and Maryann P. Feldman. New York : Oxford University Press, 2000. P. 49-59
Porter M. E. Clusters and the new economics of competition. Harvard Business Review. 1998. Vol. 76, No. 6. P. 77–90. URL: https://static1.squarespace.com/static/54fe01fde4b068b128045b78/t/568a998c25981d3d913bba04/1451923852664/Clusters+and+the+economy.1998.pdf
Schumpeter A. J. The creative response in economic history. The journal of economic history. 1947. Vol. 7, P. 149-159.
Біла А. Особливості діяльності культурних амбасадорок, які творять позитивний імідж України у світі в умовах російсько-української війни. Міжнародні зв’язки України: наукові пошуки і знахідки. 2024. № 33. С. 320–336. DOI: https://doi.org/10.15407/mzu2024.33.320
Голіздра І, Щокань Г. Український театр за кордоном: вистави і проєкти, які створюють враження про Україну. Українська правда. 2023. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2023/01/02/252122
Від початку війни майже сотня підприємств релокувались на Львівщину. URL: https://loda.gov.ua/ news?id=6719
Плащук Л. Посібник з релокації підприємств. Покроковий план дій підприємств з релокації. 2022. 31 с. URL: https://golocal-ukraine.com/wp-content/uploads/2022/10/relokacziya-pidpri%D1%94mstv.pdf
Мельник М. І. та Лещух І. В. Особливості, проблеми та стимули релокації національного виробництва в умовах війни. Регіональна економіка. 2022. №2. С. 94-100. URL: https://re.gov.ua/re202202/re202202_094_MelnykMI,LeshchukhIV.pdf
Shemshur Valeriia. Choosing a country for business relocation from Ukraine. Prikhodko. URL: https://prikhodko.com.ua/en/media/media/article/choosing-a-country-for-business-relocation-from-ukraine/
Релокація бізнесу в умовах війни: у які регіони переїжджають підприємства. URL: https://iaa.org.ua/articles/business-relocation-in-times-of-war-what-regions-are-companies-moving-to/
Названо ТОП-3 викликів для українського бізнесу під час війни. URL: http://surl.li/bwpqh
Велике переселення бізнесів. Як війна змінює економічну карту України. URL: https://projects.liga.net/philip-morris/
Гринько Т. В., Гвініашвілі Т. З., Перерва Б. К. Особливості формування конкурентних переваг підприємства в кризових умовах. Економічна наука. 2023. №11/2023. С. 22-30
Krugman P. (2000). Where in the World Is the 'New Economic Geography'?, New York : Oxford University Press, pp. 49-59
Porter M. E. (1998). Clusters and the new economics of competition. Harvard Business Review, vol. 76, no. 6, pp. 77–90. Available at: https://static1.squarespace.com/static/54fe01fde4b068b128045b78/t/568a998c25981d3d913bba04/1451923852664/Clusters+and+the+economy.1998.pdf
Schumpeter A. J. (1947). The creative response in economic history. The journal of economic history, vol. 7, pp. 149-159.
Bila A. (2024) Osoblyvosti diialnosti kulturnykh ambasadorok, yaki tvoriat pozytyvnyi imidzh Ukrainy u sviti v umovakh rosiisko-ukrainskoi viiny [Peculiarities of the activities of cultural ambassadors who create a positive image of Ukraine in the world in the conditions of the Russian-Ukrainian war]. Mizhnarodni zviazky Ukrainy: naukovi poshuky i znakhidky, vol. 33, рр. 320–336. DOI: https://doi.org/10.15407/mzu2024.33.320 (accessed 14 April 2025)
Golizdra I. and Shchokan G. (2023) Ukrainskyi teatr za kordonom: vystavy i proiekty, yaki stvoriuiut vrazhennia pro Ukrainu [Ukrainian theater abroad: performances and projects that create an impression of Ukraine]. Ukrainska pravda. Available at: https://life.pravda.com.ua/culture/2023/01/02/252122 (accessed 14 April 2025)
Vid pochatku viiny maizhe sotnia pidpryiemstv relokuvalys na Lvivshchynu [Since the beginning of the war, almost a hundred enterprises have relocated to the Lviv region]. Available at: https://loda.gov.ua/ news?id=6719 (accessed 14 April 2025)
Plaschuk L. (2022) Posibnyk z relokatsii pidpryiemstv. Pokrokovyi plan dii pidpryiemstv z relokatsii [Guide to the relocation of enterprises. Step-by-step action plan for enterprises for relocation]. Available at: https://golocal-ukraine.com/wp-content/uploads/2022/10/relokacziya-pidpri%D1%94mstv.pdf. (accessed 15 April 2025)
Melnyk M. I., Leshchukh I. V. (2022) Osoblyvosti, problemy ta stymuly relokatsii natsionalnoho vyrobnytstva v umovakh viiny [Features, problems and incentives for the relocation of national production in wartime]. Rehionalna ekonomika, vol. 2, рр. 94-100. Аvailable at: https://re.gov.ua/re202202/re202202_094_MelnykMI,LeshchukhIV.pdf (accessed 15 April 2025)
Shemshur Valeriia. Choosing a country for business relocation from Ukraine. Prikhodko. Available at: https://prikhodko.com.ua/en/media/media/article/choosing-a-country-for-business-relocation-from-ukraine/ (accessed 15 April 2025)
Relokatsiia biznesu v umovakh viiny: u yaki rehiony pereizhdzhaiut pidpryiemstva [Business relocation in times of war: what regions are companies moving to Iaa]. Available at: https://iaa.org.ua/articles/business-relocation-in-times-of-war-what-regions-are-companies-moving-to/(accessed 15 April 2025)
Nazvano TOP-3 vyklykiv dlia ukrainskoho biznesu pid chas viiny [TOP-3 challenges for Ukrainian business during the war are named]. Available at: http://surl.li/bwpqh (accessed 15 April 2025)
Velyke pereselennia biznesiv. Yak viina zminiuie ekonomichnu kartu Ukrainy Large-scale relocation of businesses. How war changes the economic map of Ukraine ]. Available at: https://projects.liga.net/philip-morris (accessed 15 April 2025)
Hrynko T. V., Gviniashvili T. Z., Pererva, B. K. (2023) E Osoblyvosti formuvannia konkurentnykh perevah pidpryiemstva v kryzovykh umovakh. [Peculiarities of forming competitive advantages of an enterprise in crisis conditions]. Ekonomichna nauka, vol. 11/2023, pp. 22-30