СИНЕРГІЯ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ІННОВАЦІЙ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ
Анотація
У сучасних умовах цифрової економіки підприємства зустрічаються з дедалі більшими викликами, які потребують нових підходів до управління, спрямованих на швидку адаптацію та впровадження інновацій. Враховуючи динамічний розвиток технологій та швидкі зміни в ринковому середовищі, підприємствам необхідно шукати синергію між управлінськими процесами та інноваціями. Дана стаття досліджує значення такого поєднання для забезпечення стійкості бізнесу та досягнення конкурентної переваги. Основний акцент зроблено на тому, як інтеграція інноваційних рішень у стратегічне управління сприяє створенню адаптивних і масштабованих бізнес-моделей, що відповідають вимогам цифрової ери. Стратегічне управління, яке включає інноваційний підхід, дозволяє компаніям швидше адаптуватися до нових технологічних трендів і змін у поведінці споживачів. У роботі розглядається вплив цифрових технологій, таких як штучний інтелект, Інтернет речей та блокчейн, на бізнес-процеси та стратегії підприємств. Проаналізовано, як великі компанії, такі як Amazon і Alibaba, використовують синергетичний ефект між інноваціями та стратегічним управлінням для посилення своєї конкурентної позиції. На основі кейсів та аналізу літератури продемонстровано, що інтеграція інновацій до стратегічного управління може скоротити час на розробку продуктів, підвищити ефективність операцій та забезпечити більш гнучке реагування на ринкові зміни. Таким чином, стаття підкреслює важливість синергії між стратегічним управлінням та інноваціями як засобу для забезпечення сталого розвитку підприємства в умовах цифрової економіки. Цей підхід є необхідним інструментом для побудови стійкої та адаптивної бізнес-моделі, що відповідає викликам сучасного світу.
Посилання
Попело О., Олифіренко І. Теоретичні засади формування інноваційної стратегії розвитку підприємств в епоху цифрових технологій. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2022. №3 (31). С. 91–100. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2022-3(31)-91-100
Синиця В.А. Креативність та інновації: синергія в економіці України. Інноватика в освіті, науці та бізнесі: виклики та можливості. ІV Всеукраїнська конференція здобувачів вищої освіти і молодих учених. Київ, 2023. С. 104-109.
Гудзь О.Є. Цифрова економіка: зміна цінностей та орієнтирів управління підприємствами. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2018. №2. С. 4–12.
Приймакова Ю. А. Інноваційне середовище: трансформація в умовах становлення цифрової економіки. дис. д-ра екон. наук. Київ: УкрІНТЕІ, 2019.
Бокий А. Особливості цифрової трансформації бізнесу. Управління розвитком складних систем. 2024. №58. С. 129–138. DOI: https://doi.org/10.32347/2412-9933.2024.58.129-138
Ledi K. K., Dumeda R. B., Bandoma S., Ameza-Xemalordzo E. Strategic thinking and innovation as panaceas for hotel performance in turbulent business environments. Cogent Business & Management. 2024. Vol. 11. No. 1. DOI: https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2328330
Xia H., Ye P., Jasimuddin S. M., Zhang J. Z. Evolution of digital transformation in traditional enterprises: evidence from China. Technology Analysis & Strategic Management. 2022. Vol. 36. No. 9. P. 2014–2034. DOI: https://doi.org/10.1080/09537325.2022.2124909
Онешко С., Іванова В., Таран Є., Шипілова Л., Суліма Н. Стратегії та інновації в управлінні економічними системами: український досвід, відповіді на сучасні виклики. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2022. №4 (45). С. 425–436. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.4.45.2022.3835
Sitnikov C., Rotescu D. C., Cristinel R., Spinu C. S., Romanescu S. M., Riza I. Strategic Management Practices of Romania’s Small and Medium Enterprises in the Digital Era. Reimagining Capitalism in a Post-Globalization World. GSMAC 2023. Cham: Springer, 2024. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-59858-6_9
Dong X., McIntyre S. H. The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. Quantitative Finance. 2014. Vol. 14. No. 11. P. 1895–1896. DOI: https://doi.org/10.1080/14697688.2014.946440
Gawer A., Cusumano M. A. Industry Platforms and Ecosystem Innovation. Journal of Product Innovation Management. 2013. Vol. 31. No. 3. P. 417–433. DOI: https://doi.org/10.1111/jpim.12105
Grant R. M. Contemporary Strategy Analysis: Text and Cases Edition. John Wiley & Sons, 2016.
Schilling M. Strategic Management of Technological Innovation. McGraw-Hill Education, 2019.
Westerman G., Bonnet D., McAfee A. Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation. Boston, MA: Harvard Business Review Press. 2014. 292 p.
Davenport T. H., Ronanki R. Artificial Intelligence for the Real World. Harvard Business Review. 2018. Vol. 96. P. 108–116.
Nakamoto S. Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System. 2008.
Porter M. E., Heppelmann J. E. How Smart, Connected Products Are Transforming Competition. Harvard Business Review. 2014. Vol. 92. P. 64–88.
McGrath R. G. Transient Advantage. Harvard Business Review. 2013. Vol. 91. No. 6. P. 62–70.
Tidd J., Bessant J. R. Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. John Wiley & Sons. 2020.
Popelo O., Olifirenko I. (2022). Teoretychni zasady formuvannya innovatsiynoyi stratehiyi rozvytku pidpryyemstv v epokhu tsyfrovykh tekhnolohiy [Theoretical Foundations for Developing an Innovative Strategy for Enterprise Growth in the Digital Technology Era]. Problems and Prospects of Economics and Management, vol. 3(31), pp. 91–100. https://doi.org/10.25140/2411-5215-2022-3(31)-91-100
Synytsia V.A. (2023). Kreavtyvnist ta innovatsiyi: synerhiya v ekonomitsi Ukrayiny [Creativity and Innovation: Synergy in Ukraine's Economy]. Innovatyka v osviti, nautsi ta biznesi: vyklyky ta mozhlyvosti: IV Vseukrainska konferentsiia zdobuvachiv vyshchoi osvity i molodykh uchenykh, Kyiv, pp. 104-109.
Hudzi O.Ye. (2018). Tsyfrova ekonomika: zmina tsinnostey ta oriyentyriv upravlinnya pidpryyemstvamy [Digital Economy: Changes in Values and Management Guidelines for Enterprises]. Economics. Management. Business, no. 2, pp. 4–12.
Pryimakova Yu.A. (2019). Innovatsiynе seredovyshche: transformatsiya v umovakh stanovlennya tsyfrovoji ekonomiky [Innovative Environment: Transformation in the Context of the Digital Economy’s Development] (Doctoral dissertation). Kyiv: UkrINTEI.
Bokii A. (2024). Osoblyvosti tsyfrovoji transformatsiyi biznesu [Features of Digital Business Transformation]. Management of Complex Systems Development, no. 58, pp. 129–138. DOI: https://doi.org/10.32347/2412-9933.2024.58.129-138
Ledi K.K., Dumeda R.B., Bandoma S., Ameza-Xemalordzo E. (2024). Strategic thinking and innovation as panaceas for hotel performance in turbulent business environments. Cogent Business & Management, vol. 11(1). DOI: https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2328330
Xia H., Ye P., Jasimuddin S.M., Zhang J.Z. (2022). Evolution of digital transformation in traditional enterprises: evidence from China. Technology Analysis & Strategic Management, vol. 36(9), pp. 2014–2034. DOI: https://doi.org/10.1080/09537325.2022.2124909
Oneshko S., Ivanova V., Taran Ye., Shipilova L., Sulima N. (2022). Stratehiyi ta innovatsiyi v upravlinni ekonomichnymy systemamy: ukrayinskyy dosvid, vidpovidi na suchasni vyklyky [Strategies and Innovations in Managing Economic Systems: Ukrainian Experience, Responses to Contemporary Challenges]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, vol. 4(45), pp. 425–436. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.4.45.2022.3835
Sitnikov C., Rotescu D.C., Cristinel R., Spinu C.S., Romanescu S.M., Riza, I. (2024). Strategic management practices of Romania’s small and medium enterprises in the digital era. In S. L. Fotea, S. A. Văduva, & I. Ş. Fotea (Eds.), Reimagining Capitalism in a Post-Globalization World. GSMAC 2023 (pp. 1-12). Springer Proceedings in Business and Economics. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-59858-6_9
Dong X., McIntyre S.H. (2014). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. Quantitative Finance, vol. 14(11), pp. 1895–1896. DOI: https://doi.org/10.1080/14697688.2014.946440
Gawer, A., & Cusumano, M. A. (2013). Industry platforms and ecosystem innovation. Journal of Product Innovation Management, vol. 31(3), pp. 417–433. DOI: https://doi.org/10.1111/jpim.12105
Grant R.M. (2016). Contemporary strategy analysis: Text and cases edition. John Wiley & Sons.
Schilling M. (2019). Strategic management of technological innovation. McGraw-Hill Education.
Westerman G., Bonnet D., McAfee A. (2014). Leading digital: Turning technology into business transformation. Harvard Business Review Press.
Davenport T.H., Ronanki R. (2018). Artificial intelligence for the real world. Harvard Business Review, vol. 96, pp. 108–116.
Nakamoto S. (2008). Bitcoin: A peer-to-peer electronic cash system.
Porter M.E., Heppelmann J.E. (2014). How smart, connected products are transforming competition. Harvard Business Review, vol. 92, pp. 64–88.
McGrath R.G. (2013). Transient advantage. Harvard Business Review, vol. 91(6), pp. 62–70.
Tidd J., Bessant J.R. (2020). Managing innovation: Integrating technological, market and organizational change. John Wiley & Sons.