INFORMATION MANAGEMENT TECHNOLOGIES AS A TOOL FOR ACHIEVING THE STRATEGIC GOALS OF BUSINESS ENTITIES
Abstract
Information management technologies are a key tool for implementing strategic goals of business entities operating in the knowledge economy and digitalization. It is emphasized that the use of information technologies in the business activities of an enterprise is an important element of innovation , maintaining profitability and ensuring a high level of competitiveness in the face of the growing impact of digitalization on the success of activities. The research methodology is based on a combination of theoretical, empirical and predictive methods that allow a comprehensive assessment of the impact of information management technologies on the stability of functioning and implementation of strategic goals of business entities. The paper reveals the essence of information management as an important element of integrated enterprise management based on information and the use of modern information and communication technologies that help business entities quickly respond to changes in the external environment, adapt to them, thereby ensuring stability and security of activities. It is noted that during the implementation of strategic goals of business entities, the main tasks of information management are to provide access to various sources of information; objectivity of received information; information protection; optimization of information use; formation and development of information systems; - use of information technologies; communication support. It is proved that information management, despite a significant amount of research, is still at the stage of development, taking into account the processes of technoglobalism and the knowledge economy, which introduce new changes in the understanding of the essence of this concept. It is concluded that the use and implementation of information management technologies in the economic activities of the enterprise indicates not only the stability of activity and competitiveness, but also the acquisition of additional advantages of sustainable development and continuous functioning in conditions of dynamic changes and constant dangers of the external environment.
References
Плескач В. Л., Затонацька Т. Г. Інформаційні системи і технології на підприємствах : підруч. Київ :Знання, 2011. 718 с.
Мороз Н. С. Сутність інформації в контексті загальних принципів інформаційної безпеки. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Юридичні науки. 2016. № 845. С. 137-142.
Матвієнко О., Цивін М. Інформаційний менеджмент як основа концептуалізації моделі фахівця з інформаційної справи. Вісник Книжкової палати. 2017. № 4. С. 27-30.
Воронкова В. Г., Кошелевський В. О., Лисиця С. О. Цифрова трансформація інформаційно-аналітичного забезпечення управлінських процесів у сучасних організаціях в умовах глобальної цифровізації. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. Вип. 5 (14). С. 33-41.
Воронкова В. Г., Ніколаєнко Є.А. Цифрова трансформація підприємств як стратегічний інструмент сталого розвитку та економічної стабільності в умовах війни та післявоєнного відновлення. Цифрова економіка та економічна безпека. 2025. Вип. 1 (16). С. 9-17.
Ansoff, H. Igor. «Strategic Issue anagement» Strategic Management Journal. 1980. Vol. 1, no. 2, pp. 131–148. URL: http://www.jstor.org/stable/2486096.
Ареф’єва О., Пілецька С., Лістрова М. Формування конкурентної стратегії підприємства в системі антикризового управління. Економіка та суспільство. 2022. № 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-35
Лук’яненко Д. І. Розвиток інформаційного менеджменту як наукової категорії. Науковий вісник полтавського університету економіки і торгівлі. № 1 (56). 2013. С. 183-187.
Drucker P. F. Managing in Turbulent Times. New York: Harper & Row, 1980. 312 p.
Pleskach, V. L. and Zatonats'ka, T. H. (2011), Informatsijni systemy i tekhnolohii na pidpryiemstvakh [Information systems and technologies at enterprises]. Kyiv, 718 p.
Moroz N. S. (2016) Sutnist informatsii v konteksti zahalnykh pryntsypiv informatsiinoi bezpeky [The essence of information in the context of general principles of information security]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», vol. 845, pp. 137-142.
Matviienko O., Tsyvin M. (2017) Informatsiinyi menedzhment yak osnova kontseptualizatsii modeli fakhivtsia z informatsiinoi spravy [Information management as the basis for conceptualizing the information specialist model]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, no 4, pp. 27-30.
Voronkova V. H., Koshelevskyi V. O., Lysytsia S. O. (2024) Tsyfrova transformatsiia informatsiino-analitychnoho zabezpechennia upravlinskykh protsesiv u suchasnykh orhanizatsiiakh v umovakh hlobalnoi tsyfrovizatsii [Digital transformation of information and analytical support of management processes in modern organizations in the context of global digitalization]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, vol. 5 (14), pp. 33-41.
Voronkova V. H., Nikolaienko Ye.A. (2025) Tsyfrova transformatsiia pidpryiemstv yak stratehichnyi instrument staloho rozvytku ta ekonomichnoi stabilnosti v umovakh viiny ta pisliavoiennoho vidnovlennia [Digital transformation of enterprises as a strategic tool for sustainable development and economic stability in conditions of war and post-war recovery]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, vol. 1 (16), pp. 9-17.
Ansoff, H. Igor. (1980) «Strategic Issue Management». Strategic Management Journal, vol. 1, no. 2, pp. 131–48. Available at: http://www.jstor.org/stable/2486096
Arefieva O., Piletska S., Listrova M. (2022) Formuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva v systemi antykryzovoho upravlinnia [Formation of a competitive strategy for enterprises in the anti-crisis management system]. Ekonomika ta suspilstvo, no 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-35
Lukianenko D. I. (2013) Rozvytok informatsiinoho menedzhmentu yak naukovoi katehorii [Development of information management as a scientific category]. Naukovyi visnyk poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. vol. 1 (56), pp. 183-187.
Drucker P. F. (1980) Managing in Turbulent Times. New York: Harper & Row, 312 p.