COMPONENTS OF PRICE MONITORING IN THE CONTEXT OF ECONOMIC SECURITY MANAGEMENT OF AN ENTERPRISE

Keywords: economic security, management decisions, development strategy, pricing model, monitoring

Abstract

The article discusses the approaches to management the economic security of an enterprise with due regard for its financial, raw material and production potential and development prospects. The effectiveness of a business entity's development management system is determined by key influencing contributors and specific risk factors. The choice of development strategy depends on a number of security parameters. These parameters form the boundaries within which an enterprise is able to maintain its economic integrity. Thus, the role of planning business processes, analyzing and justifying management decisions in accordance with strategic visions at the micro level is significantly increasing. The prerequisites for the successful functioning of an enterprise are the reliability and maneuverability of its strategic development system, the basis of which is proposed to be the price monitoring model. Technological features of production and market conditions of price formation orient the management of manufacturing enterprises to search for a conceptual approach to modeling the price of their products. The process of price formation at a manufacturer begins with determining the cost price, the level of which reflects the results of production and financial activities at the micro level, which, accordingly, characterize the quality and efficiency of the enterprise. The performance indicators also determine the degree of technical equipment of the enterprise, the level of development of innovative technologies, and the use of available raw materials, financial and labor resources. In an entropy environment, a key element of business adaptation is a well-chosen pricing strategy. The price should be considered not only as a tool to cover the costs incurred, but also as an element of communication with potential partners and consumers. Strategic analysis and monitoring are the management technologies for determining the key factors influencing the pricing strategy and the ability of an enterprise to withstand challenges and threats in the short and long term. The result of strategic analysis and monitoring should be a formed information database on the basis of which management decisions aimed at ensuring the economic security of the business entity will be made.

References

Огренич Ю. О., Зaйцев Є. А. Стан та забезпечення фінансово-економічної безпеки промислових підприємств в умовах цифровізації економіки. Економічний простір. 2024. № 189. С. 12–18.

Економічна безпека підприємництва в Україні : монографія / Г. В. Ситник та ін. Київ : КНТЕУ, 2020. 284 с.

Македон В. В., Маковецька А. О. Інформаційне забезпечення економічної безпеки підприємств в умовах ринкової нестабільності. International Scientific Journal “Internauka”. Series: “Economic Sciences”. 2023. № 12. URL: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-12 (дата звернення 20.03.2025).

Гавловська Н. І., Матюх С. А., Любохинець Л. С. Оцінювання стану економічної безпеки промислового підприємства. Development service industry management. 2023. № 1. С. 7–12.

Боровик М. В., Запорожець Г. В. Організаційні аспекти формування системи фінансово-економічної безпеки суб’єктів господарювання. International Scientific Journal “Internauka”. Series: “Economic Sciences”. 2025. №2. https://doi.org/10.25313/2520-2294-2025-2 (дата звернення 20.03.2025).

Руда М. В., Копитко М. І. Ефективний маркетинг як фактор зміцнення економічної безпеки підприємства. Науковий погляд: економіка та управління. 2023. № 3(83). С. 119–125.

Гудзь Ю. Ф., Джерелюк Ю. О., Кравчик Ю. В. Етапи формування маркетингової стратегії підприємства. Innovation and Sustainability. 2023. № 1. С. 197–203.

Лагодієнко В. В., Єгоров Б. В., Озарко К. С., Голодонюк О. М. Маркетингове ціноутворення в умовах економічної нестабільності: виклики та можливості. Інвестиції: практика та досвід. 2025. №2. С. 55–60.

Онищенко В., Кононенко Д., Чупіна М. Інструменти стратегічного аналізу в управлінні підприємством: огляд, класифікація, критерії вибору. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2023. № 4. С. 493–506.

Аксьонова І. В. Моніторинг як сучасне інформаційне забезпечення аналітики та управління підприємствами. Економка та суспільство. 2023. №5. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-70 (дата звернення 20.03.2025).

Топоркова О. А., Савчук Л. М., Ковальчук Є. В., Долгушин І. В. Інструменти інтелектуального аналізу в стратегічному плануванні бізнес-процесів. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 20. С. 150–155.

Ohrenych Yu. O., Zaitsev Ye. A. (2024) Stan ta zabezpechennia finansovo-ekonomichnoi bezpeky promyslovykh pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [The state and provision of financial and economic security of industrial enterprises in the conditions of digitalization of the economy]. Economic scope, vol. 189, pp. 12–18. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-2

Sytnyk H. V., Blakyta H. V., Huliaieva N. M. at al. (2020) Ekonomichna bezpeka pidpryiemnytstva v Ukraini : monohrafiia [Economic security of business in Ukraine]. Kyiv: Kyiv national university of trade and economics, p. 284. (in Ukrainian)

Makedon V. V., Makovetska A. O. (2023) Informatsiine zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstv v umovakh rynkovoi nestabilnosti [Information ensuring the economic security of enterprises in the conditions of market instability]. International Scientific Journal “Internauka”. Series: “Economic Sciences”, vol. 12. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-12

Havlovska N. I., Matiukh S. A., Liubokhynets L. S. (2023) Otsiniuvannia stanu ekonomichnoi bezpeky promyslovoho pidpryiemstva [Assessment of the state of economic security of the industrial enterprise]. Development service industry management, vol. 1, pp. 7–12. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2023-1(1)

Borovyk M. V., Zaporozhets H. V. (2025) Orhanizatsiini aspekty formuvannia systemy finansovo-ekonomichnoi bezpeky subiektiv hospodariuvannia [Organizational aspects of forming a financial and economic security system for business entities]. International Scientific Journal “Internauka”. Series: “Economic Sciences”, vol. 2. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2025-2

Ruda M. V., Kopytko M. I. (2023) Efektyvnyi marketynh yak faktor zmitsnennia ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva [Effective marketing as a factor for strengthening the economic security of the enterprise]. Scientific View: Economics and Management, vol. 3(83), pp. 119–125. DOI: https://doi.org/10.32782/2521-666X/2023-83-16

Hudz Yu. F., Dzhereliuk Yu. O., Kravchyk Yu. V. (2023) Etapy formuvannia marketynhovoi stratehii pidpryiemstva [Stages of formation of enterprise marketing strategy]. Innovation and Sustainability. vol. 1, pp. 197–203. DOI: https://doi.org/10.31649/ins.2023.1.197.203

Lagodiienko V. V., Egorov B. V., Ozarko K. S., Golodoniuk O. M., (2025) Marketynhove tsinoutvorennia v umovakh ekonomichnoi nestabilnosti: vyklyky ta mozhlyvosti [Marketing pricing in conditions of economic instability: challenges and opportunities]. Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 2, pp. 55–60. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2025.2.55

Onyshchenko V., Kononenko D., Chupina M. (2023) Instrumenty stratehichnoho analizu v upravlinni pidpryiemstvom: ohliad, klasyfikatsiia, kryterii vyboru [Strategic analysis tools in enterprise management: overview, classification, selection criteria]. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. vol. 4, pp. 493–506. DOI: https://doi.org/10.58423/2786-6742/2023-4-493-506

Aksonova I. V. (2023) Monitorynh yak suchasne informatsiine zabezpechennia analityky ta upravlinnia pidpryiemstvamy [Monitoring as a modern information support for analytics and enterprise management]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 5. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-70

Toporkova O. A., Savchuk L. M., Kovalchuk Ye. V., & Dolgushyn I. V. (2024) Instrumenty intelektualnoho analizu v stratehichnomu planuvanni biznes-protsesiv [Intellectual analysis tools in strategic planning of business processes]. Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 20, pp. 150–155. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.20.150

Article views: 7
PDF Downloads: 9
Published
2025-01-27
How to Cite
Toporkova, O., Savchuk, L., & Oleksiienko, Y. (2025). COMPONENTS OF PRICE MONITORING IN THE CONTEXT OF ECONOMIC SECURITY MANAGEMENT OF AN ENTERPRISE. Digital Есопоmу and Economic Security, (1 (16), 320-325. https://doi.org/10.32782/dees.16-49