CONCEPTUALIZATION OF THE INFORMATION AND ANALYTICAL SERVICE FOR MANAGEMENT OF TRADE ENTERPRISES
Abstract
The necessity of creating an accounting and information service of trade enterprise management in the context of the spread of the digitalization process is considered. Theoretical aspects of information-analytical service of trade enterprise management have been determined and organizational measures for its formation in conditions of using "Industry 4.0" components have been developed. The diversity of operations in retail leads to the formation of large arrays of heterogeneous and unstructured data, which requires the development of an accounting and analysis system using high-speed information and communication technologies, in particular BigData, cloud technologies, distributed ledger systems (blockchain) and other technologies of the "Industry 4.0" concept. Therefore, the problem of forming theoretical provisions and organizational aspects of the accounting and analytical management service in accordance with the specifics of the activities of trade enterprises at the present stage is actualized. Taking into account the development of trade, the types of information used for analytical procedures and management decisions of tactical and strategic development of the enterprise are determined. The directions of the information and analytical service for managing the activities of trade enterprises are analyzed, and the concept of "information and analytical service" is clarified. A conceptual model of information and analytical service of trade enterprise management, which is focused on creating an information and technological platform for identifying possible events and solutions, has been developed. The development of e-commerce, the increase in operations leads to the formation of large arrays of unstructured data. In this regard, a list of information and communication technologies that support the functioning of the accounting and analytical service of trade enterprises and form its technological platform is recommended for trade enterprises. The provided recommendations on the organization of accounting and analytical service for managing the activities of trade enterprises will provide decision-makers with a sufficient level of information for analytical procedures, forecasting, budgeting and decision-making in the relevant range.
References
Мельник Н.Б. Сучасна парадигма соціально-економічного управління підприємством. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2014. Вип. 10(1). С. 130-138. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aprer_ 2014_10%281%29__21
Савчук В.К. Теоретичні засади формування інформаційно-аналітичного сервісу управління. Наук. віс. Нац. ун-ту біоресурсів і природокористування України. Серія «Економіка, менеджмент, бізнес», 2013. Вип. 181. Ч. 3. С. 218–223.
Гораль Л.Т., Шийко В.І., Бакай М.Л. Евентологія понять «обслуговування» та «сервіс». Л. Т. Гораль, Економічний аналіз. 2016. Т. 23, № 2. С. 27-36. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2016_23(2)__6.
Бенько М., Москалюк Г. Бухгалтерська та управлінська звітність в умовах глобалізації та цифровізації: інновації та проблеми. Державне управління та адміністрування, сфера обслуговування, економіка та міжнародні відносини як рушійні сили економічного зростання держав XXI століття. 2022. С. 1-18. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/monographs/article/view/18447/16182
Саріогло В.Г. Великі дані як джерело інформації та інструментарій для офіційної статистики: потенціал, проблеми, перспективи. Статистика України. 2016. № 4. С. 12-19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/su_2016_4_5
Волот О.І. Застосування хмарних технологій в обліку та управлінні підприємствами реального сектору економіки. Центральноукр. нац. техн. ун-т. Кропивницький : Вид-во КНТУ.2019. С. 190–198.
Рябенко Л. М. Обліково-аналітичний сервіс стратегічного управління
підприємством. Вісник Одеського національного університету. Серія: «Економіка». 2016. Т. 23. С. 65–69. 8. Янчева Л.М., Янчев А.В., Кирильєва Л.О., Шеховцова Д.Д. Облік та аудит витрат підприємств ресторанного господарства: управлінський аспект : монографія. Х. : Видавець Іванченко І. С.. 2017. 262 с.
Melnyk N.B. (2014) Suchasna paradygma social no-ekonomichnogo upravlinnya pidpryyemstvom [Modern paradigm of socio-economic management of the enterprise]. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky regionu, vol. 10(1), pp. 130-138. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aprer_2014_10%281%29__21
Savchuk V.K. (2013) Teoretychni zasady formuvannya informacijno-anality chnogo servisu upravlinnya. [Theoretical principles of formation information and analytical management service]. Nauk. vis. Nacz. un-tu bioresursiv i pry`rodokory`stuvannya Ukrayiny, vol.181, pp. 218–223.
Goral L.T., Shyjko V.I., Bakaj M.L. (2016) Eventologiya ponyat` «obslugovuvannya» ta «servis». [Eventology of notions «maintenance» and «service»]. Ekonomichnyj analiz, vol. 23, pp. 27-36. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecan_2016_23(2)__6.
Ben`ko M., Moskalyuk G. (2022) Buxgalterska ta upravlinska zvitnist v umovax globalizaciyi ta cyfrovizaciyi: innovaciyi ta problemy [Accounting and management reporting in the context of globalization and digitalization: innovations and challenges]. Derzhavne upravlinnya ta administruvannya, sfera obslugovuvannya, ekonomika ta mizhnarodni vidnosy`ny` yak rushijni syly ekonomichnogo zrostannya derzhav XXI stolittya, pp. 1-18. Available at: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/monographs/article/view/18447/16182
Sarioglo V.G. (2016) Velyki dani yak dzherelo informaciyi ta instrumentarij dlya oficijnoyi statystyky: potencial, problemy, perspektyvy [“Big Data” as an Information Source and a Toolkit for Official Statistics: Capacities, Problems, Prospects]. Statystyka Ukrayiny, vol. 4, pp. 12-19. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/su_2016_4_5
Volot O.I. (2019) Zastosuvannya xmarnyx texnologij v obliku ta upravlinni pidpryyemstvamy realnogo sektoru ekonomiky [Application of the Cloud Technologies in Accounting and Management of Enterprises of the Real Sector of Economy]. Centralnoukr. nacz. texn. un-t. Kropyvnyczkyj, pp. 190–198.
Ryabenko L. M. (2016) Oblikovo-analitychnyj servis strategichnogo upravlinnya pidpryyemstvom [Accounting and analytical service of strategic management]. Visnyk Odeskogo nacionalnogo universytetu, vol. 23, pp. 65–69.
Yancheva L.M., Yanchev A.V., Kyryl`yeva L.O., Shexovczova D.D. (2017) Oblik ta audyt vytrat pidpryyemstv restorannogo gospodarstva: upravlinskyj aspekt [Accounting and audit of expenses of restaurant business enterprises: managerial aspect]: monografiya, X. : Vydavecz Ivanchenko I. S., 262 p.