TRANSFORMATION OF THE MARKET ENTITIES INTERACTION UNDER MARKETING DIGITALIZATION

Keywords: digitalization, digital marketing, organization, business entities, information, communications, tools, consumer market, industrial market, digital data

Abstract

The research paper examines the theoretical aspects of the digital marketing organization by business entities during the period of information and communication technologies active use. The analysis of scientific views on the definition of the «digital marketing» concept essence in the system of promoting products (goods, services) measures was carried out, and the interpretation of this type of marketing was clarified with taking into account its specific features. The typology of digital technologies for marketing activities has been developed, which, in a smart combination with intellectual capital, in the digital environment will provide new opportunities of setting up multi-channel communication between stakeholders for high-quality communication and reaching agreements between them. It is proved that for attracting the attention of buyers to products (goods, brand or services) and developing interaction with stakeholders in the consumer and industrial markets, it is necessary to use a complex of innovative digital marketing tools and measures. The trends of the product promotion organization on the B2B market are considered, which makes it possible to determine the characteristic features of the industrial digital marketing. The main advantages of CRM systems use as an effective digital marketing tool for the purpose of forming data in digital format, as well as expanding the information base in terms of product’s customers and personalizing each of them, have been determined. The features of inbound marketing, which is focused on the use of websites, social networks, chatbots for communication, as well as the use of interactive media at all stages of the order fulfillment chain, are identified. The analysis of the main directions of search marketing, which today is actively used by business entities for optimal price of products determining, is carried out. The functionality of marketplaces, which are provided by the data accumulation within one web platform, is determined for setting up two-way, mutually beneficial communication (between sellers and buyers) in the Internet environment. Marketplaces allow creating reasonable pricing system for competitive advantages obtaining, products (goods, services) promoting process optimizing by reducing advertising costs, and the customer loyalty system forming.

References

Головчук Ю.О. Цифровий маркетинг як інноваційний інструмент комунікацій. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 19. С. 337–341.

Гуменна О.В. Сучасні інструменти цифрового маркетингу в системі інтегрованих маркетингових комунікацій. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2016. Т. 1. Вип. 1. С. 48–53.

Дерев’янченко Т.Є. Бенівська І.В. Теоретичні аспекти діджитал-маркетингу. 2020. URL: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/35458/vz_21_5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Марцінковська О., Легкий О. Організаційні аспекти впровадження CRM-систем у діяльність підприємства. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2018. Вип. 23. С. 81–85.

Мельник Л.Г., Дериколенко А.О. Інструменти digital-маркетингу як засіб просування продукції вітчизняних промислових підприємств. Ефективна економіка. 2020. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7707

Мушка Д.В., Бондаренко В.М., Попадинець Н.М. Сутність та еволюція digital-маркетингу. Регіональна економіка. 2021. №2. С. 200–204.

Рубан В.В. Сучасні інструменти цифрового маркетингу. Вісник ХДУ. Серія «Економічні науки». 2018. №30. Том 1. С. 143–146.

Савицька Н.Л., Чміль Г.Л. Нова парадигма маркетингу в умовах цифрової трансформації економіки. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2020. Вип. 2 (84). С. 81–87.

Солнцев С.О., Грібініченко О.П. Особливості digital-маркетингу на промисловому ринку побутової хімії. Економічний вісник НТУУ. 2018. № 15. URL: http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/139966/137025

Тетерятник Б.С. Діджитизація та діджиталізація в контексті віртуалізації господарської діяльності. 2018. URL: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/Teteriatnyk.pdf

Цифрова економіка та інформаційно-комп’ютерні технології. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/581/51d/60258151d2896461958259.pdf

Чміль Г.Л. Адаптивна поведінка суб’єктів споживчого ринку в умовах цифрової трансформації економіки: теорія, методологія та практика : монографія. Харків: Видавець Іванченко І. С. 2021. 377 с.

Чміль Г.Л. Трансформація простору функціонування бізнес-структур під впливом цифровізації: вимір маркетплейсів. Вісник ХНАУ ім. В.В. Докучаєва. Серія «Економічні науки». 2021. №1. С. 391–405.

Чміль Г.Л., Верзілова Г.Р. Місце маркетингової діяльності у забезпеченні економічного зростання торговельного підприємства. Підприємництво та інновації. 2019. Вип. 10. С. 178–182.

Яцюк Д.В. Цифровий маркетинг: майбутнє маркетингових комунікацій в брендингу. Інвестиції: практика та досвід. 2015. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/7_2015/16.pdf

REFERENCES:

Holovchuk, Yu.O. (2018). Tsyfrovyi marketynh yak innovatsiinyi instrument komunikatsii [Digital marketing as an innovative communication tool]. Ekonomika i suspilstvo, vol. 19, pp. 337-341.

Humenna, O.V. (2016). Suchasni instrumenty tsyfrovoho marketynhu v systemi intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii [Modern tools of digital marketing in the system of integrated marketing communications]. Naukovi zapysky NaUKMA. Ekonomichni nauky, vol. 1, pp. 48-53.

Derevianchenko, T.Ie., & Benivska, I.V. (2020). Teoretychni aspekty didzhytal-marketynhu [Theoretical aspects of digital marketing]. Available at: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/35458/vz_21_5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martsinkovska, O., & Lehkyi, O. (2018). Orhanizatsiini aspekty vprovadzhennia CRM-system u diialnist pidpryiemstva [Organizational aspects of implementation of CRM systems in enterprise activities]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy, vol. 23, pp. 81-85.

Melnyk, L.G., & Derykolenko, A.O. (2020). Instrumenty digital-marketynhu yak zasib prosuvannia produktsii vitchyznianykh promyslovykh pidpryiemstv [Digital marketing tools as a means of promoting the products of domestic industrial enterprises]. Efektyvna ekonomika, vol. 3. Available at:http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7707

Mushka, D.V., Bondarenko, V.M., & Popadynets, N.M. (2021). Sutnist ta evoliutsiia digital-marketynhu [The essence and evolution of digital marketing]. Rehionalna ekonomika, vol. 2, pp. 200-204.

Ruban, V.V. (2018). Suchasni instrumenty tsyfrovoho marketynhu [Modern digital marketing tools]. Visnyk KhDU. Seriia «Ekonomichni nauky», vol. 30, no. 1, pp. 143-146.

Savytska, N.L., & Chmil, H.L. (2020). Nova paradyhma marketynhu v umovakh tsyfrovoi transformatsii ekonomiky [A new paradigm of marketing in the conditions of digital transformation of the economy]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu, vol. 2 (84), pp. 81-87.

Solntsev, S.O., & Hribinichenko, O.P. (2018). Osoblyvosti digital-marketynhu na promyslovomu rynku pobutovoi khimii [Features of digital marketing in the industrial market of household chemicals]. Ekonomichnyi visnyk NTUU, vol. 15. Available at: http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/139966/137025

Teteriatnyk, B.S. (2018). Didzhytyzatsiia ta didzhytalizatsiia v konteksti virtualizatsii hospodarskoi diialnosti [Digitization and digitization in the context of virtualization of economic activity]. Available at: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/Teteriatnyk.pdf

Tsyfrova ekonomika ta informatsiino-kompiuterni tekhnolohii [Digital economy and information and computer technologies]. Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/581/51d/60258151d2896461958259.pdf

Chmil, H.L. (2021). Adaptyvna povedinka subiektiv spozhyvchoho rynku v umovakh tsyfrovoi transformatsii ekonomiky: teoriia, metodolohiia ta praktyka : monohrafiia [Adaptive behavior of consumer market subjects in the conditions of digital transformation of the economy: theory, methodology and practice: monograph]. Kharkiv : Vydavnytstvo Ivanchenka I.S.

Chmil, H.L. (2021). Transformatsiia prostoru funktsionuvannia biznes-struktur pid vplyvom tsyfrovizatsii: vymir marketpleisiv [Transformation of the space of functioning of business structures under the influence of digitalization: the dimension of marketplaces]. Visnyk KhNAU im. V.V. Dokuchaieva. Seriia «Ekonomichni nauky»,vol. 1, pp. 391-405.

Chmil, H.L., & Verzilova, H.R. (2019). Mistse marketynhovoi diialnosti u zabezpechenni ekonomichnoho zrostannia torhovelnoho pidpryiemstva [The place of marketing activity in ensuring the economic growth of a trading enterprise]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, vol. 10, pp. 178-182.

Yatsiuk, D.V. (2015). Tsyfrovyi marketynh: maibutnie marketynhovykh komunikatsii v brendynhu [Digital marketing: the future of marketing communications in branding]. Investytsii: praktyka ta dosvid. Available at: http://www.investplan.com.ua/pdf/7_2015/16.pdf

Article views: 566
PDF Downloads: 302
Published
2022-08-29
How to Cite
Savytska, N., & Чміль, Г. (2022). TRANSFORMATION OF THE MARKET ENTITIES INTERACTION UNDER MARKETING DIGITALIZATION. Digital Есопоmу and Economic Security, (1 (01), 112-117. https://doi.org/10.32782/dees.1-18