DEVELOPMENT OF THE ENTERPRISE'S DIGITAL MARKETING STRATEGY IN THE CONDITIONS OF THE DIGITAL ECONOMY
Abstract
The article analyzes the theoretical and methodological foundations of the formation of the digital marketing strategy of enterprises in the conditions of the modern digital economy, namely: a generalized scheme of the formation of factors influencing the competitiveness of enterprises operating in the conditions of digital transformations is presented, the main tools of digital marketing are analyzed (search engine optimization, content marketing; e-marketing; web analytics; and the possibilities of their synergistic effect in the field of digital marketing. In the materials of the scientific research, taking into account the multifaceted nature of the formation of the digital marketing strategy of enterprises and the use of its modern tools, the corresponding components of the strategy were analyzed, the components of the modern innovative strategy of the enterprise's digital marketing were considered (collaboration with stakeholders; creation of video content about the enterprises activities and its publication in social networks; use of Social Media Marketing; provision of cross-integration of all social networks and their updates with the company’s website; transfer of the company’s website from a landing page to a site with a full structure, etc.). Formation of the company’s digital marketing strategy is one of the fundamental tasks of today, which creates conditions for making quick management decisions at all levels of management. Based on the need to ensure the revitalization of the state’s economic system in conditions of full-scale hostilities, it is necessary to implement innovative technologies and advanced world practices of digital marketing. Therefore, in order to maintain the high competitiveness of enterprises in the medium and long term, it is necessary to take into account the possibilities of digitalization in all spheres and directions of economic activity. As part of the subject of the specified scientific research, it is necessary to state that the digital marketing strategy is formed in the context of the active development of the digital economy, which requires a clear definition of the characteristics of the specified definitions. The digital economy is a relentless process of implementing strategic economic transformations in the field of digitization, which necessitates the formation and use of innovative digital marketing tools, based on the principles of competitiveness and innovative management solutions. Therefore, the non-linear nature of changes in risks and opportunities for enterprises in a highly competitive environment can be caused by a range of different factors, such as, for example, the number of competitors, the level of stakeholder involvement, the degree of development of technologies and innovations, changes in the economic climate, etc.
References
Литвиненко І. Аналіз теоретичних підходів до визначення поняття «діджитал економіка». Молодий вчений. 2021. № 9(97). С. 152–157.
Біловодська О.А., Шебеда К.В. Формування та реалізація маркетингової стратегії компанії в цифровому середовищі: етапи та показники оцінювання. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія : Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. 2021. № 13. С. 50–59.
Ілляшенко С.М., Рудь М.П. Новітні види маркетингу в умовах випереджаючого розвитку: еволюція, сутність, умови застосування. Науковий вісник УжНУ. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. Вип. 24. Ч. 2. С. 37–42.
Уголькова О.З. Цифровий маркетинг і соціальні мережі. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2021. № 3 (1). URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/jun/23786/menedzhment121-148-154.pdf.
Бочко О.Ю., Гладинець В.І. Вплив коронавірусу на інтернет-ринок в період COVID-19. Управління соціально-економічними трансформаціями господарських процесів: реалії і виклики: збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Мукачево, 6-7 квітня 2021 р.). Мукачево: МДУ, 2021. 233 с. С.12-13.
Шпак Н.О., Грабович І.В., Срока В.О. Цифровий та інтернет-маркетинг: співвідношення понять. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія “Проблеми економіки та управління”. № 1 (9) 2022 р. С. 143-156.
Butenko, N., Mykhaylovych, O., Bincheva, P., Lyndyuk, A. Luchnikova, T. The Role of Internet Marketing in the Strategy of Forming Entrepreneurial Activity. Econ. Aff. 2023. № 68(01s). Р. 73-82. DOI: https://doi.org/10.46852/0424-2513.1s.2023.9
Fediv R., Fediv І. International marketing: determining factors of success. Theory and practice of agricultural complex and rural territories development. Materials of XIV International scientific-practical forum, 4-6 October 2023. Lviv: LNEU, 2023. P.159-162.
Digital-маркетинг: основні поняття, стратегії та інструменти які варто використовувати. URL: https://intent-solutions.com/blog/modern-digital-marketing-practices-and-strategies (дата звернення 20.10.2024).
The Importance of Digital Marketing: Top 10 Reasons You Need It. URL: https://www.lyfemarketing.com/blog/importance-of-digital-marketing (дата звернення 20.10.2024).
Lytvynenko I. (2021). Analiz teoretychnykh pidkhodiv do vyznachennja ponjattja «didzhytal ekonomika» [Analysis of theoretical approaches to the definition of «digital economy»]. Molodyj vchenyj, vol. 9(97), pр. 152–157.
Bilovodsjka O.A., Shebeda K.V. (2021). Formuvannja ta realizacija marketynghovoji strateghiji mediakompaniji v cyfrovomu seredovyshhi: etapy ta pokaznyky ocinjuvannja [Formation and implementation of the media company's marketing strategy in the digital environment: stages and indicators of evaluation]. Visnyk Kharkivsjkogho nacionaljnogho universytetu imeni V.N. Karazina. Serija: Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krajinoznavstvo. Turyzm, no. 13, pр. 50–59.
Illjashenko S.M., Rudj M.P. (2019). Novitni vydy marketynghu v umovakh vyperedzhajuchogho rozvytku: evoljucija, sutnistj, umovy zastosuvannja [The newest types of marketing in the conditions of advanced development: evolution, essence, conditions of application]. Naukovyj visnyk UzhNU. Serija: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove ghospodarstvo, no. 24, pр. 37–42.
Uholkova O. Z. (2021) Tsyfrovyy marketynh i sotsialʹni merezhi [Digital marketing and social networks]. Menedzhment ta pidpryyemnytstvo v Ukrayini: etapy stanovlennya i problemy rozvytku, vol. 3 (1). Available at: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/jun/23786/menedzhment121-148-154.pdf (in Ukrainian)
Bochko O. Y., Hladynets V. I. (2021). Vplyv koronavirusu na internet-rynok v period COVID-19 [The impact of the coronavirus on the Internet market during the period of COVID-19]. Upravlinnia sotsial'no-ekonomichnymy transformatsiiamy hospodarskykh protsesiv: realii i vyklyky: Zbirnyk tez dopovidei III Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi konferentsii. (Mukachevo, April 6-7, 2021.). Mukachevo: MSU, pр. 12-13. (in Ukrainian)
Shpak N.O., Grabovych I.V., Sroka V. (2022). Tsyfrovyi ta internet-marketynh: spivvidnoshennia poniat [Digital and Internet marketing: relationship of concepts]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Seriia "Problemy ekonomiky ta upravlinnia", vol. 1 (9), pр. 143-156. (in Ukrainian)
Butenko, N., Mykhaylovych, O., Bincheva, P., Lyndyuk, A. Luchnikova, T. (2023). The Role of Internet Marketing in the Strategy of Forming Entrepreneurial Activity. Econ. Aff, vol. 68(01s), pр. 73-82. DOI: https://doi.org/10.46852/0424-2513.1s.2023.9
Fediv R., Fediv І. (2023). International marketing: determining factors of success. Theory and practice of agricultural complex and rural territories development. Materials of XIV International scientific-practical forum (4-6 October 2023). Lviv: LNEU. Рр. 159-162.
Іntent Solutions (2023). “Digital Marketing: Key Concepts, Strategies, and Tools to Utilize“. Аvailable at: https://intent-solutions.com/blog/modern-digital-marketing-practices-and-strategies (Accessed 20 October 2024).
Lyfemarketing (2013). “The Importance of Digital Marketing: Top 10 Reasons You Need It”. Available at: https://www.lyfemarketing.com/blog/importance-of-digital-marketing (Accessed 20 October 2024).