PRICE FORMATION FOR INNOVATIVE PRODUCTS: SYSTEMATISATION OF FACTORS OF INFLUENCE

  • Tetiana Prydak Poltava State Agrarian University
  • Olha Leha Poltava State Agrarian University
  • Dmytro Koblytskyi Poltava State Agrarian University
Keywords: innovation, price, pricing, factors, influence, innovative products, martial law

Abstract

Innovation pricing is the process of determining the value of new technologies, products or services that are introduced to the market. It is an important part of strategic management for companies that develop innovations and includes the evaluation of development cost and customer value, competition, target audience, and strategic intellectual property objectives. For the manufacturer of innovative products, it is important to commercialise them and ensure profit from sales, so companies should monitor market needs, update the range of products and, most importantly, reasonably implement a pricing policy based on flexible pricing tools. Therefore, the issue of price formation for innovative products and the influence of factors on innovative pricing policy is actualised. It has been established that enterprises operating in the market of innovative products face a number of obstacles, which include rising costs, unfavourable political situation, low demand, unfavourable regulatory climate, excessive taxation, high competitive pressure, constant changes in legislation, problems with energy supply, lack of qualified employees. The increasing cost of innovation is directly related to the price of innovation. The cost of innovation often reflects the complexity and resources required to create and implement it. However, over time, these costs may decrease and the prices of innovative products may become more affordable due to improvements in technology and increased production volumes. It is in these conditions, it is necessary to build such a pricing policy, which should ensure the effective functioning and development of the business entity. Also, based on the study of scientific publications, the systematisation and grouping of factors affecting innovative products was carried out. It was found that the pricing of enterprises in the market of innovative products is significantly influenced by the market environment and the level of solvency of consumers. On the basis of the conducted research the algorithm of pricing of innovative products is constructed.

References

Стаднік Л. І., Шевченко А. О. Інноваційна цінова політика як елемент консалтингу в системі управління поведінкою споживачів. Економiка та держава. 2020. № 8. С. 66-70. URL: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/5398/1/innovacijna_cinova.pdf (дата звернення 25.08.2024).

Щербина О.С. Цінова політика будівельно-виробничого підприємства та її вплив на конкурентоспроможність. Економіка, управління та адміністрування. 2023. № 2 (104). С. 110-118.

Лорві І. Ф. Формування стратегії збуту інноваційної продукції. URL: https://www.researchgate.net/publication/332471819_formuvanna_strategii_zbutu_innovacinoi_produkcii (дата звернення 25.08.2024).

Косенко, А., Князь, С., Касич, А., & Лега, О. (2023). Інтелектуальна власніть промислових підприємств: проблеми методології, управління та ціноутворення. Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки), (4), 65–71. URL: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.4.65 (дата звернення 25.08.2024).

Косенко, А., Касич, А., Лега, О., & Ареф’єва, О. (2023). Вплив управлінських та вартісно-цінових детермінант інтелектуальної власності на конкурентоспроможність підприємства. Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки), (3), 86–92. URL: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.3.86 (дата звернення 25.08.2024).

Дейнега О.В. Особливості вартісного оцінювання впровадження інноваційного продукту вітчизняними підприємствами. Механізм регулювання економіки. 2008. № 3. Т. 1. С. 167-173. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/324239217.pdf (дата звернення 25.08.2024).

Атюшкіна В.В. Аналіз складників цінової політики промислового підприємства щодо інноваційних товарів. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2016. Випуск 3 (03). С. 103-107. URL: https://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/3_2016/21.pdf (дата звернення 25.08.2024).

Стан інновацій в Україні під час війни URL: https://www.slideshare.net/slideshow/ss-258071994/258071994#2 (дата звернення 25.08.2024).

Приступко Г. М., Янковець Т. М. Ціноутворення на інноваційну продукцію промислових підприємств в сучасних умовах URL: https://knutd.edu.ua/publications/conference/20.03.2015/Pristupko_Iankovetz_12.pdf (дата звернення 25.08.2024).

Карімов Г.І., Стеблюк Н.Ф. Конспект лекцій з дисципліни «Маркетинг інновацій» для для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня зі спеціальності 073 «Менеджмент» за освітньо-професійною програмою «Менеджмент». Кам’янське: ДДТУ, 2022. 64 с. URL: https://www.dstu.dp.ua/Portal/Data/7/33/7-33-kl48.pdf (дата звернення 25.08.2024).

Михайленко О.В., Лаленко Т.В. Управління витратами і цінова політика на підприємстві. Економіка і суспільство. 2017. Випуск 12. С. 304-309. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/12_ukr/50.pdf (дата звернення 25.08.2024).

Інноваційне підприємництво. Маркетинг інновацій у сфері підприємництва. URL: https://stud.com.ua/21759/ekonomika/tsinova_politika_innovatsiynogo_produktu (дата звернення 25.08.2024).

Пчелянська Г.О., Головчук Ю.О. Вплив інституційних факторів на маркетингове ціноутворення органічної продукції. Причорноморські економічні студії. 2020. Випуск 49. С. 83-87. URL: http://bses.in.ua/journals/2020/49_2020/15.pdf (дата звернення 25.08.2024).

Щебликіна В.М. Фактори впливу на ринкову ціну URL: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/12048/1/тези%20ЕтаБ%20конференция%202019-189.pdf (дата звернення 25.08.2024).

Катрусяк Х.М., Семчишин Є.В. Чинники, що впливають на ціноутворення. Актуальні задачі сучасних технологій: Матеріали IV Міжнародної науково-технічної конференції молодих учених та студентів. Тернопіль 25-26 листопада 2015 р. С. 193-194 URL: https://core.ac.uk/download/pdf/60823858.pdf (дата звернення 25.08.2024).

Рудь Н. Т., Романець Т. В. Формування ціни на продукти інноваційної діяльності. Міжвузівський збірник «Наукові нотатки». Луцьк, 2014. Випуск 47. С. 152-159.

Stadnik L. I., Shevchenko A. O. (2020) Innovatsiina tsinova polityka yak element konsaltynhu v systemi upravlinnia povedinkoiu spozhyvachiv [Innovative pricing policy as an element of consulting in the system of consumer behaviour management]. Ekonomika ta derzhava [Economy and State]. Vol. 8. pp. 66-70. Available at: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/5398/1/innovacijna_cinova.pdf (accessed August 28, 2024).

Shcherbyna O.S. (2023) Tsinova polityka budivelno-vyrobnychoho pidpryiemstva ta yii vplyv na konkurentospromozhnist [Pricing policy of a construction and manufacturing enterprise and its impact on competitiveness]. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia [Economics, management and administration]. Vol. 2 (104). pp. 110-118.

Lorvi I. F. Formuvannia stratehii zbutu innovatsiinoi produktsii [Formation of a sales strategy for innovative product]. Available at: https://www.researchgate.net/publication/332471819_formuvanna_strategii_zbutu_innovacinoi_produkcii (accessed August 28, 2024)..

Kosenko, A., Kniaz, S., Kasych, A., & Leha, O. (2023). Intelektualna vlasnit promyslovykh pidpryiemstv: problemy metodolohii, upravlinnia ta tsinoutvorennia [Intellectual property of industrial enterprises: problems of methodology, management and pricing]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "Kharkivskyi politekhnichnyi instytut" (ekonomichni nauky) [Bulletin of the National Technical University ‘Kharkiv Polytechnic Institute’ (Economic Sciences)], (4), pp. 65–71. Available at: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.4.65 (accessed August 28, 2024).

Kosenko, A., Kasych, A., Leha, O., & Arefieva, O. (2023). Vplyv upravlinskykh ta vartisno-tsinovykh determinant intelektualnoi vlasnosti na konkurentospromozhnist pidpryiemstva [Influence of managerial and cost-price determinants of intellectual property on the competitiveness of an enterprise]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "Kharkivskyi politekhnichnyi instytut" (ekonomichni nauky) [Bulletin of the National Technical University ‘Kharkiv Polytechnic Institute’ (Economic Sciences)], (3), pp. 86–92. Available at: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.3.86 (accessed August 28, 2024).

Deineha O.V. (2008) Osoblyvosti vartisnoho otsiniuvannia vprovadzhennia innovatsiinoho produktu vitchyznianymy pidpryiemstvamy [Features of the cost assessment of the introduction of an innovative product by domestic enterprises]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky [Mechanism of regulation of economy]. Vol. 3. T. 1. pp. 167-173. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/324239217.pdf (accessed August 28, 2024).

Atiushkina V.V. (2016) Analiz skladnykiv tsinovoi polityky promyslovoho pidpryiemstva shchodo innovatsiinykh tovariv [Analysis of the components of the price policy of an industrial enterprise in relation to innovative goods]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia [Eastern Europe: Economics, Business and Management]. Vol. 3. pp. 103-107. Available at: https://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/3_2016/21.pdf (accessed August 28, 2024).

Stan innovatsii v Ukraini pid chas viiny [The state of innovation in Ukraine during the war] Available at: https://www.slideshare.net/slideshow/ss-258071994/258071994#2 (accessed August 28, 2024).

Prystupko H. M., Yankovets T. M. Tsinoutvorennia na innovatsiinu produktsiiu promyslovykh pidpryiemstv v suchasnykh umovakh [Pricing for innovative products of industrial enterprises in modern conditions] Available at: https://knutd.edu.ua/publications/conference/20.03.2015/Pristupko_Iankovetz_12.pdf (accessed August 28, 2024).

Karimov H.I., Stebliuk N.F. (2022) Konspekt lektsii z dystsypliny «Marketynh innovatsii» dlia dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity druhoho (mahisterskoho) rivnia zi spetsialnosti 073 «Menedzhment» za osvitno-profesiinoiu prohramoiu «Menedzhment» [Lecture notes on the discipline ‘Marketing of Innovations’ for applicants for higher education of the second (master's) level in the speciality 073 ‘Management’ under the educational and professional programme ‘Management’]. Kamianske: DDTU. Available at: https://www.dstu.dp.ua/Portal/Data/7/33/7-33-kl48.pdf (accessed August 28, 2024).

Mykhailenko O.V., Lalenko T.V. (2017) Upravlinnia vytratamy i tsinova polityka na pidpryiemstvi [Cost management and pricing policy at the enterprise]. / Ekonomika i suspilstvo [Economy and society]. Vol. 12, рр. 304-309. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/12_ukr/50.pdf (accessed August 28, 2024).

Innovatsiine pidpryiemnytstvo [Innovative entrepreneurship]. Marketynh innovatsii u sferi pidpryiemnytstva [Marketing of innovations in the field of entrepreneurship]. Available at: https://stud.com.ua/21759/ekonomika/tsinova_politika_innovatsiynogo_produktu (accessed August 28, 2024).

Pchelianska H.O., Holovchuk Yu.O. (2020) Vplyv instytutsiinykh faktoriv na marketynhove tsinoutvorennia orhanichnoi produktsii [Influence of institutional factors on marketing pricing of organic products]. Prychornomorski ekonomichni studii [Black Sea Economic Studies] Vol. 49. pp. 83-87. Available at: http://bses.in.ua/journals/2020/49_2020/15.pdf (accessed August 28, 2024).

Shcheblykina V.M. Faktory vplyvu na rynkovu tsinu [Factors of influence on the market price] Available at: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/12048/1/tezy%20EtaB%20konferentsyia%202019-189.pdf (accessed August 28, 2024).

Katrusiak Kh.M., Semchyshyn Ye.V. (2015) Chynnyky, shcho vplyvaiut na tsinoutvorennia [Factors influencing pricing]. Aktualni zadachi suchasnykh tekhnolohii [Actual problems of modern technologies]: Materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii molodykh uchenykh ta studentiv [Proceedings of the IV International Scientific and Technical Conference of Young Scientists and Students]. Ternopil, pp. 193-194 Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/60823858.pdf (accessed August 28, 2024).

Rud N. T., Romanets T. V. (2014) Formuvannia tsiny na produkty innovatsiinoi diialnosti [Formation of prices for products of innovation activity]. Mizhvuzivskyi zbirnyk «Naukovi notatky» [Interuniversity collection ‘Scientific Notes’]. Vol. 47, рр.152-159.

Article views: 11
PDF Downloads: 5
Published
2024-06-24
How to Cite
Prydak, T., Leha , O., & Koblytskyi, D. (2024). PRICE FORMATION FOR INNOVATIVE PRODUCTS: SYSTEMATISATION OF FACTORS OF INFLUENCE. Digital Есопоmу and Economic Security, (4 (13), 159-166. https://doi.org/10.32782/dees.13-24