DOMESTIC SEGMENT OF GAMEDEV: HISTORY OF DEVELOPMENT AND CURRENT STATE

  • Vladyslav Skidan National University "Odesa Law Academy"
Keywords: GameDev, innovative technologies, VR, AR, international cooperation, investments, economic instability, education, training, competitiveness

Abstract

This article explores the Ukrainian segment of Game Development (GameDev), detailing its historical development and current state. It underscores the rapid technological and economic transformations within the global gaming industry, highlighting computer games as a product of continuous technical progress. The article explains how GameDev integrates technology, design, and art to create immersive gaming experiences, covering key aspects like gameplay, graphics, and sound. The study outlines the commercial potential of GameDev, emphasizing various monetization models such as paid games, freemium models, and in-game purchases. It also notes the significant growth of the global gaming market, with revenues increasing from $256 billion in 2020 to over $380 billion in 2023, driven by the rising demand for mobile games and emerging technologies like VR and AR. The article tracks the evolution of Ukrainian GameDev through key milestones, starting from the 1990s with the establishment of pioneering studios like Meridian'93 and GSC Game World. It highlights the international success of games like "Cossacks" and "S.T.A.L.K.E.R.," which brought global recognition to Ukrainian developers. Despite a challenging economic and political environment, Ukrainian GameDev demonstrated resilience and innovation, transitioning from product development to outsourcing in the 2010s. The most recent phase, beginning in 2022, aligns with the onset of the full-scale invasion, marked by a nationalistic approach and the adoption of cutting-edge technologies. Ukrainian studios continue to produce high-quality games, achieving significant accolades. The article discusses the impact of the invasion on GameDev, noting both challenges and ongoing investments in the industry, including notable projects and funding efforts. In conclusion, Ukrainian GameDev exemplifies how talented and persistent developers can succeed despite numerous obstacles. With continuous international collaboration and a focus on education and innovation, the industry remains competitive globally, attracting substantial investments and advancing the technological frontier.

References

Горбаченко С. А., Клєвцєвич Н. А. Можливості економічного розвитку на засадах циркулярності в умовах цифрової трансформації. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2023. № 1 (127). С. 35–41.

Третина населення планети грає у відеоігри. Коли ринок геймінгу захопить світ? URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2023/05/18/700238/ (дата звернення: 10.05.2024).

Горбаченко С. А., Разінкін Н. С. Використання статистичних методів в процесі оцінки ефективності маркетингової діяльності. Інформаційне суспільство: проблеми та перспективи: матеріали ІХ Всеукр. наук.-практ. конф. м. Одеса, 24 травня 2024 р. Одеса 2024.

Як зароджувалася ігрова індустрія в Україні. URL: https://ua.news/ua/technologies/kak-zarozhdalas-ygrovaya-yndustryya-v-ukrayne#google_vignette (дата звернення: 21.05.2024)

Інвестиції в ігрову індустрію у 2023 році впали нижче рівня до початку коронавірусу. URL: https://gamedev.dou.ua/news/investment-in-gamedev-fall/ (дата звернення: 01.06.2024)

Шолудько О. В., Данилишин Р. Т. Соціально-економічні аспекти розвитку ринку відеоігор. Вдосконалення фінансово-кредитного механізму забезпечення інноваційного розвитку аграрного сектору економіки, сільських територій України та країн V-4 : зб. тез міжнар. наук.-практ. інтернетконф. м. Дубляни, 2 червня 2022 р. Частина ІІ. Дубляни: ЛНУП, 2022, С. 259–262.

Horbachenko S., Syvolap L., Nikitchenko S., Revenko A., Riabeka Y. Innovative development of ukraine’s economy. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2021. No 3 (38). Р. 397–409.

Gorbachenko S. A., Klevtsevich N. A. (2023) Mozhlyvosti ekonomichnoho rozvytku na zasadakh tsyrkuliarnosti v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Possibilities of economic development based on circularity in conditions of digital transformation]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo – State and regions. Series: Economy and entrepreneurship.. no. 1 (127). pp. 35–41.

Tretyna naselennia planety hraie u videoihry. Koly rynok heiminhu zakhopyt svit? [The third planet's population plays at video games. When will the gaming market take over the world?]. Available at: https://www.epravda.com.ua/publications/2023/05/18/700238/ (Accessed: May 10, 2024).

Gorbachenko S. A., Razinkin N. S. (2024) Vykorystannia statystychnykh metodiv v protsesi otsinky efektyvnosti marketynhovoi diialnosti [Using statistical methods in the process of evaluating the effectiveness of marketing activities]. Informatsiine suspilstvo: problemy ta perspektyvy: IX Vseukr. nauk.-prakt. konf. (Odesa, May 24th, 2024). Odesa (in Ukrainian).

Kak zarozhdalas' ygrovaia yndustryia v Ukraine [How the gaming industry originated in Ukraine]. Available at: https://ua.news/ua/technologies/kak-zarozhdalas-ygrovaya-yndustryya-v-ukrayne#google_vignette (accessed May 21, 2024)

Investytsii v ihrovu industriiu u 2023 rotsi vpaly nyzhche rivnia do pochatku koronavirusu [Investments in the gaming industry in 2023 fell below pre-COVID-19 levels]. Available at: https://gamedev.dou.ua/news/investment-in-gamedev-fall/ (accessed June 1, 2024)

Sholudko O. V., Danylyshyn R. T. (2022) Sotsialno-ekonomichni aspekty rozvytku rynku videoihor [Socio-economic aspects of the development of the video game market]. Vdoskonalennia finansovo-kredytnoho mekhanizmu zabezpechennia innovatsiinoho rozvytku ahrarnoho sektoru ekonomiky, silskykh terytorii Ukrainy ta krain V-4: zbirnyk tez mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internetkonferentsii (Dublyany, June 2nd, 2022). Part II. Dublyany: LNUP, pp. 259-262. (in Ukrainian)

Horbachenko S., Syvolap L., Nikitchenko S., Revenko A., Riabeka Y. (2021) Innovative development of ukraine’s economy. Financial and credit activity: problems of theory and practice. no 3 (38). pp. 397–409.

Article views: 31
PDF Downloads: 16
Published
2024-05-27
How to Cite
Skidan , V. (2024). DOMESTIC SEGMENT OF GAMEDEV: HISTORY OF DEVELOPMENT AND CURRENT STATE. Digital Есопоmу and Economic Security, (3 (12), 76-80. https://doi.org/10.32782/dees.12-13