LOCAL AND GLOBAL ASPECTS OF THE FORMATION OF ADDED VALUE IN THE SUPPLY CHAIN

Keywords: supply chain, global supply chains, customer, added value, customer value

Abstract

The article is devoted to the study of marketing and logistics activities of the enterprise as an integral part of the supply chain. It is shown that the priority role belongs to the marketing and logistics processes for creating utility: utility of additional service, the utility of information, the utility of place, time, and ownership. Based on the views of various scientists, the prerequisites for the formation of added value in the supply chain are outlined. In particular, according to the theory of the utility chain, a company can gain a competitive advantage in the market due to effective cooperation between logistics and marketing, logistics and production; a significant role is played by the process approach in the formation of added value, in contrast to the functional one. In the research process, it is shown why the most important link in the value-added chain is the customer, who is involved in the formation of this value throughout the entire supply chain. At the same time, not only the product price but also the time, reliability, and urgency of deliveries, as well as elements of logistics service, play a crucial role in consumer choice. The article presents a detailed classification of supply chains based on added value depending on specific characteristics. The essence of the global chain of creation of added value, which combines the elements of the classic supply chain, is revealed. One of its characteristic features is its territorial affiliation to different continents or trade blocs. An element of the development of global supply chains based on a non-linear U-shaped curve is emphasized. It is explained by the fact that less added value is created in the production process than at the stage of research, innovation, and design: mental work adds more value than physical work. Two types of supply chains in the international economy are distinguished: global chains initiated by the manufacturer or by the buyer. One of the important features of the development of global supply chains is identified: the centers of scientific research and innovation are located in the developed countries of the world, as well as the centers of making key decisions. At the same time, the processes of the physical creation of the product are concentrated in developing countries.

References

Кристофер М. Логистика и управление цепочками поставок/ Под.общ.ред.В.С.Лукинского. СПб.: Питер, 2004. 316с.

Чубала А., Неструй Р., Мазурек-Лопацінська К.Трансформація вартості у розвитку відносин «підприємство-клієнт»: монографія. Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка”. 2007. 250с.

Чухрай Н., Гірна О.Б. Формування ланцюга поставок: питання теорії та практики: монографія. Львів: “Інтелект-Захід”. 2007. 232с.

Крикавський Є., Похильченко О., Фертч М. Логістика та управління ланцюгами поставок: навч. посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. 844 с.

Портер М. Е. Конкурентное преимущество. Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость / пер. с англ. Москва: Альпина Бизнес Букс. 2017. 454 с.

Дугінець Г. В. Глобальні ланцюги вартості: монографія. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т. 2018. 412 с.

Кравцова І.В. Методика дослідження глобальних ланцюгів доданої вартості. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2016. № 16. С. 39–44.

Ярощук Д.О., Охріменко О.О.Інтеграція вітчизняних наукомістких виробництв у глобальні ланцюга доданої вартості. Актуальні проблеми економіки та управління. 2020. №14.

Черкас Н. Концепції глобальних мереж та ланцюгів створення вартості.

Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2018.

Загородній А.Г., Вознюк Г.Л., Смовженко Т.С. Фінансовий словник. К.: Т-во “Знання”, КОО; Львів: Вид-во Львів. банк. ін-ту НБУ, 2002. 566 с.

Крикавський Є., Патора-Висоцька З. Ланцюг вартості Портера (конструкція, деконструкція, реконструкція) та управління за цінностями. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 2 С.121-133.

Чухрай Н.І., Криворучко Я.Ю. Оцінювання та розвиток відносин між бізнес-партнерами: монографія. Львів: Видавництво «Растр-7». 2008. 360с.

Томпсон А.А., Стрикленд А. Дж. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии: Учебник для вузов: Пер. с англ. / Под. ред. Л.Г. Зайцева, М.И. Соколовой. Москва: Банки и биржи, ЮНИТИ. 1998. 576 с.

Ciesielski M., Długosz J., Fuks K. Zarządzanie łańcuchami dostaw. Pod red. naukową M. Ciesielskiego. Warszawa: PWE. 2014. 190s.

Blaik P., Matwiejczuk R. Logistycny łańcuch tworzenia wartosti. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 2018. S.72-73.

Ігнатюк А.І. Роль глобальних ланцюгів нарахування вартості у підвищенні конкурентоспроможності економіки. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2013. № 28. т.1. С.53-59.

Christopher M. (2004). Lohystyka y upravlenye tsepochkamy postavok [Logistics and management of supply chains] (V. S. Lukinsky. Eds.). St. Petersburg: Peter (in Russian).

Chubala A., Nestruy R. & Mazurek-Lopatsinska K. (2007). Transformatsiia vartosti u rozvytku vidnosyn «pidpryiemstvo-kliient»: monohrafiia [Transformation of value in the development of "enterprise-client" relations: monograph]. Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic University (in Ukrainian).

Chuhrai N. & Girna O.B. (2007). Formuvannia lantsiuha postavok: pytannia teorii ta praktyky: monohrafiia [Supply chain formation: issues of theory and practice: monograph]. Lviv: Intellect-West (in Ukrainian).

Krykavskyy E., Pokhylchenko O. & Fertch M. (2017). Lohistyka ta upravlinnia lantsiuhamy postavok [Logistics and supply chain management]. Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic University (in Ukrainian).

Porter M. E. (2017). Konkurentnoe preymushchestvo. Kak dostych vysokoho rezultata y obespechyt eho ustoichyvost [Competitive advantage. How to achieve a high result and ensure ego stability]. Moscow: Alpina Business Books (in Russian).

Duginets G. V. (2018). Hlobalni lantsiuhy vartosti: monohrafiia [Global value chains: monograph]. Kyiv: Kyiv National Trade and Economy University (in Ukrainian).

Kravtsova I.V. (2016). Metodyka doslidzhennia hlobalnykh lantsiuhiv dodanoi vartosti [Research methodology of global chains of added value]. Scientific Bulletin of the International Humanitarian University, 16. 39–44 (in Ukrainian).

Yaroschuk D.O. & Okhrimenko O.O. (2020). Intehratsiia vitchyznianykh naukomistkykh vyrobnytstv u hlobalni lantsiuha dodanoi vartosti [Integration of domestic knowledge-intensive industries into global value-added chains]. Actual problems of economy and management, 14 (in Ukrainian).

Cherkas N. (2018). Kontseptsii hlobalnykh merezh ta lantsiuhiv stvorennia vartosti [Concepts of global networks and value chains]. Bulletin of the Kyiv National University of Trade and Economics, 3, 60-70 (in Ukrainian).

Zagorodnii A.G., Voznyuk G.L. & Smovzhenko T.S. (2002) Finansovyi slovnyk [Financial dictionary]. Kyiv: Znannia (in Ukrainian).

Krykavskyi E. & Patora-Vysotska Z. (2015). Porters value chain (construction, deconstruction, reconstruction) and value management [Porter's value chain (construction, deconstruction, reconstruction) and value management]. Marketing and innovation management, no. 2, pp. 121-133 (in Ukrainian).

Chuhrai N. & Kryvoruchko Y. (2008). Otsiniuvannia ta rozvytok vidnosyn mizh biznes-partneramy: monohrafiia [Evaluation and development of relations between business partners: monograph]. Lviv: Rastr-7 (in Ukrainian).

Thompson A. & Strickland A. (1998). Stratehycheskyi menedzhment. Iskusstvo razrabotki y realyzatsyi stratehii [Strategic Management. The art of strategy development and implementation] (L.G. Zaitseva, M.I. Sokolova Eds.) Moskva: UNITI (in Russian).

Ciesielski M., Długosz J., Fuks K. (2014). Zarządzanie łańcuchami dostaw (M. Ciesielski Ed.) Warszawa: PWE, 190p.

Blaik P., Matwiejczuk R. (2018). Logistycny łańcuch tworzenia wartosti. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, pp.72-73.

Ignatyuk A.I. (2013). Rol hlobalnykh lantsiuhiv narakhuvannia vartosti u pidvyshchenni konkurentospromozhnosti ekonomiky [The role of global value chains in increasing the competitiveness of the economy]. Theoretical and applied issues of economics, no. 28(1), pp. 53-59 (in Ukrainian).

Article views: 214
PDF Downloads: 159
Published
2022-08-29
How to Cite
Hirna, O. (2022). LOCAL AND GLOBAL ASPECTS OF THE FORMATION OF ADDED VALUE IN THE SUPPLY CHAIN. Digital Есопоmу and Economic Security, (1 (01), 22-28. https://doi.org/10.32782/dees.1-4