EFFECTIVENESS OF THE FINANCIAL MONITORING SYSTEM IN THE PREVENTION OF ECONOMIC CRIMES
Abstract
This article examines the reasons for the suboptimality of the criteria for the dubiousness of financial transactions established by the current formal rules of financial monitoring and proposes measures to increase the selectivity of these criteria to increase the effectiveness of the financial monitoring system in countering and preventing corruption and detinization of the country’s economy. It is shown that the ineffectiveness of the financial monitoring system, which is manifested in the increase in the number of undetected questionable financial transactions and erroneous determinations of financial transactions as questionable, is due not to the human factor, but to the insufficient selectivity of the criteria for the questionability of financial transactions, which are established in the current formal rules of financial monitoring. It has been proven that the insufficient selectivity of the criteria for the dubiousness of financial transactions is the main factor in the ineffectiveness of the formal rules of financial monitoring, having a double negative impact on the effectiveness of the functioning of the financial monitoring system. First, it limits the ability of the financial monitoring system to effectively prevent dirty money laundering, in the case of applying too soft criteria for the dubiousness of financial transactions. Secondly, it contributes to an excessive increase in the level of transaction costs of bureaucratic procedures of financial monitoring for persons not involved in laundering dirty money, in case of application of excessively strict criteria of dubiousness. It was found that one of the factors that can lead to the ineffectiveness of the current formal rules of financial monitoring is the spread of practices of manipulating public sentiments and the adoption of demonstrative formal rules. Improved criteria for the dubiousness of financial transactions are proposed, aimed at increasing the effectiveness of the financial monitoring system in preventing and countering the growth of the shadow sector of the economy and preventing an increase in the level of transaction costs of bureaucratic financial monitoring procedures of persons not involved in shadow activities.
References
D’Avino C. Money laundering and AML regulatory and judicial system regimes: investigation of FinCEN files. European Journal of Law and Economics. 2023. vol. 55. № 2. pp. 195–223.
Dumbacher J. The fight against money laundering. Intereconomics. 1995. vol. 30. № 4. pp. 177–186.
Zhang Y., Trubey P. Machine Learning and Sampling Scheme: An Empirical Study of Money Laundering Detection. Computational Economics. 2019. vol. 54. №3. pp. 1043–1063.
Абрамов Ф.В. Ефективність системи фінансового моніторингу в умовах безготівкового суспільства. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2023. Випуск 4 (41). С. 9–14.
Agerberg M. Corrupted Estimates? Response Bias in Citizen Surveys on Corruption. Political Behavior. 2022. vol. 44. № 2. pp. 653–678.
Husted B. Wealth, Culture, and Corruption. Journal of International Business Studies. 1999. vol. 30, №2. pp. 339–359.
Gerring J., Thacker S. Do Neoliberal Policies Deter Political Corruption? International Organization. 2005. vol.59, №1. pp.233–254.
Абрамов Ф.В. Фактори поширення корупції в безготівковому суспільстві. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2023. Випуск 4 (41). С. 3–8.
Nguyen C.P., Nguyen B.Q. Does the shadow economy matter for tourism consumption? New global evidence. Empirical Economics. 2023. vol. 65. no. 2. pp. 729–773.
Кузнецова М.І., Дубровіна О.О. У пошуку шляхів детінізації економіки україни. Наука, технології, інновації. 2017. № 1. С. 46–54.
Мазур О., Сержанов В. Державне регулювання у сфері детінізації економічних відносин. Наукових вісник Ужгородського університету. 2015. Випуск 1(45). Т. 3. С. 114–118.
Сержанов В.В, Дяченко Т. А., Абрамов Ф. В. Коррупція, неефективні інститути та європейська інтеграція. Вісник Ужгородського національного університету. Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Ужгород. 2022. № 44. С. 90–95.
Mauck N., Price S.M. Determinants of foreign versus domestic real estate investment: property level evidence from listed real estate investment firms. The journal of real estate finance and economics. 2017. vol. 54, no 1, pp. 17–57.
Bynoe A.J. Economic determinants of foreign direct investment in caribbean countries. International advances in economic research. 2001. vol. 7, no 3. pp. 367.
Ullah S., Ali K., Ehsan M. Foreign direct investment and economic growth nexus in the presence of domestic institutions: a regional comparative analysis. Asia-Pacific Journal of Regional Science. 2022. vol. 6. № 2. pp. 735–758.
Сержанов В. Державна інвестиційна політика національної економіки: дис. д-ра. екон. наук : спец. 08.00.03 – економіка та управління національним господарством. Київ : Національна академія управління, 2018. 460 с.
Волоснікова Н.М., Сержанов В.В., Абрамов Ф.В. Попередження корупції в системі фінансового моніторингу: інституційний підхід. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. Випуск 4(04). С. 3–8.
Волоснікова Н.М., Максименко Я.А., Сержанов В.В., Абрамов Ф.В. Напів формальні правила, як чинник динаміки ефективності формальних правил фінансового моніторингу. Бізнес Інформ. 2023. № 1. С. 12–17.
Абрамов Ф.В. Напівформальні правила. Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (економічні науки). 2016. № 27. С. 103–106.
Дяченко Т.А., Сержанов В.В., Абрамов Ф.В. Дискреційні повноваження чиновників як чинник ефективності формальних правил системи фінансового моніторингу. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2023. № 4 (130). С. 6–11.
Сержанов В. В., Абрамов Ф. В. Динаміка демонстраційних формальних правил у сфері охорони здоров’я. Бізнес інформ. 2022. № 5. С. 10–16.
Сержанов В. В., Дяченко Т. А., Абрамов Ф. В. Динаміка ефективності формальних правил та суспільні настрої: демонстраційні формальні правила VS маніпулювання суспільними настроями. Цифрова економіка та економічна безпека. 2022. Випуск 1(01). С. 143–148.
Абрамов Ф. В. Маніпулювання настроями суспільства як засіб відволікання суспільної уваги. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2022. № 36. С. 3–8.
Абрамов Ф.В. Цільова та етична неефективність формальних правил як чинник поширення маніпулювання суспільними настроями та уповільнення інституційних реформ. Бізнес Інформ. 2021. № 6. С. 6–12.
Абрамов Ф. В. Чинники сталості умовно неефективних формальних правил. Вісник Національного технічного університету «ХПІ» Збірник наукових праць. Серія: Технічний прогрес і ефективність виробництва. 2015. № 26. С. 125–131.
Абрамов Ф. В. Критерії доцільності реформування умовно та безумовно неефективних формальних правил. Бізнес Інформ. 2016. № 6. С. 8–12.
D’Avino C. (2023) Money laundering and AML regulatory and judicial system regimes: investigation of FinCEN files. European Journal of Law and Economics, vol. 55, no. 2, pp. 195–223.
Dumbacher J. (1995) The fight against money laundering. Intereconomics, vol 30, no 4, pp. 177–186.
Zhang Y., Trubey P. (2019) Machine Learning and Sampling Scheme: An Empirical Study of Money Laundering Detection. Computational Economics, vol. 54, no 3, pp. 1043–1063.
Abramov F.V. (2023) Efektyvnistʹ systemy finansovoho monitorynhu v umovakh bez·hotivkovoho suspilʹstva [Effectiveness of the financial monitoring system in the conditions of a cashless society]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnya – Eastern Europe: Economy, Business and Management, vol. 4 (41). pp. 9–14.
Agerberg M. (2022) Corrupted Estimates? Response Bias in Citizen Surveys on Corruption. Political Behavior, vol. 44, no 2, pp. 653–678.
Husted B. (1999) Wealth, Culture, and Corruption. Journal of International Business Studies, vol. 30, no 2, pp. 339–359.
Gerring J., Thacker S. (2005) Do Neoliberal Policies Deter Political Corruption? International Organization, vol.59, no 1, pp.233–254.
Abramov F.V. (2023) Faktory poshyrennya koruptsiyi v bez·hotivkovomu suspilʹstvi [Factors of the spread of corruption in a cashless society]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnya – Eastern Europe: Economy, Business and Management, vol. 4 (41). pp. 3–8.
Nguyen C.P., Nguyen B.Q. (2023) Does the shadow economy matter for tourism consumption? New global evidence. Empirical Economics, vol. 65, no. 2, pp. 729–773.
Kuznetsova M.I., Dubrovina O.O. (2017) U poshuku shlyakhiv detinizatsiyi ekonomiky Ukrayiny [In search of ways to detinize the economy of Ukraine]. Nauka, tekhnolohiyi, innovatsiyi – Science, technology, innovation, no. 1, pp. 46–54.
Mazur O., Serzhanov V. (2015) Derzhavne rehulyuvannya u sferi detinizatsiyi ekonomichnykh vidnosyn [State regulation in the sphere of detinization of economic relations]. Naukovykh visnyk Uzhhorodsʹkoho universytetu – Scientific Bulletin of Uzhhorod University, vol. 1(45). no. 3. pp. 114–118.
Serzhanov V.V, Dyachenko T. A., Abramov F. V. (2022) Korruptsiya, neefektyvni instytuty ta yevropeysʹka intehratsiya [Corruption, inefficient institutions and European integration]. Visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo – Bulletin of the Uzhhorod National University. International economic relations and the world economy. no 44, pp. 90–95.
Mauck N., Price S.M. (2017) Determinants of foreign versus domestic real estate investment: property level evidence from listed real estate investment firms. The journal of real estate finance and economics. vol. 54, no 1, pp. 17–57.
Bynoe A.J. (2001) Economic determinants of foreign direct investment in Caribbean countries. International Advances in Economic Research. vol 7, no3.
Ullah S., Ali K., Ehsan M. (2022) Foreign direct investment and economic growth nexus in the presence of domestic institutions: a regional comparative analysis. Asia-Pacific Journal of Regional Science, vol. 6, no 2, pp. 735–758.
Serzhanov V. (2018) Derzhavna investytsiyna polityka natsionalʹnoyi ekonomiky [State investment policy of the national economy]: dissertation. Dr. economy Sciences: spec. 08.00.03 – ekonomika ta upravlinnya natsionalʹnym hospodarstvom. Kyyiv : Natsionalʹna akademiya upravlinnya, 460 pp.
Volosnikova N.M., Serzhanov V.V., Abramov F.V. (2023) Poperedzhennya koruptsiyi v systemi finansovoho monitorynhu: instytutsiynyy pidkhid [Corruption prevention in the financial monitoring system: an institutional approach]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka – Digital economy and economic security, vol. 4(04), pp. 3–8.
Volosnikova N.M., Maksymenko Ya.A., Serzhanov V.V., Abramov F. V. (2023) Napiv formalʹni pravyla, yak chynnyk dynamiky efektyvnosti formalʹnykh pravyl finansovoho monitorynhu [Semiformal rules as a factor in the dynamics of the effectiveness of formal financial monitoring rules]. Biznes Inform – Business Inform, no. 1, pp. 12–17.
Abramov F.V. (2016) Napivformalʹnymy pravyla. [Semi-formal rules.] Visnyk Natsionalʹnoho tekhnichnoho universytetu «Kharkivsʹkyy politekhnichnyy instytut» (ekonomichni nauky) – Bulletin of NTUU "Kharkiv Polytechnic Institute", no 27, pp. 103–106.
Dyachenko T.A., Serzhanov V.V., Abramov F.V. (2023) Dyskretsiyni povnovazhennya chynovnykiv yak chynnyk efektyvnosti formalʹnykh pravyl systemy finansovoho monitorynhu [Discretionary powers of officials as a factor in the effectiveness of formal rules of the financial monitoring system]. Derzhava ta rehiony. Seriya: Ekonomika ta pidpryyemnytstvo – State and regions. Series: Economy and entrepreneurship, no 4 (130). pp. 6–11.
Serzhanov V. V., Abramov F. V. (2022) Dynamika demonstratsiynykh formalʹnykh pravyl u sferi okhorony zdorovʺya [Dynamics of demonstration formal rules in the sphere of health care]. Biznes inform – Business information. no 5. pp.10–16.
Serzhanov V.V., Dyachenko T.A., Abramov F.V. (2022) Dynamika efektyvnosti formalʹnykh pravyl ta suspilʹni nastroyi: demonstratsiyni formalʹni pravyla vs mani-pulyuvannya suspilʹnymy nastroyamy [Dynamics of effectiveness of formal rules and public attitudes: demonstration formal rules vs manipulation of public attitudes]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka – Digital economy and economic security, vol. 1(01). pp. 143–148.
Abramov F. V. (2022) Manipulyuvannya nastroyamy suspilʹstva yak zasib vidvolikannya suspilʹnoyi uvahy [Manipulation of public sentiment as a means of diverting public attention]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnya – Eastern Europe: Economy, Business and Management, no 36. pp. 3–8.
Abramov F.V. (2021) Tsilʹova ta etychna neefektyvnistʹ formalʹnykh pravyl yak chynnyk poshyrennya manipulyuvannya suspilʹnymy nastroyamy ta upovilʹnennya instytutsiynykh reform [Targeted and ethical ineffectiveness of formal rules as a factor in the spread of manipulation of public sentiments and the slowing down of institutional reforms]. Biznes Inform – Business Inform, no 6. pp. 6–12.
Abramov F. V. (2015) Chynnyky stalosti umovno neefektyvnykh formalnykh pravyl [The factors of stability of conditionally inefficient formal rules]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Seriia «Tekhnichnyi prohres i efektyvnist vyrobnytstva» – Bulletin of the Khpi National Technical University. The series "Technical progress and efficiency of reliability, no. 26, pp. 125–131.
Abramov F. V. (2016) Kryterii dotsilnosti reformuvannia umovno ta bezumovno neefektyvnykh formalnykh pravyl [Criteria for the Appropriateness of Reforming Both the Conditionally and the Unconditionally Inefficient Formal Rules]. Biznes Inform – Business Inform, no. 6, pp. 8–12.