MARKETING OF FINANCIAL AND ECONOMIC SECURITY OF THE ENTERPRISE: INNOVATIVE ASPECT
Abstract
Integration processes of the country's economy require innovative approaches to marketing activities and ensuring the financial and economic security of the enterprise, which is the basis for the development of its potential. The task of marketing is defined as an element of ensuring the financial and economic security of the enterprise. The main task of marketing as an element of ensuring the security of the enterprise is to conduct activities in the direction of researching market segments of product sales, opportunities for expanding domestic and foreign sales markets. It is important to justify the level of security of the business entity, existing threats and risks in the field of its positioning in the market environment. The approaches of scientists to determining the financial and economic security of an enterprise are substantiated. Formation of security mechanisms of the enterprise is a guarantee of stability and effectiveness of its activity, achievement of current and strategic goals, increase of profitability, competitiveness, activation of investment and innovation activities. The risks and threats of the enterprise's activity in the context of the marketing component have been studied. A number of methods, tools, directions and measures are used by management subjects to determine risks and threats that can probably affect the financial and economic security of the enterprise. The relationship between the formation and implementation of a marketing strategy and ensuring the financial and economic security of enterprises is proven. The principles of modern strategic marketing are described, detailing the features of the marketing strategy, determining the importance of financial planning of marketing activities. Marketing support of a business entity is based on effective marketing organization and management, formation of a marketing complex. The principles of marketing the financial and economic security of enterprises, which affect the effectiveness of activities, have been determined. The practical value of the article lies in the proposed innovative criteria of enterprise management, which are based on the interrelationships of the functions of the financial and economic security system and the enterprise's marketing activities and take into account the specifics of doing business.
References
Васильців Т.Г., Волошин В.І., Бойкевич О.Р., Каркавчук В.В. Фінансово-економічна безпека підприємств України: стратегія та механізми забезпечення : монографія. Львів : Ліга-Прес, 2012. 388 с.
Дубинська О.С. Визначення рівня фінансово-економічної безпеки на підставі аналізу фінансової звітності підприємства. Таврiйський науковий вiсник. Серiя: Eкoноміка. 2021. Вип. 5. С. 112–122.
Резворович К.Р., Юнін О.С., Круглова О.О. Фінансово-економічна безпека: теоретико-правові аспекти : навч. посіб. Дніпро : Видавець Біла К.О., 2019. 195 с.
Романчик Т.В., Романчик А.В. Маркетингова складова економічної безпеки підприємства. Стратегічні перспективи розвитку економічних суб’єктів в нестабільному економічному середовищі : матеріали всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (м. Кременчук, 15-17 березня 2021 р.). Кременчук : КрНУ, 2021. С. 57–58.
Ковальчук В.В. Маркетингова стратегія підприємства: суть поняття, особливості формування в сучасних умовах господарювання. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2018. № 9. С. 156–165.
Мельник Д.Л. Маркетингова стратегія підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 3. T. 1. С. 213–219.
Ваганова Л.В. Створення механізму інноваційної безпеки підприємства на основі маркетингової складової. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4. С. 202–206.
Юрків Н.Я. Взаємозв'язок структурних елементів економічної безпеки підприємства з урахуванням комплексу маркетингу. Науковий вісник НЛТУ України. 2014. Вип. 24.9. С. 175–179.
Орлик О.В. Підвищення економічної безпеки підприємств на основі інтернет-технологій маркетингу. Міжнародний науково-виробничий журнал Сталий розвиток економіки. 2019. № 2 (43). С. 84–92.
Vasyltsiv T.H., Voloshyn V.I., Boikevych O.R., Karkavchuk V.V. (2012) Finansovo-ekonomichna bezpeka pidpryiemstv Ukrainy: stratehiia ta mekhanizmy zabezpechennia: monohrafiia [Financial and economic security of enterprises of Ukraine: strategy and mechanisms of provision: monograph]. Lviv: Liha-Pres. (in Ukrainian)
Dubynska O.S. (2021) Vyznachennia rivnia finansovo-ekonomichnoi bezpeky na pidstavi analizu finansovoi zvitnosti pidpryiemstva [Determination of the level of financial and economic security based on the analysis of the company's financial statements]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika – Tavriysk scientific bulletin. Series: Economy, vol. 5, pp. 112–122.
Rezvorovych K.R., Yunin O.S., Kruhlova O.O. (2019) Finansovo-ekonomichna bezpeka: teoretyko-pravovi aspekty [Financial and economic security: theoretical and legal aspects: education. manual]. Dnipro: Vydavets Bila K.O. (in Ukrainian)
Romanchyk T.V., Romanchyk A.V. (2021) Marketynhova skladova ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva [Financial and economic security: theoretical and legal aspects]. Stratehichni perspektyvy rozvytku ekonomichnykh subiektiv v nestabilnomu ekonomichnomu seredovyshchi: materialy vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (Kremenchuk, March 15-17, 2021). Kremenchuk: KrNU. (in Ukrainian)
Kovalchuk V.V. (2018) Marketynhova stratehiia pidpryiemstva: sut poniattia, osoblyvosti formuvannia v suchasnykh umovakh hospodariuvannia [The marketing strategy of the enterprise: the essence of the concept, the peculiarities of its formation in modern business conditions]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky – Economics, finance, management: topical issues of science and practice, no. 9, pp. 156–165.
Melnyk D.L. (2009) Marketynhova stratehiia pidpryiemstva [Marketing strategy of the enterprise]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu –Bulletin of the Khmelnytskyi National University, no. 3, pp. 213–219.
Vahanova L.V. (2011) Stvorennia mekhanizmu innovatsiinoi bezpeky pidpryiemstva na osnovi marketynhovoi skladovoi [Creation of a mechanism for innovative security of the enterprise based on the marketing component]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and innovation management, no. 4, pp. 202–206.
Yurkiv N.Ia. (2014) Vzaiemozviazok strukturnykh elementiv ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva z urakhuvanniam kompleksu marketynhu [Interrelationship of structural elements of economic security of the enterprise taking into account the marketing complex]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy – Scientific bulletin of NLTU of Ukraine, vol. 24.9, pp. 175–179.
Orlyk O.V. (2019) Pidvyshchennia ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstv na osnovi internet-tekhnolohii marketynhu [Increasing the economic security of enterprises based on Internet marketing technologies]. Mizhnarodnyi naukovo-vyrobnychyi zhurnal Stalyi rozvytok ekonomiky – International Scientific and Production Journal Sustainable Economic Development, vol. 2, no. 43, pp. 84–92.