BASIC DIGITAL MARKETING MANAGEMENT TOOLS AND THEIR CHARACTERISTICS

  • Dmytro Diachkov Poltava State Agrarian University, Poltava, Ukraine
  • Oleksandr Pleskach Poltava State Agrarian University
  • Tetyana Oliynyk Poltava State Agrarian University
Keywords: digital environment, marketing management tools, Internet, influencers, communication channels, digital marketing, Industry 4.0

Abstract

The article identifies the relevance of transforming marketing activities and managing them, based on the development of the digital environment and the introduction of Industry 4.0 techniques and technologies. The types of digital marketing were divided into those, that were implemented from the classical marketing and those, that arose as a result of the development of the digital environment. The basic set of digital marketing tools was outlined and characterized, which was differentiated into four areas "smart" gadgets (tools, that perform two directions of marketing interaction simultaneously: first of all, they serve as a means of searching, comparing and purchasing goods or services via the Internet; secondly, they are means of influencing a potential consumer through various types of advertising); internet communications (serve as technologies for information transfer, communication with potential customers, and analytical tools); digital television (as a tool for interaction with consumers through traditional television advertising, banner advertising, and video hosting, 360° video and VR, etc.); and digital radio (a traditional marketing tool that, when combined with the digital capabilities of the modern information and communication environment, can be integrated with the technical means and technologies of Industry 4.0). Digital marketing management tools include directions, methods, means and measures that allow reaching a significant target audience, attracting the attention of potential customers to the activities of the enterprise, brand, product or service. Given the reviewed tools of digital marketing, the author identifies certain trends in the prospects for its development, which will be manifested in the reformatting of "conversational" marketing, the formation of a "different view" on the use of dialogic styles of digital marketing, the expansion of the content marketing influence within digital marketing, the complication of testing advertising optimization as a result of the development advertising platforms, the use of new social networks, and their perception by potential customers and organizations, as well as the targeted growth of digital marketing by influencers.

References

Ажажа М., Венгер О., Фурсін О. Концепція цифрового маркетингу 4.0: еволюція, характеристика, типологія. Humanities studies. 2023. Вип. 14. С. 135-147.

Білик В.В., Сергієнко О.А., Крупенна І.А. Інструменти цифрового маркетингу в умовах трансформації комунікацій сучасної організації. Науковий вісник Чернівецького університету. 2020. Вип. 825. С. 33-40.

Вовчанська О.М., Іванова Л.О., Балук Н.Р. Технології цифрового маркетингу в управлінні комунікаціями зі споживачами. Цифрова трансформація та диджитал технології для сталого розвитку всіх галузей сучасної освіти, науки і практики : Міжнародна науково-практична конференція (26 січня 2023 р.). 2023. Державний біотехнологічний університет. Харків, С. 184-189.

Дячков Д. В., Плескач О.Ю., Бурик В.В. Сутність поняття цифровий маркетинг та його етимологічні особливості. Інфраструктура ринку. 2023. №70/2023. С. 88-93.

Забаштанська Т. В., Вербівська Л. В. Сутність e-маркетингу та його роль у розвитку підприємства. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 35. С. 529-535.

Лойко Є.М. Діджиталізація маркетингової комунікативної стратегії підприємства. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. №4 (64). С. 135-142.

Ніколайчук В., Бабич А. Гавриш Ю. Digital-маркетинг як одна з найвпливовіших та найефективніших галузей маркетингу. В2В marketing : Збірник наукових праць XV Міжнародної науково-практичної конференції, (23 вересня 2021 р.). Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Київ, 2021. С. 400-408.

Олифіренко Ю., Повна С., Біланенко О. Цифровий маркетинг і логістика в адаптивному управлінні інноваційним розвитком підприємства. Науковий вісник Полісся. 2023. №2 (25). С. 240-250.

Стрій Л., Демчук С. Маркетинг в цифрової економіці. Цифрова економіка та економічна безпека. 2022. №2(02). С. 63-69.

Янковець Т. Стратегічне управління цифровим маркетингом. Scientia·fructuosa : Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2022. № 145(5). С. 93-112.

Azhazha M., Venher O., Fursin O. (2023). Kontseptsiya tsyfrovoho marketynhu 4.0: evolyutsiya, kharakterystyka, typolohiya [The concept of digital marketing 4.0: evolution, characteristics, typology. Humanities studies. Vyp. 14. pp. 135-147.

Bilyk V. V., Serhiyenko O. A., Krupenna I. A. (2020). Instrumenty tsyfrovoho marketynhu v umovakh transformatsiyi komunikatsiy suchasnoyi orhanizatsiyi [Digital marketing tools in the conditions of transformation of communications of a modern organization]. Naukovyy visnyk Chernivetsʹkoho universytetu [Scientific Bulletin of Chernivtsi University]. 2020. Vyp. 825. pp. 33-40.

Vovchansʹka O. M., Ivanova L. O., Baluk N. R. (2023). Tekhnolohiyi tsyfrovoho marketynhu v upravlinni komunikatsiyamy zi spozhyvachamy [Technologies of digital marketing in the management of communications with consumers]. Tsyfrova transformatsiya ta dydzhytal tekhnolohiyi dlya staloho rozvytku vsikh haluzey suchasnoyi osvity, nauky i praktyky : Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya [Digital transformation and digital technology for the sustainable development of all branches of modern education, science and practice: International Scientific and Practical Conference]. Derzhavnyy biotekhnolohichnyy universytet [State Biotechnological University]. Kharkiv. 2023. pp. 184-189.

Dyichkov D. V., Pleskach O.Yu., Buryk V.V. (2023). Sutnistʹ ponyattya tsyfrovyy marketynh ta yoho etymolohichni osoblyvosti [The essence of the concept of digital marketing and its etymological features]. Infrastruktura rynku [Market infrastructure]. №70/2023. pp. 88-93.

Zabashtansʹka T. V., Verbivsʹka L. V. (2019). Sutnistʹ e-marketynhu ta yoho rolʹ u rozvytku pidpryyemstva [The essence of e-marketing and its role in enterprise development]. Infrastruktura rynku [Market infrastructure]. Vyp. 35. pp. 529-535.

Loyko Ye. M. (2021). Didzhytalizatsiya marketynhovoyi komunikatyvnoyi stratehiyi pidpryyemstva [Digitization of the company's marketing communication strategy]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK» [Scientific notes of the "KROK"]. №4 (64). pp. 135-142.

Nikolaychuk V., Babych A. Havrysh Yu. (2021). Digital-marketynh yak odna z nayvplyvovishykh ta nayefektyvnishykh haluzey marketynhu [Digital marketing as one of the most influential and effective branches of marketing]. B2B marketing: zbirnyk naukovykh pratsʹ XV mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi [B2B marketing: collection of scientific works of the XV international scientific and practical conference]. Natsionalʹnyy tekhnichnyy universytet Ukrayiny «Kyyivsʹkyy politekhnichnyy instytut imeni Ihorya Sikorsʹkoho» [National Technical University of Ukraine "Ihor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"]. Kyiv. pp. 400-408.

Olyfirenko Yu., Povna S., Bilanenko O. (2023). Tsyfrovyy marketynh i lohistyka v adaptyvnomu upravlinni innovatsiynym rozvytkom pidpryyemstva [Digital marketing and logistics in adaptive management of innovative development of the enterprise]. Naukovyy visnyk Polissya [Polissya scientific bulletin]. №2 (25). pp. 240-250.

Striy L., Demchuk S. (2022). Marketynh v tsyfrovoyi ekonomitsi [Marketing in the digital economy]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka [Digital economy and economic security]. №2(02). pp. 63-69.

Yankovetsʹ T. (2022). Stratehichne upravlinnya tsyfrovym marketynhom [Strategic management of digital marketing]. Scientia fructuosa : visnyk Kyyivsʹkoho natsionalʹnoho torhovelʹno-ekonomichnoho universytetu [Scientia fructuosa: Bulletin of Kyiv national university of trade and economics]. № 145(5). pp. 93-112.

Article views: 125
PDF Downloads: 64
Published
2023-09-25
How to Cite
Diachkov, D., Pleskach, O., & Oliynyk, T. (2023). BASIC DIGITAL MARKETING MANAGEMENT TOOLS AND THEIR CHARACTERISTICS. Digital Есопоmу and Economic Security, (8 (08), 137-142. https://doi.org/10.32782/dees.8-23