INNOVATIVE DEVELOPMENT VECTORS OF DUAL FORMS OF ACQUIRING PROFESSIONAL COMPETENCES UNDER THE INFLUENCE OF THE IV INDUSTRIAL REVOLUTION

  • Iryna Kramarenko Admiral Makarov National Shipbuilding University
Keywords: dual form of professional competence acquisition, educational process, higher education, innovation vectors, IV industrial revolution, participants of the educational process, university stakeholders, economic effect

Abstract

Innovative development vectors of dual forms of acquiring professional competences under the influence of the IV industrial revolution are substantiated. The current state of use of information systems and technologies by educational institutions is analyzed. It was determined that recently Ukrainian educational institutions increasingly use information technologies and systems to ensure the educational process. It was determined that the use of information technologies to ensure the educational process became more and more relevant during the pandemic of the corona virus infection and the conduct of active hostilities on the territory of Ukraine. It was determined that the most relevant among educational institutions in the implementation of the educational process are the complex educational environments Moodle and GOOGLE CLASSROOM, the use of video communication (ZOOM, Skype, Meet and others) and messengers (Viber, Messenger, Telegram). It is emphasized that in modern conditions the use of information systems and technologies in the formation of a dual form of competence acquisition will only increase. It was determined that the innovative vectors of the development of dual forms of acquiring professional competences under the influence of the IV industrial revolution will be the use of mixed forms of education (formal and informal), the wide implementation of personalization of data and the Internet of Things (smartphones, tablets, e-mail addresses, etc.), obtaining education 24/7 with the opportunity to listen to and study the specified material at any time, the use of Artificial Intelligence during laboratory and practical classes, the adaptability of educational programs by improving them to the requirements of stakeholders and students of education, strengthening professional competencies due to the increase of the practical component in production. Innovative vectors and tools for the development of dual forms of acquiring professional competences under the influence of the fourth industrial revolution are substantiated. It was determined that the use of the Internet of Things and Artificial Intelligence will be innovative tools for the development of dual forms of acquiring professional competences.

References

Віннікова І. І., Іщенко І. А. Прогнози і виклики четвертої промислової революції. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 22 квітня 2021 р.). Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2021. С. 44–46.

Гулеи А. І., Гулеи С. А. Соціально-економічні ефекти розвитку індустрії 4.0. в державі. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том 3. № 4. С. 96–105.

Тимошенко О. В. Виклики та загрози четвертої промислової революції: наслідки для України. Бізнесінформ. 2019. № 2. C. 21–29.

Кадемія М. Ю., Опушко Н. Р. Дуальна форма професійної підготовки майбутніх педагогів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. Вип. 55. С. 160–166. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-160-166

Аналітична довідка щодо тенденцій організацій дистанційного навчання у закладах вищої освіти у 2021/2022 навчальному році в умовах воєнного стану (за результатами онлайн-анкетування учасників освітнього процесу). URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/01/ANALITICHNA-DOVIDKA-ZVO_12.06.pdf (дата звернення: 26.09.2023)

Крамаренко І. С., Іртищева І. О., Надточіи І. І., Гришина Н. В., Іщенко О. А. Концептуальні компоненти дуальної форми набуття фахових компетенцій у системі вищої освіти: реалії сьогодення та технології імплементації в умовах четвертої промислової революції. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. Том 8. № 2. С. 270–276.

Innovative Technologies in Education. Linkedin. 2022. URL: https://www.linkedin.com/pulse/innovative-technologies-education-itauma-itauma-ph-d- (дата звернення: 26.09.2023)

Четверта промислова революція: зміна напрямів міжнародних інвестиційних Ч–52 потоків: монографія / за наук. ред. д.е.н., проф. А. І. Крисоватого та д.е.н., проф. О. М. Сохацької. Тернопіль : Осадца Ю. В., 2018. 478 с.

Крамаренко І. С., Надточій І. І., Гришина Н. В. Дуальна форма набуття компетенцій у сфері вищої освіти: світовий досвід впровадження та інтеграція України. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. Том 8. № 1. С. 373–378.

Тєлєтов О. С., Лазоренко В. Є. Забезпечення інноваційного розвитку в закладах вищої освіти. Вісник СумДУ. Серія «Економіка». 2019. № 3. C. 66–73.

Zhuravel Y., Popadynets N., Irtyshcheva I., Stetsiv I., Stetsiv I., Hryhoruk I., Boiko Y., Kramarenko I., & Trushlyakova A. (2021) Management Aspects in the Higher Education Quality Assurance System, Advances in Intelligent Systems and Computing: 4th International Conference on Human Interaction and Emerging Technologies: Future Applications, IHIET – AI 2021, 28-30 April 2021, vol. 1378 AISC, рр. 635–642.

Vinnikova I. I., & Ishchenko I. A. (2021) Prohnozy i vyklyky chetvertoï promyslovoi revoliutsii [Forecasts and challenges of the fourth industrial revolution]. Biznes, innovatsii, menedzhment: problemy ta perspektyvy: materialy II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (m. Kyiv, 22 kvitnia 2021 r.). Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, Vyd-vo «Politekhnika», рр. 44–46. (in Ukrainian)

Guley A. I., & Guley S. A. (2018). Sotsialno-ekonomichni efekty rozvytku industrii 4.0. v derzhavi [Socio-economic effects of the development of industry 4.0. in the state]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky, vol 3, no 4, pp. 96–105. (in Ukrainian)

Tymoshenko O. V. (2019) Vyklyky ta zahrozy chetvertoï promyslovoi revoliutsii: naslidky dlia Ukrainy [Challenges and threats of the fourth industrial revolution: consequences for Ukraine]. Biznesinform, no 2, рр. 21–29. (in Ukrainian)

Kademiya M. Yu., & Opushko N. R. (2020) Dualna forma profesiinoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv [Dual form of professional training of future teachers]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, vol. 55, рр. 160–166. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-160-166 (in Ukrainian)

Analitychna dovidka shchodo tendentsii orhanizatsii dystantsiinoho navchannia u zakladakh vyshchoï osvity u 2021/2022 navchalnomu rotsi v umovakh voiennoho stanu (za rezultatamy onlain-nketuvannia uchasnykiv osvitnoho protsesu) [Analytical report on the trends of distance learning organizations in institutions of higher education in the 2021/2022 academic year under martial law (based on the results of an online survey of participants in the educational process)]. Available at: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/01/ANALITICHNA-DOVIDKA-ZVO_12.06.pdf (accessed September 30, 2023)

Kramarenko I. S., Irtischeva I. O., Nadtochii I. I., Grishina N. V., & Ishchenko O. A. (2023) Kontseptualni komponenty dualnoi formy nabuttia fakhovykh kompetentsii u systemi vyshchoï osvity: realii sohodennia ta tekhnolohii implementatsii v umovakh chetvertoi promyslovoi revoliutsii [Conceptual components of the dual form of acquiring professional competences in the system of higher education: the realities of today and implementation technologies in the conditions of the fourth industrial revolution]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky, vol. 8, no 2, рр. 270–276. (in Ukrainian)

Innovative Technologies in Education. Available at: https://www.linkedin.com/pulse/innovative-technologies-education-itauma-itauma-ph-d-(accessed September 30, 2023)

Krysovaty A. I. & Sokhatska O. M. (2018) Chetverta promyslova revoliutsiia: zmina napriamiv mizhnarodnykh investytsiinykh Ch–52 potokiv: monohrafiia [The fourth industrial revolution: change in the direction of international investment Ch–52 flows: monograph]. Ternopil: Yu. V. Osadtsa. (in Ukrainian)

Kramarenko I. S., Nadtochii I. I., & Gryshina N. V. (2023) Dualna forma nabuttia kompetentsii u sferi vyshchoï osvity: svitovyi dosvid vprovadzhennia ta intehratsiia Ukrainy [Dual form of acquiring competencies in the field of higher education: world experience of implementation and integration of Ukraine]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky, vol. 8, no 1, рр. 373–378. (in Ukrainian)

Teletov O. S., & Lazorenko V. E. (2019) Zabezpechennia innovatsiinoho rozvytku v zakladakh vyshchoï osvity [Ensuring innovative development in institutions of higher education]. Visnyk SumDU. Seriia «Ekonomika», no 3, рр. 66–73. (in Ukrainian)

Zhuravel Y., Popadynets N., Irtyshcheva I., Stetsiv I., Stetsiv I., Hryhoruk I., Boiko Y., Kramarenko I., & Trushlyakova A. Management Aspects in the Higher Education Quality Assurance System. Advances in Intelligent Systems and Computing: 4th International Conference on Human Interaction and Emerging Technologies: Future Applications, IHIET – AI 2021, 28-30 April 2021, Vol. 1378 AISC. P. 635–642.

Article views: 150
PDF Downloads: 101
Published
2023-09-25
How to Cite
Kramarenko, I. (2023). INNOVATIVE DEVELOPMENT VECTORS OF DUAL FORMS OF ACQUIRING PROFESSIONAL COMPETENCES UNDER THE INFLUENCE OF THE IV INDUSTRIAL REVOLUTION. Digital Есопоmу and Economic Security, (8 (08), 3-7. https://doi.org/10.32782/dees.8-1