CORRUPTION PREVENTION IN THE FINANCIAL MONITORING SYSTEM: AN INSTITUTIONAL APPROACH
Abstract
This article examines the institutional factors of the emergence and spread of corruption in the financial monitoring system and ways to increase the effectiveness of measures to prevent bureaucratic and non-bureaucratic (criminal) corruption. It is shown that the main factors contributing to the emergence and spread of corruption in the financial monitoring system are: the high level of transaction costs of bureaucratic procedures, which is provided for by the current formal rules of financial monitoring and the wide discretionary powers of officials of controlling institutions, which are necessary for the implementation of financial monitoring tasks. These factors are the main reason for the emergence of both bureaucratic and non-bureaucratic corruption in the financial monitoring system. It has been proven that measures to increase the transaction efficiency of formal rules of financial monitoring and formal rules of financial investigations are not promising for preventing the emergence and spread of bureaucratic corruption in the financial monitoring system, which is due to the fundamental impossibility of significantly limiting the existing discretionary powers of officials of the financial monitoring system. In order to prevent bureaucratic corruption in the financial monitoring system, it is proposed to apply the delegation of financial monitoring functions to market participants who are able to implement them with the lowest transaction costs of bureaucratic procedures. It is shown that in the case of non-bureaucratic corruption, the choice of measures for the prevention of corruption depends on the type of direct activity chosen by the client. In the case that the client chooses a type of activity that is not prohibited by current legislation, in order to prevent the spread of non-bureaucratic corruption in the financial monitoring system, the delegation of financial monitoring functions to market participants who are able to implement them with the least transaction costs of bureaucratic procedures should be applied, similarly to the case of bureaucratic corruption. In the case that the client chooses a type of activity prohibited by current legislation, in order to prevent the spread of non-bureaucratic corruption, preference should be given to repressive anti-corruption measures.
References
Markscheffel J., Plouffe M. Multilevel determinants of MNC corruption risk. Journal of International Business Policy. 2022. Vol. 5. № 4. P. 512–528.
Khan S. Investigating the Effect of Income Inequality on Corruption: New Evidence from 23 Emerging Countries. Journal of the Knowledge Economy. 2022. Vol. 13. № 3. P. 2100–2126.
Agerberg M. Corrupted Estimates? Response Bias in Citizen Surveys on Corruption. Political Behavior. 2022. Vol. 44. № 2. P. 653–678.
Mandal B. Lower Corruption Warrants Less, but Higher Corruption Removes it: A Ricardian Note. Journal of Quantitative Economics. 2022. Vol. 20. № 2. P. 479–486.
Sekkat K. Have you been served, your honor? Yes, thank you, your excellency: the judiciary and political corruption. Constitutional Political Economy. 2022. Vol. 33. № 3. P. 326–353.
Iorio R., Segnana M.L. Is paying bribes worthwhile? Corruption and innovation in middle-income countries. Eurasian Business Review. 2022. Vol. 12. № 3. P. 475–504.
Сержанов В.В, Дяченко Т. А., Абрамов Ф. В. Коррупція, неефективні інститути та європейська інтеграція. Вісник Ужгородського національного університету. Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2022. № 44. С. 90–95.
Кузьмінська О. Е., Абесінова О. К. Удосконалення нормативно-правового забезпечення фінансового моніторингу в Україні. Фінанси України. 2021. №7. С. 108–126.
Лугіна Н.А., Левчишина В.В. Фінансовий моніторинг як спосіб протидії легалізації (відмиванню) злочинних доходів. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. №2. С. 288–290.
Часова Т. О. Використання фінансового моніторингу під час розслідування злочинів у сфері економіки. Часопис Київського університету права. 2020. №2. С. 386–389.
Гедзюк О.В. Деякі питання проведення фінансового моніторингу. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія ПРАВО. 2018. Випуск 51. Том 1. С. 174–177.
Воронкова О. М. Фінансовий моніторинг на ринку цінних паперів України: сучасні реалії та перспективи. Економічний вісник університету. 2020. Вип. 45. С. 175-184.
Першин В. Державний фінансовий моніторинг: загальні правові характеристики. Публiчне право. 2019. № 2. С. 70–74.
Абрамов Ф. В. Економічний зміст корупції: інституційний підхід : автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.01 «Екон. теорія та історія екон. думки». Донецький нац. ун-т. – Донецьк, 2010. – 20 с.
Сержанов В. В., Максименко Я.А., Абрамов Ф. В. Ефективність формальних правил фінансового моніторингу. Держава та регіони. 2022. № 3 (126). С. 10–15.
Абрамов Ф. В. Критерії доцільності реформування умовно та безумовно неефективних формальних правил. Бізнес Інформ. 2016. № 6. С. 8–12.
Абрамов Ф. В. Ефективність репресивних антикорупційних заходів в умовах високого рівня корумпованості. Бізнес Інформ. 2017. № 12. С. 8–12.
Абрамов Ф. В. Суспільні настрої як фактор динаміки антикорупційних формальних правил. Бізнес Інформ. 2018. № 12. С. 26–31.
Iorio R., Segnana M.L. (2022) Is paying bribes worthwhile? Corruption and innovation in middle-income countries. Eurasian Business Review, Vol. 12, no 3, pp. 475–504.
Markscheffel J., Plouffe M. (2022) Multilevel determinants of MNC corruption risk. Journal of International Business Policy, Vol. 5, no 4, pp. 512–528.
Khan S. (2022) Investigating the Effect of Income Inequality on Corruption: New Evidence from 23 Emerging Countries. Journal of the Knowledge Economy, Vol. 13, no 3, pp. 2100–2126.
Agerberg M. (2022) Corrupted Estimates? Response Bias in Citizen Surveys on Corruption. Political Behavior, Vol. 44, no 2, pp. 653–678.
Mandal B. (2022) Lower Corruption Warrants Less, but Higher Corruption Removes it: A Ricardian Note. Journal of Quantitative Economics, Vol. 20, no 2, pp. 479–486.
Sekkat K. (2022) Have you been served, your honor? Yes, thank you, your excellency: the judiciary and political corruption. Constitutional Political Economy, Vol. 33, no 3, pp. 326–353.
Serzhanov V.V, Dyachenko T. A., Abramov F. V. (2022) Korruptsiya, neefektyvni instytuty ta yevropeyska intehratsiya [Corruption, inefficient institutions and European integration]. Visnyk Uzhhorodskoho natsionalʹnoho universytetu. Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, no 44, pp. 90–95.
Kuzʹminsʹka O. E., Abesinova O. K. (2021) Udoskonalennya normatyvno-pravovoho zabezpechennya finansovoho monitorynhu v Ukrayini [Improvement of regulatory and legal support of financial monitoring in Ukraine]. Finansy Ukrayiny, no7. pp. 108–126.
Luhina N.A., Levchyshyna V.V. (2021) Finansovyy monitorynh yak sposib protydiyi lehalizatsiyi (vidmyvannyu) zlochynnykh dokhodiv [Financial monitoring as a way of countering the legalization (laundering) of criminal proceeds]. Yurydychnyy naukovyy elektronnyy zhurnal, no 2, pp. 288–290.
Chasova T. O. (2020) Vykorystannya finansovoho monitorynhu pid chas rozsliduvannya zlochyniv u sferi ekonomiky [The use of financial monitoring during the investigation of crimes in the economic sphere]. Chasopys Kyyivskoho universytetu prava, no 2, pp. 386–389.
Hedzyuk O.V. (2018) Deyaki pytannya provedennya finansovoho monitorynhu [Some issues of financial monitoring]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya PRAVO, vol. 51, tom 1, pp. 174–177.
Voronkova O. M. (2020) Finansovyy monitorynh na rynku tsinnykh paperiv Ukrayiny: suchasni realiyi ta perspektyvy [Financial monitoring on the securities market of Ukraine: modern realities and prospects]. Ekonomichnyy visnyk universytetu, vol. 45, pp. 175-184.
Pershyn V. (2019) Derzhavnyy finansovyy monitorynh: zahalni pravovi kharakterystyky [State financial monitoring: general legal characteristics]. Publichne pravo, no 2, pp. 70–74.
Abramov F. V. (2010) Ekonomichnyy zmist koruptsiyi: instytutsiynyy pidkhid [The economic content of corruption: an institutional approach]. Extended abstract of candidate’s thesis. Donetsʹk.
Serzhanov V. V., Maksymenko YA.A., Abramov F. V. (2022) Efektyvnistʹ formalʹnykh pravyl finansovoho monitorynhu [Effectiveness of formal rules of financial monitoring]. Derzhava ta rehiony, no 3 (126), pp. 10–15.
Abramov F. V. (2016) Kryterii dotsilnosti reformuvannia umovno ta bezumovno neefektyvnykh formalnykh pravyl [Criteria for the Appropriateness of Reforming Both the Conditionally and the Unconditionally Inefficient Formal Rules]. Biznes Inform, no. 6, pp. 8-12.
Abramov F. V. (2017) Efektyvnist represyvnykh antykoruptsiinykh zakhodiv v umovakh vysokoho rivnia korumpovanosti [The Efficiency of Repressive Anti-Corruption Measures in Conditions of High-Level Corruption]. Biznes Inform, no. 12, pp. 8-12.
Abramov F. V. (2018) Suspilni nastroi yak faktor dynamiky antykoruptsiinykh formalnykh pravyl [The Public Sentiments as a Factor in the Dynamics of Anti-Corruption Formal Rules]. Biznes Inform, no. 12, pp. 26-31.