ECONOMIC DIMENSION OF GLOBALIZATION: DETERMINANTS OF CREATING VALUE FOR CUSTOMERS
Abstract
В статті розглянуто підхід до проектування глобальних ланцюгів створення доданої вартості, визначено роль та місце цих утворень через призму об’єктивних тенденцій глобалізації. Проілюстровано, що переформатування атомізованих господарських взаємин в ефективно організований ланцюг створення доданої вартості базується на доволі довгій історичній перспективі. Визначено, що першоджерелами концепції глобального ланцюга вартості як інструментарію, направленого на пізнання господарських процесів, котрий допомагає зрозуміти процеси, що відбуваються у світовій економіці, є праці передусім американських науковців. При чому, оскільки учасниками глобалізації в економічному її вимірі є як виробничі, так і торгівельні підприємства, це слугує передумовою для виокремлення двох типів ланцюгів у: глобальні ланцюги постачання, утворені та координовані або виробником, або або торговцем. Визначено, що глобальні ланцюги створення вартості приймають ринкову форму у чистому вигляді в той час, як підприємство-споживач та організація-постачальних не потребують інтегрованих дій по формуванню товару у його завершеному вигляді. Небезпека для покупця у даній ситуації редукується з огляд на те, що або вимоги, які окреслені ним по відношенню до певних комплектуючих/матеріалів є легкими до виконання, або ж постачальник володіє настільки високими компетенціями, які спроможні задовольнити максимальні потреби своїх клієнтів. Аналіз глобальних ланцюгів створення вартості дозволив виокремити у кожній галузі дві широкі категорії господарюючих суб’єктів: фірми-лідери та постачальники. Також, на кожному етапі функціонування ланцюга обґрунтовано необхідність оцінюванню за допомогою набору параметрів, які базуються на відповідях на три запитання: що повинно вироблятись, в який спосіб, коли та скільки повинно бути вироблене та як саме забезпечуватиметься товарорух. Доведено, що тенденції та ефекти процесу глобальної інтеграції в значній мірі залежать від технічних, технологічних та маркетингових характеристик тих чи інших видів економічної діяльності, від ринкової практики, яку провадить фірма-лідер та інші учасники глобального ланцюга вартості, а також від суспільних та інституціональних характеристик того зовнішнього середовища, в якому існує цей ланцюг створення вартості.
References
Duhinets H. V. Hlobalni lantsiuhy postavok: monohrafiia [Global value chains: monograph]. Available at: https://knute.edu.ua/file/MjIxNw==/19724413c¬c699d6840ef8189cce9c236.pdf (accessed 12.12.2022).
Ignatiuk A. I. (2013). Rol hlobalnykh lantsiuhiv narakhuvannia vartosti u pidvyshchenni konkurento¬spromozhnosti ekonomiky [The role of global value chains in increasing the competitiveness of the eco-nomy]. Teoretychni ta prykladni pytannia ekonomiky, no. 28 (1), pp. 53–59 (in Ukrainian).
Barrientos S., Gereffi G., Rossi A. (2011). Eco¬nomic and social upgrading in global production net¬works: a new paradigm for a changing world. Interna¬tional Labor Review, no. 150 (3–4), pp. 319–340.
Gereffi G., Humprey J., Kaplinsky R., Sturgeon T. (2001) Introduction: globalization, value chains and development. The value of value chains: spreading the gains from globalization. IDS Bulletin, no. 32 (03), pp. 1–8. (in Ukrainian)
G. Gerereffi, J. Humprey, T. Sturgeon (2005). Gov¬ernance of global value chains. Review of International Political Economy, no. 12 (01), pp. 78–104.
Global Value chains: concept & tools. Available at: https://gcpit.org/concept-and-tools-global-value-chains (accessed 12.12.2022).
Hopkins T., Wallerstein I. (1977). Patterns of development of the modern world-system. Review, no. 1 (02), hp. 11–145.
Humprey J., Schmitz H., Governance and upluster and value chain research. Available at: https://www.ids.ac.uk/files/Wp120.pdf (accessed 12.12.2022).
Дугінець Г. В. Глобальні ланцюги поставок: монографія. URL: https://knute.edu.ua/file/MjIxNw==/19724413cc699d6840ef8189cce9c236.pdf (дата звернення: 12.12.2022).
Ігнатюк А. І. Роль глобальних ланцюгів нараху¬вання вартості у підвищенні конкурентоспроможності економіки. Теоретичні та прикладні питання еконо¬міки. 2013. № 28 (1). С. 53-59.
Barrientos S., Gereffi G., Rossi A. Economic and social upgrading in global production networks: a new paradigm for a changing world. International Labour Review. 2011. № 150 (3–4), с. 319–340.
Gereffi G., Humprey J., Kaplinsky R., Sturgeon T. Introduction: globalization, value chains and deve-lopment. The value of value chains: spreading the gains from globalization. IDS Bulletin. 2001. № 32 (03). C. 1–8.
Gerereffi G., Humprey J., Sturgeon T. Governance of global value. Review of International Political Economy. 2005. № 12 (01). С. 78–104.
Global Value chains: concept & tools. URL: https://globalvaluechains.org/concept-tools (дата звернення: 12.12.2022).
Hopkins T., Wallerstein I. Patterns of development of the modern world-system. Review. 1977. № 1 (02), pр. 11–145.
Humprey J., Schmitz H., Governance and upgrad¬ing: linking industrial cluster and value chain research. URL: https://www.ids.ac.uk/files/Wp120.pdf (дата звернення: 12.12.2022).