ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ОНЛАЙН-РИТЕЙЛЕРА
Анотація
У статті досліджено сутність та значення інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного управління онлайн-ритейлерами, яке є ключовим фактором їхньої ефективності та конкурентоспроможності. Визначено основні етапи роботи з інформацією: первинна обробка, аналіз, зберігання та безпека, а також прогнозування. Розглянуто сучасні методи аналітики, серед яких найбільш відомими є SWOT-аналіз, PESTEL-аналіз, RFM-аналіз, аналіз воронки продажів та перехресного впливу. Використання цих методів дозволяє оптимізувати ухвалення стратегічних рішень. В статі висвітлено роль автоматизованих систем управління даними, таких як BI, CRM та ERP, які відіграють критичну роль у підвищенні ефективності бізнес-процесів онлайн-ритейлерів. Окрему увагу приділено питанням безпеки інформації та відповідності міжнародним стандартам захисту даних (GDPR, ISO 27001, PCI DSS). Доведено, що використання штучного інтелекту та методів машинного навчання сприяє більш точному прогнозуванню ринкових змін, аналізу поведінки та смаків споживачів, сприяє розробці ефективних бізнес-стратегій. Практична значущість дослідження полягає у розробці рекомендацій щодо впровадження аналітичних технологій у діяльність онлайн-ритейлерів з метою підвищення їхньої адаптивності до змін ринкового середовища та покращення процесів ухвалення управлінських рішень.
Посилання
Пугач А.О. Сутність процесу інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної виконавчої влади в Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2010. № 8. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=165 (дата звернення: 26.01.2025).
Телешун С.О. Політична аналітика в системі публічного управління. Київ, 2008. С. 38-41.
Шевченко А.В., Марчук В.В. Сучасні тренди маркетингових досліджень бізнес-середовища компаній в умовах цифрових трансформацій. Бізнес-аналітика: моделі, інструменти та технології: ІІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція, 2-4 березня 2022 року. Київ: НАУ, 2022. URL: https://er.nau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ad00f51e-a6fc-4d32-b445-1a66b02189da/content (дата звернення: 27.01.2025).
Філіппова Т.С., Фісун Ю.В. Застосування аналітики в маркетингу digital середовища на прикладі «Фокстрот». Підприємницька, торговельна, біржова діяльність: тенденції, проблеми та перспективи розвитку: матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 17 лютого 2023 року). Навчально-науковий інститут менеджменту та підприємництва ДУТ. Київ, 2023. С. 210. URL:https://nddkr.ukrintei.ua/view/ok/ef05094a67c4d8cb2efc783854d6db10 (дата звернення: 28.01.2025).
Войченко Т., Радченко О. Технологічний розвиток маркетингу з використанням штучного інтелекту і машинного навчання. Бізнес-аналітика: моделі, інструменти та технології: Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференціїб 1-3 березня 2023. Київ: НАУ, 2023. URL: https://er.nau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/e75b4dd6-80a8-48c6-bfa5-96cbfda05350/content (дата звернення: 29.01.2025).
Laudon K. C., Laudon J. P. Management Information Systems: Managing the Digital Firm. 16-е вид. Нью-Йорк : Pearson, 2020. 656 с.
Оброблення інформації. Енциклопедія Сучасної України / редкол.: І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк та ін. ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. Т. 21. URL: https://esu.com.ua/article-74670. (дата звернення: 01.02.2025).
Малицька О. Стрімка діджиталізація: цифрова трансформація ритейлу під час карантину. Kyivstar Hub. URL: https://hub.kyivstar.ua/articles/strimka-didzhitalizacziya-czifrova-transformacziya-ritejlu-pid-chas-karantinu (дата звернення: 02.02.2025).
Гарастовська А., Пєтухова О. Формування маркетингових стратегій розвитку підприємств молочної галузі за допомогою swot-аналізу та pest-аналізу. Економіка та суспільство. 2022. № 39. С. 215–221. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3183 (дата звернення: 03.02.2025).
Багорка М. О., Кадирус І.Г., Юрченко Н.І. Дослідження та аналіз факторів середовища підприємства. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2022. № 4. С. 27–34. URL: https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2022-4-04-02 (дата звернення: 03.02.2025).
Данченко О. Б., Дзюба Т. В. Маркетингові дослідження у проєктах. Електронний архів ЧДТУ. 2023. URL: https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/2788/1/Навч_посібник_Дзюба.pdf (дата звернення: 03.02.2025).
Краузе О., Піняк І. Воронка продажів – аналітичний інструмент маркетингу. Соціально-економічні проблеми і держава. 2021. Т. 24, № 1. С. 101–109. URL: https://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2021/21koiaim.pdf (дата звернення: 03.02.2025).
Регламент (ЄС) 2016/679 Європейського Парламенту та Ради від 27 квітня 2016 року про захист фізичних осіб у зв'язку з обробкою персональних даних та про вільний рух таких даних (General Data Protection Regulation, GDPR). Офіційний вісник ЄС, 2016. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj/eng (дата звернення: 04.02.2025).
ISO/IEC 27001:2022 Information security, cybersecurity and privacy protection – Information security management systems. Requirements. International Organization for Standardization, Geneva, 2022. 30 p. URL: https://www.iso.org/standard/27001 (дата звернення: 04.02.2025).
Payment Card Industry Security Standards Council. Payment Card Industry Data Security Standard: Requirements and Security Assessment Procedures (PCI DSS), v4.0. PCI SSC, 2022. 228 p. URL: https://www.pcisecuritystandards.org/document_library (дата звернення: 04.02.2025).
Іваненко Л.М. Сучасні процеси реагування ритейлу на глобальні тенденції купівельного поводження. Економіка і організація управління. 2018. № 2 (30). С. 38–46. URL: https://jeou.donnu.edu.ua/article/view/6016/6045 (дата звернення: 05.02.2025).
Puhach A.O. (2010) Sutnist protsesu informatsiino-analitychnoho zabezpechennia orhaniv derzhavnoi vykonavchoi vlady v Ukraini [The essence of the process of information and analytical support of state executive bodies in Ukraine]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, no. 8. Available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=165 (accessed: 26.01.2025).
Teleshun S.O. (2008) Politychna analityka v systemi publichnoho upravlinnia [Political analytics in the system of public administration]. Kyiv, p. 38-41.
Shevchenko A.V., Marchuk V.V. (2022) Suchasni trendy marketynhovykh doslidzhen biznes-seredovyshcha kompanii v umovakh tsyfrovykh transformatsii [Modern trends in marketing research of the business environment of companies in the context of digital transformations]. Biznes-analityka: modeli, instrumenty ta tekhnolohii: III Mizhnarodna naukovo-praktychna internet-konferentsiia (March 2-4, 2022). Kyiv: NAU. Available at: https://er.nau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ad00f51e-a6fc-4d32-b445-1a66b02189da/content (accessed: 27.01.2025).
Filippova T.S., Fisun Yu.V. (2023) Zastosuvannia analityky v marketynhu digital seredovyshcha na prykladi «Fokstrot» [Application of analytics in digital marketing using the example of "Foxtrot"]. Pidpryiemnytska, torhovelna, birzhova diialnist: tendentsii, problemy ta perspektyvy rozvytku: materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kyiv, February 17, 2023). Navchalno-naukovyi instytut menedzhmentu ta pidpryiemnytstva DUT. Kyiv, p. 210. Available at: https://nddkr.ukrintei.ua/view/ok/ef05094a67c4d8cb2efc783854d6db10 (accessed: 28.01.2025).
Voichenko T., Radchenko O. (2023) Tekhnolohichnyi rozvytok marketynhu z vykorystanniam shtuchnoho intelektu i mashynnoho navchannia [Technological development of marketing using artificial intelligence and machine learning]. Biznes-analityka: modeli, instrumenty ta tekhnolohii: Materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsiib (March 1-3, 2023). Kyiv: NAU. Available at: https://er.nau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/e75b4dd6-80a8-48c6-bfa5-96cbfda05350/content (accessed: 29.01.2025).
Laudon K.C., Laudon J.P. (2020) Management Information Systems: Managing the Digital Firm. 16-e vyd. Niu-York : Pearson, 656 p.
Obroblennia informatsii. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Information Processing. Encyclopedia of Modern Ukraine] In I.M. Dziuba, A.I. Zhukovskyi, M.H. Zhelezniak ta in.; NAN Ukrainy, NTSh. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy, vol. 21. Available at: https://esu.com.ua/article-74670. (accessed: 01.02.2025).
Malytska O. Strimka didzhytalizatsiia: tsyfrova transformatsiia ryteilu pid chas karantynu [Rapid digitalization: digital transformation of retail during quarantine]. Kyivstar Hub. Available at: https://hub.kyivstar.ua/articles/strimka-didzhitalizacziya-czifrova-transformacziya-ritejlu-pid-chas-karantinu (accessed02.02.2025).
Harastovska A., Pietukhova O. (2022) Formuvannia marketynhovykh stratehii rozvytku pidpryiemstv molochnoi haluzi za dopomohoiu swot-analizu ta pest-analizu [Formation of marketing strategies for the development of dairy enterprises using swot analysis and pest analysis]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 39, pp. 215–221. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3183 (accessed: 03.02.2025).
Bahorka M. O., Kadyrus I.H., Yurchenko N.I. (2022) Doslidzhennia ta analiz faktoriv seredovyshcha pidpryiemstva [Research and analysis of enterprise environmental factors]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, no. 4, pp. 27–34. Available at: https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2022-4-04-02 (accessed: 03.02.2025).
Danchenko O.B., Dziuba T.V. (2023) Marketynhovi doslidzhennia u proiektakh [Marketing research in projects]. Elektronnyi arkhiv ChDTU. 2023. Available at: https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/2788/1/Navch_posibnyk_Dziuba.pdf (accessed: 03.02.2025).
Krauze O., Piniak I. (2021) Voronka prodazhiv – analitychnyi instrument marketynhu [Sales funnel - an analytical tool for marketing]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava, vol. 24, no. 1, pp. 101–109. Available at: https://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2021/21koiaim.pdf (accessed: 03.02.2025).
Rehlament (IeS) 2016/679 Yevropeiskoho Parlamentu ta Rady vid 27 kvitnia 2016 roku pro zakhyst fizychnykh osib u zviazku z obrobkoiu personalnykh danykh ta pro vilnyi rukh takykh danykh (General Data Protection Regulation, GDPR) [Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data (General Data Protection Regulation, GDPR)]. Ofitsiinyi visnyk YeS, 2016. Available at: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj/eng (accessed: 04.02.2025).
ISO/IEC 27001:2022 Information security, cybersecurity and privacy protection – Information security management systems. Requirements. International Organization for Standardization, Geneva, 2022. 30 p. Available at: https://www.iso.org/standard/27001 (accessed: 04.02.2025).
Payment Card Industry Security Standards Council. Payment Card Industry Data Security Standard: Requirements and Security Assessment Procedures (PCI DSS), v4.0. PCI SSC, 2022. 228 p. Available at: https://www.pcisecuritystandards.org/document_library (accessed: 04.02.2025).
Ivanenko L.M. (2018) Suchasni protsesy reahuvannia ryteilu na hlobalni tendentsii kupivelnoho povodzhennia [Modern processes of retail response to global trends in purchasing behavior]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, no. 2 (30), pp. 38–46. Available at: https://jeou.donnu.edu.ua/article/view/6016/6045 (accessed: 05.02.2025).