ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ДІАГНОСТИЦІ ЯКОСТІ ОСВІТИ
Анотація
Проведення діагностики якості освіти має важливе значення у реалізації державної освітньої політики та забезпечення належної якості освіти в Україні. В умовах воєнного стану актуальним стає вдосконалення підходів до проведення діагностики якості освіти, у чому корисними можуть стати цифрові технології, які вже поступово впроваджуються у процес оцінювання якості освіти та забезпечують його ефективність. У статті визначено особливості та роль використання цифрових технологій у діагностиці якості освіти – процесі оцінювання рівня знань, навичок і компетентностей здобувачів освіти, а також ефективності освітнього процесу загалом. З її допомогою виявляються сильні та слабкі сторони освітнього процесу, виокремлено ряд проблем, які підкреслюють необхідність використання цифрових технологій у діагностиці якості освіти у сучасних умовах. Проаналізовано досвід використання цифрових технологій для діагностики якості освіти в Україні, виділено ряд переваг та недоліків використання цифрових технологій. Проведене дослідження підкреслює необхідність подальшого впровадження цифрових технологій у діагностику якості освіти в Україні.
Посилання
Шилонова В., Долінська Е., Гладуш В., Махиня Т., Бенч О., Дудек М. Застосування цифрових технологій у дистанційному педагогічному оцінюванні здобувачів вищої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. №2. Т. 82. С. 243-265
Козир М., Іващенко А. Цифрові технології як інструмент консультативної діяльності в освіті дорослих. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2023. №39 (1). С. 73-79
Пригодій М. А. Методичні засади застосування цифрових технологій у підготовці майбутніх кваліфікованих робітників. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. 2024. Vol. 6(1). P. 1–13 URL: https://www.researchgate.net/publication/379015846_METODICNI_ZASADI_ZASTOSUVANNA_CIFROVIH_TEHNOLOGIJ_U_PIDGOTOVCI_MAJBUTNIH_KVALIFIKOVANIH_ROBITNIKIV_Naukova_dopovid_na_zasidanni_vcenoi_radi_Institutu_profesijnoi_osviti_Nacionalnoi_akademii_pedagogicn
Хлєбнікова Т. М. Кваліметричний підхід до вивчення якості вищої освіти. Теорія та методика управління освітою. 2009. №. 2. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_5/26.pdf
Кондур О., Фучинська Н. Педагогічна діагностика як чинник забезпечення якості освітнього процесу. Освітній простір України. 2019. №17. С. 333-338
Осипчук С. Проблема оцінювання якості освіти загальноосвітнього закладу в ретроспективі педагогічних досліджень. Наука і освіта. 2023. №2. С. 54-60
Шапошников К., Шапошникова І., Жаворонок А. Напрями пiдвищення конкурентоспроможностi вищої освіти в сучасних умовах. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2022. №1 (29). С. 7-13
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Васьківська Г. До проблеми оцінювання якості навчальних досягнень. Дидактика: теорія і практика : зб. наук. Праць. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. С. 5–12. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/713850/1/VHO-DTiP-16.pdf
Основне про національний мультипредметний тест. URL: https://testportal.gov.ua/osnovne-pro-nmt/
Державна служба якості освіти України. URL: https://sqe.gov.ua/
Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf
Shylonova V., Dolinska E., Hladush V., Makhynia T., Bench O., Dudek, M. (2021). Zastosuvannia tsyfrovykh tekhnolohii u dystantsiinomu pedahohichnomu otsiniuvanni zdobuvachiv vyshchoi osvity [Application of digital technologies in distance pedagogical assessment of higher education students]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia - Information technology and learning tools, vol. 2 (82), pp. 243-265
Kozyr, M., Ivashchenko, A. (2023). Tsyfrovi tekhnolohii yak instrument konsultatyvnoi diialnosti v osviti doroslykh [Digital technologies as a tool for counselling in adult education]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka - Teacher education: theory and practice, vol. no 39 (1), pp. 73-79
Pryhodii, M. A. (2024). Metodychni zasady zastosuvannia tsyfrovykh tekhnolohii u pidhotovtsi maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv [Methodological principles of using digital technologies in the training of future skilled workers]. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, vol. 6(1), pp. 1–13 Available at: https://www.researchgate.net/publication/379015846_METODICNI_ZASADI_ZASTOSUVANNA_CIFROVIH_TEHNOLOGIJ_U_PIDGOTOVCI_MAJBUTNIH_KVALIFIKOVANIH_ROBITNIKIV_Naukova_dopovid_na_zasidanni_vcenoi_radi_Institutu_profesijnoi_osviti_Nacionalnoi_akademii_pedagogicn (accessed 10.02.2025)
Khliebnikova T. M. Kvalimetrychnyi pidkhid do vyvchennia yakosti vyshchoi osvity [Qualimetric approach to studying the quality of higher education]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu - Theory and methodology of educational management, no. 2. Available at: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_5/26.pdf (accessed 10.02.2025)
Kondur O., Fuchynska N. (2019). Pedahohichna diahnostyka yak chynnyk zabezpechennia yakosti osvitnoho protsesu [Pedagogical diagnostics as a factor in ensuring the quality of the educational process]. Osvitnii prostir Ukrainy - The educational space of Ukraine, vol. 17, pp. 333-338
Osypchuk, S. (2023). Problema otsiniuvannia yakosti osvity zahalnoosvitnoho zakladu v retrospektyvi pedahohichnykh doslidzhen [The Problem of Assessing the Quality of Education of a General Education Institution in the Retrospective of Pedagogical Research]. Nauka i osvita - Science and education. vol. 2, pp. 54-60
Shaposhnykov K., Shaposhnykova I., Zhavoronok A. (2022). Napriamy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti vyshchoi osvity v suchasnykh umovakh [Directions for improving the competitiveness of higher education in modern conditions]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia - Problems and prospects of economics and management, vol. 1 (29), pp. 7-13
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (accessed on 10.02.2025)
Vaskivska H. (2016) Do problemy otsiniuvannia yakosti navchalnykh dosiahnen [On the problem of assessing the quality of educational achievements]. Dydaktyka: teoriia i praktyka : zb. nauk. Prats. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, pp. 5–12. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/713850/1/VHO-DTiP-16.pdf (accessed 10.02.2025)
Osnovne pro natsionalnyi multypredmetnyi test [The main things about the national multi-subject test]. Available at: https://testportal.gov.ua/osnovne-pro-nmt/ (accessed 10.02.2025)
Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy [State Service of Education Quality of Ukraine]. Available at: https://sqe.gov.ua/ (accessed 10.02.2025)
Doslidzhennia yakosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v umovakh viiny u 2022/2023 navchalnomu rotsi [Study of the quality of the educational process in the conditions of war in the academic year 2022/2023]. Available at: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf (accessed 10.02.2025)