РОЗРОБКА МОДЕЛІ КОЛАБОРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТІВ

Ключові слова: моделі управління, модель колаборативного управління університетом, вища освіта, лідерство, університет, управління

Анотація

Розглянуто проблему модернізації системи управління університетами в умовах реформування освітнього середовища та глобальних викликів. Актуальність теми обумовлена потребою у вдосконаленні системи управління закладами вищої освіти України під впливом глобалізації, цифрової трансформації та освітніх під час військового стану. Використано методи порівняльного аналізу, систематизації, узагальнення та моделювання, що дозволило проаналізувати колаборативні моделі управління університетами Китаю, Південної Кореї та Сінгапуру для виявлення дієвих підходів, які можуть бути адаптовані до управління українськими університетами. Визначено ключові елементи моделі колаборативного управління, серед яких: баланс між автономією університетів і державним контролем, активне залучення стейкхолдерів до процесу ухвалення рішень, інтеграція університетів у національну інноваційну екосистему й розвиток лідерства. Запропоновано модель колаборативного управління, що поєднує три сфери управління – політику, фінанси та людський капітал і передбачає: державне стратегічне керівництво, автономію закладів вищої освіти та партнерство з стейкхолдерами. Запропонована модель сприяє підвищенню ефективності управління, забезпечує гнучкість у прийнятті стратегічних рішень та адаптацію до динамічних змін. Практична цінність статті полягає у формуванні концептуальних підходів до впровадження колаборативної моделі управління в українських університетах, що створює основу для розробки нормативно-правових документів, внутрішніх політик та стратегій розвитку університетів задля покращення якості освітніх послуг і підвищення конкурентоспроможності. Дослідження може бути використано в практичній діяльності керівників закладів вищої освіти, освітніх політиків та інших зацікавлених сторін.

Посилання

Закон України "Про освіту" від 05.09.2017 № 2145-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Закон України "Про вищу освіту" від 01.07.2014 № 1556-VII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Закон України "Про наукову і науково-технічну діяльність" від 26.11.2015 № 848-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text

Borshch V.I., Aizenshtat A.L. Collaborative Governance in Theory, Adopting a Tripartite Management Model in Ukraine. Modern Economics. 2019. Vol. 17. P. 45-49. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V17(2019)-08

Гришина Ю.М., Пижова М.О. Управління закладом вищої освіти: пошук ефективної моделі. Економіка і регіон. 2022. Т. 2(85). С. 6-14. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2022.2(85).2623

Michael A. Peters & Tina Besley. China’s double first-class university strategy: 双一流. Educational Philosophy and Theory. 2018. Vol. 50(12). P. 1075–1079. 2018. URL: https://www.researchgate.net/publication/323204684_China's_double_first-class_university_strategy_shuangyiliu

E. Jones and H. de Wit. The globalization of internationalization? International Education at the Crossroads. 2021. P. 35–48. URL: https://www.researchgate.net/publication/351017589_THE_GLOBALIZATION_OF_INTERNATIONALIZATION

Cai Y., Yan F. Developing Chinese Higher Education in Tensions, An Conclusion. Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. 2019. P. 1–6. URL: https://www.researchgate.net/publication/339134054_Developing_Chinese_Higher_Education_in_Tensions_An_Conclusion

Kim T. The (un)changing Relationship between the State and Higher Education in South Korea: some surprising continuities amid transition. URL: https://www.researchgate.net/publication/266795096_The_unchanging_relationship_between_the_State_and_Higher_Education_in_South_Korea_some_surprising_continuities_amid_transition

Kim T. Higher Education Reforms in South Korea: Public-Private Problems in Internationalising and Incorporating Universities. Policy Futures in Education. 2008. Vol. 6(5). P. 558–568. DOI:https://doi.org/10.2304/pfie.2008.6.5.558

Wong P.K., Ho Y.P., Singh A. Towards an ‘entrepreneurial university’ model to support knowledge-based economic development: The case of the National University of Singapore. World Development. 2007. Vol. 35(6). P. 941–958. DOI: https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2006.05.007

Сайт Львівського національного університету імені Івана Франка. URL: https://lnu.edu.ua/intellias-new-laboratory-intellimaplab/

Zakon Ukrainy "Pro osvitu" vid 05.09.2017 № 2145-VIII [Law of Ukraine "On Education" dated 05.09.2017 No. 2145-VIII]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Zakon Ukrainy "Pro vyshchu osvitu" vid 01.07.2014 № 1556-VII [Law of Ukraine "On Higher Education" dated 01.07.2014 No. 1556-VII]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Zakon Ukrainy "Pro naukovu i naukovo-tekhnichnu diialnist" vid 26.11.2015 № 848-VIII [Law of Ukraine "On Scientific and Scientific and Technical Activity" dated 26.11.2015 No. 848-VIII]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text

Borshch V.I., Aizenshtat A.L. (2019) Collaborative Governance in Theory, Adopting a Tripartite Management Model in Ukraine. Modern Economics, vol. 17, pp. 45-49. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V17(2019)-08

Hryshyna Yu.M., Pyzhova M.O. (2022) Upravlinnia zakladom vyshchoi osvity: poshuk efektyvnoi modeli [Management of a higher education institution: search for an effective model]. Ekonomika i rehion, vol. 2(85), pp. 6-14. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2022.2(85).2623

Michael A. Peters & Tina Besley (2018) China’s double first-class university strategy: 双一流. Educational Philosophy and Theory, vol. 50(12), pp. 1075–1079. 2018. Available at: https://www.researchgate.net/publication/323204684_China's_double_first-class_university_strategy_shuangyiliu

E. Jones and H. de Wit. (2021) The globalization of internationalization? International Education at the Crossroads, pp. 35–48. Available at: https://www.researchgate.net/publication/351017589_THE_GLOBALIZATION_OF_INTERNATIONALIZATION

Cai Y., Yan F. (2019) Developing Chinese Higher Education in Tensions, An Conclusion. Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory, pp. 1–6. Available at: https://www.researchgate.net/publication/339134054_Developing_Chinese_Higher_Education_in_Tensions_An_Conclusion

Kim T. The (un)changing Relationship between the State and Higher Education in South Korea: some surprising continuities amid transition. Available at: https://www.researchgate.net/publication/266795096_The_unchanging_relationship_between_the_State_and_Higher_Education_in_South_Korea_some_surprising_continuities_amid_transition

Kim T. (2008) Higher Education Reforms in South Korea: Public-Private Problems in Internationalising and Incorporating Universities. Policy Futures in Education, vol. 6(5), pp. 558–568. DOI:https://doi.org/10.2304/pfie.2008.6.5.558

Wong P.K., Ho Y.P., Singh A. (2007). Towards an ‘entrepreneurial university’ model to support knowledge-based economic development: The case of the National University of Singapore. World Development, vol. 35(6), pp. 941–958. DOI: https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2006.05.007

Sait Lvivskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Franka [Website of the Ivan Franko National University of Lviv]. Available at: https://lnu.edu.ua/intellias-new-laboratory-intellimaplab/

Переглядів статті: 20
Завантажень PDF: 8
Опубліковано
2025-01-27
Як цитувати
Салій, Б. (2025). РОЗРОБКА МОДЕЛІ КОЛАБОРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТІВ. Цифрова економіка та економічна безпека, (1 (16), 72-80. https://doi.org/10.32782/dees.16-11