УПРАВЛІННЯ ЦИФРОВІЗАЦІЄЮ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ НА ОСНОВІ МЕТОДУ АНАЛІЗУ КОМПРОМІСІВ АРХІТЕКТУРНИХ РІШЕНЬ ATAM

  • А.В. Зеркаль Національний університет «Запорізька політехніка» https://orcid.org/0000-0002-3155-1302
  • М.П. Цимбала Класичний приватний університет
Ключові слова: цифровізація, ATAM, бізнес-процеси, архітектурні рішення, підприємство, управління, аналіз компромісів

Анотація

У статті досліджується використання методики ATAM (Architecture Tradeoff Analysis Method) для управління цифровізацією бізнес-процесів. Розглянуто теоретичні аспекти цифровізації, основні виклики та вимоги до архітектурних рішень. Особливу увагу приділено адаптації методики ATAM до специфіки різних галузей, зокрема шляхом врахування унікальних потреб бізнес-середовища, таких як безпека даних, масштабованість систем та потреби кінцевих користувачів. Запропоновано модифікований підхід до аналізу компромісів, який включає галузевий аналіз, створення адаптованих сценаріїв оцінки рішень та інтеграцію з довгостроковими стратегічними цілями підприємства. Проведено емпіричний аналіз застосування методики у виробничій компанії, який показав, що використання ATAM сприяє зниженню ризиків реалізації цифрових трансформацій на 30–50% і підвищенню ефективності використання ресурсів на 20–25%. Наукова новизна полягає в адаптації ATAM до потреб цифровізації, зокрема до інтеграції з сучасними технологіями, такими як штучний інтелект і блокчейн. Практичне значення роботи полягає в розробці рекомендацій щодо впровадження ATAM, що сприяє оптимізації архітектурних рішень у процесах цифровізації. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на розширення емпіричної бази, автоматизацію аналізу компромісів і розробку інтегрованих інструментів для управління цифровими трансформаціями.

Посилання

Гринько Т.В., Гвініашвілі Т.З. Формування системи конкурентоспроможності суб’єктів підприємництва в умовах цифровізації. Підприємництво: сучасні виклики, тренди та трансформації : колективна монографія / за заг. ред. Гринько Т.В. Вид-во : ФОП Біла К.О., 2023. С. 121–186

Гусєва О. Ю., Легомінова С. В. Диджиталізація -як інструмент удосконалення бізнес-процесів, їх оптимізація. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2018. № 1 (23). С. 33-39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecmebi_2018_1_7 (дата звернення: 15.11.2024).

Зеркаль А. В. Інноваційні підходи та сучасні тенденції діджитал-маркетингу та електронної комерції. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія: "Економічні науки". 2024. №3. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-3-9766 (дата звернення: 17.11.2024).

Панчук А., Малькова К. Теоретичні основи формування цифрової стратегії підприємств. Економіка та суспільство. 2021. № 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-76 (дата звернення: 02.12.2024).

Costa M.B., Tamzalit D. Recommendation patterns for business process imperative modelling. Proceedings of the Symposium on Applied Computing, 2017, pp. 735–742. DOI: https://doi.org/10.1145/3019612.3019619. (дата звернення: 15.11.2024).

Dijkman R., Dumas M., Van Dongen B., Käärik R., Mendling J. Similarity of business process models: Metrics and evaluation. Information Systems. 2011. Vol. 36. No. 2. Pp. 498–516. DOI: https://doi.org/10.1016/j.is.2010.09.006. (дата звернення: 15.12.2024).

Kravchenko L., Levkiv H., Kozak S., Zerkal A., Prykhodko І. The Influence of External and Internal Factors on the Reengineering of Business Processes in the Context of the Activities of Transport Enterprises. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2024. Vol. 3. No. 56. Pp. 439–448. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.56.2024.4408. (дата звернення: 11.11.2024).

Li Z., Wu J., Zhang X., He J., Chen P., He K. Using metadata for recommending business process. The Journal of Supercomputing. 2020. Vol. 76. Pp. 3729–3748. DOI: https://doi.org/10.1007/s11227-018-2601-5. (дата звернення: 15.11.2024).

Liashuk N., Kapral O., Lyfar V., Zerkal A., Burdyak O. Social Networks as a Tool of Marketing Communications. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences. 2023. Vol. 26(3). P. 28-38. DOI: https://doi.org/10.5782/.kjhss.2023.28.38 (дата звернення: 17.11.2024).

Lytvyn L., Hryhoruk A., Verbivska L., Poprotskyy O., Medynska T., Pelekh O. Enterpreneship Transformation in the Context of the Digitization of Business Processes. Postmodern Openings. 2022. Vol. 13. No. 2. Pp. 396–408. DOI: https://doi.org/10.18662/po/13.2/461. (дата звернення: 15.11.2024).

Wegener, D., & Rüping, S. On integrating data mining into business processes. Business Information Systems: 13th International Conference, BIS 2010, Berlin, Germany, May 3-5, 2010. Proceedings 13, 2010, pp. 183–194. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-12814-1_16. (дата звернення: 15.11.2024).

Grynko T. V., Gviniashvili T. Z. (2023) Formuvannya systemy konkurentospromozhnosti subyektiv pidpryyemnytstva v umovakh tsyfrovizatsiyi. Pidpryyemnytstvo: suchasni vyklyky, trendy ta transformatsiyi : kolektyvna monohrafiya] Formation of the system of competitiveness of business entities in conditions of digitalization. Entrepreneurship: modern challenges, trends and transformations: collective monograph] In. ed. Grynko T. V. Publisher FOP Bila K.O, pp. 121–186 (in Ukrainian).

Husieva, O. Iu., & Lehominova, S. V. (2018). Didzhytalizatsiia yak instrument udoskonalennia biznes-protsesiv, yikh optymizatsiia [Digitization -as a tool for improving business processes, optimizing them]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes, vol. 1(23), pp. 33-39. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecmebi_2018_1_7 (аccessed: November 15, 2024) (in Ukrainian).

Zerkal, A. V. (2024). Innovatsiini pidkhody ta suchasni tendentsii didzhytal-marketynhu ta elektronnoi komertsii [Innovative approaches and modern trends in digital marketing and e-commerce]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal "Internauka". Seriia: "Ekonomichni nauky", no. 3. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-3-9766 (аccessed: November 17, 2024) (in Ukrainian).

Panchuk A., Malkova K. (2021) Teoretychni osnovy formuvannia tsyfrovoi stratehii pidpryiemstv [Theoretical foundations of forming a digital strategy of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-76 (аccessed: December 2, 2024) (in Ukrainian).

Costa M.B., Tamzalit D. (2017). Recommendation patterns for business process imperative modelling. In Proceedings of the Symposium on Applied Computing, pp. 735-742. DOI: https://doi.org/10.1145/3019612.3019619 5. (аccessed: November 15, 2024)

Dijkman R., Dumas M., Van Dongen B., Käärik R., Mendling J. (2011). Similarity of business process models: Metrics and evaluation. Information Systems, vol. 36(2), pp. 498-516. DOI: https://doi.org/10.1016/j.is.2010.09.006 (аccessed: December 15, 2024)

Kravchenko L., Levkiv H., Kozak S., Zerkal A., Prykhodko І. (2024). The Influence of External and Internal Factors on the Reengineering of Business Processes in the Context of the Activities of Transport Enterprises. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, vol. 3(56), pp. 439-448. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.56.2024.4408 (аccessed: November 11, 2024)

Li Z., Wu J., Zhang X., He J., Chen P., He K. (2020). Using metadata for recommending business process. The Journal of Supercomputing, vol. 76, pp. 3729-3748. DOI: https://doi.org/10.1007/s11227-018-2601-5 12.

Liashuk N., Kapral O., Lyfar V., Zerkal A., Burdyak O. (2023). Social networks as a tool of marketing communications. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences, 26(3), 28–38. DOI: https://doi.org/10.5782/.kjhss.2023.28.38 (аccessed: November 17, 2024)

Lytvyn L., Hryhoruk A., Verbivska L., Poprotskyy O., Medynska T., Pelekh O. (2022). Enterpreneship Transformation in the Context of the Digitization of Business Processes. Postmodern Openings, vol. 13(2), pp. 396-408. DOI: https://doi.org/10.18662/po/13.2/461 (аccessed: November 15, 2024)

Wegener, D., & Rüping, S. (2010). On integrating data mining into business processes. In Business Information Systems: 13th International Conference, BIS 2010, Berlin, Germany, May 3-5, 2010. Proceedings 13, pp. 183-194. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-12814-1_16 (аccessed: November 15, 2024)

Переглядів статті: 30
Завантажень PDF: 11
Опубліковано
2024-11-25
Як цитувати
Зеркаль, А., & Цимбала, М. (2024). УПРАВЛІННЯ ЦИФРОВІЗАЦІЄЮ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ НА ОСНОВІ МЕТОДУ АНАЛІЗУ КОМПРОМІСІВ АРХІТЕКТУРНИХ РІШЕНЬ ATAM. Цифрова економіка та економічна безпека, (6 (15), 142-147. https://doi.org/10.32782/dees.15-21