ОСНОВНІ СКЛАДОВІ ОЦІНКИ КЛЮЧОВИХ ПОКАЗНИКІВ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: ключові показники ефективності, заклади вищої освіти, управління ефективністю, індикатори ефективності, фактори підвищення ефективності, ефективність, ефективність ЗВО, вища освіта, оцінка діяльності ЗВО, ефективність діяльності закладів вищої освіти, менеджмент вищої освіти, оцінка ефективності

Анотація

У статті розглянуті основні складові оцінки ключових показників ефективності управління закладами вищої освіти. Наведені результати досліджень ролі ключових показників ефективності, які поєднують розуміння значущості минулих подій в постійних змінах та вдосконаленнях процесу ефективного управління закладами вищої освіти. Проведений історичний екскурс ключових показників ефективності, які мають являтися флагманом для прийняття управлінських рішень керівництвом університетів. Проаналізовано види управлінських якостей для менеджерів закладів вищої освіти, що є необхідною складовою процесу ефективного управління ними та мають стати значущими факторами в оцінці діяльності університетів. Досліджені деякі показники ефективності в системі вищої освіти провідних країн світу щодо їхніх KPІ. Висвітлено проблему нестачі фахівців з питань ефективності управління у сфері вищої освіти та непрактичності регулярних схем управління в університетській сфері.

Посилання

Hubert D. Non-Maxwellian velocity distribution functions and incoherent scattering of radar waves in the auroral ionosphere. Journal of atmospheric and terrestrial physics. 1984. № 46(6-7). Р. 601-611.

Fiksel J. Designing resilient, sustainable systems. Environmental science & technology. 2003. № 37(23). P. 5330-5339.

Borden D. L. et al. Three-jet final states and measuring the gamma gamma width of the Higgs boson at a photon linear collider. Physical review. D. Particles and fields. 1994. № 50(7). P. 4499-4507.

Guy Ch. Quality time. Communications Engineer. 2005. № 3(1). P. 36-39.

Department of Education. National Strategy for Mathematics, Science and Technology Education in General and Further Education and Training. Creative Education. 2001. Vol. 13(3). https://www.westerncape.gov.za/text/2003/strategy_math_science_fet.pdf (дата звернення: 24.12.2024).

Mateu-Pérez R., Escobedo-Peiro P., García-Baldán M., Flores Buils R. Personal development of future teachers through resilience, emotional development and well-being using experiential learning. Journal of Education for Teaching. 2024. Р. 1-16. DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2024.2433648.

Aqsa J., Sarmad M. Empowering leadership and the role of work-related curiosity in employee job crafting behavior: the role of low gender egalitarianism. The Learning Organization. 2024. №31(6). Р. 1008-1030.

Huang J., Hsieh F., Chang Y.Ch., Tiede M. On the two rhotic schwas in Southwestern Mandarin: When homophony meets morphology in articulation. Phonetica. 2023. № 81(1). Р. 43-80. DOI: https://doi.org/10.1515/phon-2022-0036.

Birch A. H. Political integration and disintegration in the British Isles. George Allen & Unwin. 1977. 180 p.

Doug Sh., Gomes J. Performance indicators and university distance education providers. Journal of Distance Education. 1998. № 13. Р. 1-20.

Forest J. JF, Kinser K. Higher Education in the United States: An Encyclopedia. Bloomsbury Publishing USA, 2002. 831 p.

Fang F. Crown-level mapping of tree species and health from remote sensing of rural and urban forests. Graduate Theses, Dissertations, and Problem Reports. West Virginia University. 2019. 87 p. DOI: https://doi.org/10.33915/etd.4068.

Fereydoon A. Qualitative Indicators for the evaluation of universities performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2010. № 2(2). Р. 5408-5411.

Cave M. The use of performance indicators in higher education: The challenge of the quality movement. Jessica Kingsley Publishers, 1997. 280 p.

Dolence M. G., Norris D. M. Using Key Performance Indicators to Drive Strategic Decision Making. New directions for institutional research. 1994. № 82. Р. 63-80.

Collin R. E. Field theory of guided waves. John Wiley & Sons. 1990. 50p.

Busin M. A new lamellar wound configuration for penetrating keratoplasty surgery. Archives of Ophthalmology. 2003. № 121(2). Р. 260-265.

Kalaman O., Bondarenko, S., Telovata M., Petrenko N., Yershova O., Sagan O. Management of Digital and Intellectual Technologies Integration in Education Informatization. TEM Journal. 2023. Vol. 12 (3). P. 1645-1657.

Okulicz-Kozaryn W., Kalaman O. How to manage universities in Asia, Еast Europe and North America based on the preferences of students? Food Industry Economics. 2019. № 11. Р. 88-97. DOI: https://doi.org/10.15673/fie.v11i4.1551.

Vandan N. et al. Assessment of doctors' knowledge regarding tuberculosis management in Lucknow, India: A public–private sector comparison. Public health. 2009. № 123(7). Р. 484-489.

Steven S.J. et al. Design of bifunctional antibiotics that target bacterial rRNA and inhibit resistance-causing enzymes. Journal of the American Chemical Society. 2000. № 122(21). Р. 5230-5231.

Rubinson J., Pfeiffer M. Brand key performance indicators as a force for brand equity management. Journal of Advertising Research. 2005. № 45. Р.187-197.

Переглядів статті: 16
Завантажень PDF: 12
Опубліковано
2024-11-25
Як цитувати
Каламан, О., & Зеркіна, О. (2024). ОСНОВНІ СКЛАДОВІ ОЦІНКИ КЛЮЧОВИХ ПОКАЗНИКІВ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Цифрова економіка та економічна безпека, (6 (15), 148-151. https://doi.org/10.32782/dees.15-22