РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВ У КОНТЕКСТІ ІННОВАЦІЙНОЇ ЗРІЛОСТІ
Анотація
Інновації є рушійною силою розвитку бізнесу, відіграючи ключову роль у формуванні конкурентоспроможності та пристосуванні до змін на ринку й у технологічному середовищі. Метою статті є виокремлення головних моделей інноваційної зрілості, особливостей формування інноваційної культури підприємств як елемента моделі інноваційної зрілості. Проведено аналіз моделей для оцінки інноваційної зрілості, що для дослідження здатності підприємств до інновацій та покращення внутрішніх процесів. Моделі інноваційної зрілості дають змогу підприємствам досягти більш високого рівня інноваційного розвитку та зрозуміти рівень своїх інноваційних можливостей, визначити стратегії для підтримки стійкого розвитку. Встановлено, що інноваційна зрілість безпосередньо пов'язана з інноваційною структурою підприємства та може вказувати на слабкі місця, які потребують вдосконалення. Культурні цінності, ефективні структури та процеси, лідерство й орієнтація на клієнта, відіграють важливу роль у становленні інноваційної зрілості. Це дозволяє підприємствам оцінити свої інноваційні ініціативи, рівень інноваційної компетентності та створювати дорожню карту для покращення інноваційного потенціалу. Формування інноваційної культури є важливим елементом розвитку інноваційної зрілості підприємств, адже культура сприяє адаптації та швидкому впровадженню інновацій. Інноваційна культура включає такі аспекти, як відкритість до нових ідей, децентралізація ухвалення рішень, підтримка лідерів і команди, які готові впроваджувати інновації.
Посилання
Accept Mission 2021. Available at: https://www.acceptmission.com/blog/innovation-maturity-model/
Boly V., Morel L., Assielou G., Camargo M. (2014) Evaluating innovative processes in French firms: methodological proposition for firm innovation capacity evaluation. Research Policy, vol. 43(3), pp. 608–622 DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2013.09.005.
Cubo C., Oliveira R., Fernandes A.C., Sampaio P., Carvalho M.S., Alfonso, P.S. (2023) An innovative maturity model to assess supply chain quality management. International Journal of Quality &Reliability Management, vol. 40(1), pp. 103-123. DOI: https://doi.org/10.1108/IJQRM-06-2021-0184.
Davies M., Buisine S. (2018). Innovation Culture in Organizations Science, Technology and Innovation Culture, vol. 3. DOI: https://doi.org/10.1002/9781119549666.ch6
Fenn J. & Harris K. (2011). The Innovation Management Maturity Model: How Do You Stack Up? Gartner Research, April.
Gupta P. (2010). History of Six Sigma. Available at: https://www.slideshare.net/PraveenGufta/history-of-six-sigma-by-praveen-gupta
Igartua J.I., Retegi J., Ganzarain J. (2018). IM2, a Maturity Model for Innovation in SMEs, Dirección y Organización, 64.
Mäkelä J. (2012). Model for Assessing GIS Maturity of an Organization. Spatially Enabling Government, Industry and Citizens Research and Development Perspectives, A. Rajabifard, D. Coleman (Eds.). Turku: GSDI Association Press.
Mazurkiewicz A., Trzos M. (2008). Kierowanie mechanizmow i struktur wspomagajacych rozwoj innowacji. Innowacyjnosc i konkurencyjnosc mikroprzedsiebiorstw. Radom: WNITE – PIB, pp. 13–34.
Organizational Project Management Maturity Model (OPM3), Project Management Institute, USA, 2003.
Zemanova B., Kotkova Striteska M., Zapletal D. (2022). A Framework for Innovative Culture Identification. Journal of Competitiveness, vol. 14(3), pp. 191–208. DOI: https://doi.org/10.7441/joc.2022.03.11
Zhang M., Merchant H. (2019) A causal analysis of the role of institutions and organizational proficiencies on the innovation capability of Chinese SMEs, International Business Review, vol. 29(2), p. 101638. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2019.101638.
Yurynets Z., Bayda B., Petruch O. (2015). Country’s economic competitiveness increasing within innovation component. Economic Annals –XXI, vol. 9–10, pp. 32–35.
Yurynets Z., Yurynets R., Gutor T. (2017). Game theory model for the development of optimal strategy towards innovative products manufacturing at the enterprise. Problems and Perspectives in Management, vol. 15(3), pp. 285–294.