ВІЙНА В УКРАЇНІ ЯК КАТАЛІЗАТОР ЗМІН У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СТРАТЕГІЧНОМУ ВІЙСЬКОВОМУ МАРКЕТИНГУ
Анотація
Розглянуто, як повномасштабне вторгнення росії в Україну (2022 р.) стало каталізатором кардинальних трансформацій у стратегічному військовому маркетингу Європи. Наведено ключові показники за 2020–2024 рр., які підтверджують докорінні зміни. Пояснено, чому ці кількісні зміни, разом із збільшення кількості міжнародних виставок озброєнь та зростанням реклами військової тематики, свідчать про нову еру в просуванні оборонних можливостей Європи. Доведено, що війна в Україні, хоч і стала величезним викликом для безпеки, водночас стимулювала Європу до консолідації і модернізації оборонної сфери. Європейський стратегічний військовий маркетинг пройшов прискорену еволюцію – від пасивного до проактивного, від розпорошеного до інтегрованого. Попри наявні труднощі, результати трансформацій вже зміцнили оборонний потенціал Європи і підвищили її роль на світовому ринку озброєнь.
Посилання
Корнієнко Т. О. Маркетингові стратегії у формуванні конкурентних переваг підприємств в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. № 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65
Подзігун С М., Пачева Н. О. SMM і маркетинг під час війни. Економічні горизонти 2022. № 4(22). С. 25–33.
Ільчук В., Лисенко І. Маркетингові дослідження споживчого ринку в умовах воєнного стану: особливості та пріоритети. Науковий вісник Полісся. 2023. № 2 (27). С. 338-352.
Петренко І. В. Військовий маркетинг у контексті сучасної безпекової політики Європейського Союзу. Європейські студії та безпека. 2023. Вип. 1(15). С. 45–53.
Мельникова К. І., Мельников О. С. Удосконалення системи підготовки кадрів у сфері публічних закупівель. Теорія та практика державного управління. 2020. Вип. 2(69). С. 201-207.
Вовчанська О., Іванова Л. Особливості реалізації інструментів маркетингу в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство, 2022. № 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32
Ковальчук А. О., Романенко М. Л. Вплив війни в Україні на трансформацію оборонних стратегій країн НАТО. Теорія та практика управління соціальними системами. 2022. Вип. 2(29). С. 118–125.
Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/data/database
EU defence in numbers. URL: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/defence-numbers/
At least 43 arms exhibitions have been held around the world since the start of the war in Ukraine. URL: https://www.fides.org/en/news/73923-EUROPE_FRANCE_At_least_43_arms_exhibitions_have_been_held_around_the_world_since_the_start_of_the_war_in_Ukraine#:~:text=Since%20the%20outbreak%20of%20the,to%20establish%20themselves%20as%20a
Public opinion on a common defense and security policy among European Union member states from 2004 to 2024. URL: https://www.statista.com/statistics/1396728/public-opinion-on-common-eu-defense-policy/#:~:text=Public%20opinion%20on%20common%20EU,percent%20who%20were%20against%20it
European Defense Industry Is the Global Growth Laggard. URL: https://www.statista.com
Genini D. How the war in Ukraine has transformed the EU’s Common Foreign and Security Policy, Yearbook of European Law, 2025;, yeaf003, https://doi.org/10.1093/yel/yeaf003
Korniienko, T. O. (2023). Marketynhovi stratehii u formuvanni konkurentnykh perevag pidpryiemstv v umovakh voiennoho stanu [Marketing strategies in forming enterprises' competitive advantages under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, no. 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65 (in Ukrainian).
Podzihun, S. M., & Pacheva, N. O. (2022). SMM i marketynh pid chas viiny [SMM and marketing during the war]. Ekonomichni horyzonty – Economic Horizons, vol. 4(22), pp. 25–33 (in Ukrainian).
Ilchuk V., & Lysenko, I. (2023). Marketynhovi doslidzhennia spozhyvchoho rynku v umovakh voiennoho stanu: osoblyvosti ta priorytety [Marketing research of the consumer market under martial law: features and priorities]. Naukovyi visnyk Polissia – Scientific Bulletin of Polissia, vol. 2(27), pp. 338–352 (in Ukrainian).
Petrenko, I. V. (2023). Viiskovyi marketynh u konteksti suchasnoi bezpekovoi polityky Yevropeiskoho Soiuzu [Military marketing in the context of the current security policy of the European Union]. Yevropeiski studii ta bezpeka – European Studies and Security, vol. 1(15), pp. 45–53 (in Ukrainian).
Melnykova, K. I., & Melnykov, O. S. (2020). Udoskonalennia systemy pidhotovky kadriv u sferi publichnykh zakupivel [Improving the training system in the field of public procurement]. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia – Theory and Practice of Public Administration, vol. 2(69), pp. 201–207 (in Ukrainian).
Vovchanska, O., & Ivanova, L. (2022). Osoblyvosti realizatsii instrumentiv marketynhu v umovakh voiennoho stanu [Features of marketing tools implementation under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, no. 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32 (in Ukrainian).
Kovalchuk, A. O., & Romanenko, M. L. (2022). Vplyv viiny v Ukraini na transformatsiiu oboronnykh stratehii krain NATO [Impact of the war in Ukraine on the transformation of NATO countries' defense strategies]. Teoriia ta praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy – Theory and Practice of Social Systems Management, vol. 2(29), pp. 118–125 (in Ukrainian).
Eurostat. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat (in English).
EU defence in numbers. Available at: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/defence-numbers/ (in English).
At least 43 arms exhibitions have been held around the world since the start of the war in Ukraine. Available at: https://www.fides.org/en/news/73923-EUROPE_FRANCE_At_least_43_arms_exhibitions_have_been_held_around_the_world_since_the_start_of_the_war_in_Ukraine#:~:text=Since%20the%20outbreak%20of%20the,to%20establish%20themselves%20as%20a (in English).
Public opinion on a common defense and security policy among European Union member states from 2004 to 2024. Available at: https://www.statista.com/statistics/1396728/public-opinion-on-common-eu-defense-policy/#:~:text=Public%20opinion%20on%20common%20EU,percent%20who%20were%20against%20it (in English).
European Defense Industry Is the Global Growth Laggard. Available at: https://www.statista.com(in English).
Genini D. (2025) How the war in Ukraine has transformed the EU’s Common Foreign and Security Policy, Yearbook of European Law;, yeaf003, DOI: https://doi.org/10.1093/yel/yeaf003(in English).