ПОНЯТТЯ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ

Ключові слова: конкурентоспроможність, вища освіта, університет, діджиталізація, цифровізація, стратегічне управління

Анотація

Стаття присвячена поняттю формування конкурентоспроможності закладів вищої освіти (ЗВО) в умовах глобальної конкуренції. Встановлено, що конкурентоспроможність університетів є однією з ключових проблем сучасної трансформації освітніх систем, оскільки саме вона визначає здатність ЗВО адаптуватися до економічних, соціальних та технологічних змін, які відбуваються в умовах глобалізації та цифровізації економіки. У роботі запропоновано концепцію багаторівневої конкурентоспроможності, яка охоплює глобальний, національний, регіональний та індивідуальний рівні. Виділення четвертого рівня конкуренції – на рівні освітніх програм – дозволяє врахувати зростаючу конкуренцію всередині освітньої галузі. У статті зазначено, що формування конкурентоспроможності університетів має ґрунтуватися на двох основних компонентах: сутнісних характеристиках конкурентоспроможності ЗВО та конкретних стратегічних заходах, адаптованих до умов функціонування кожного закладу. Це включає оптимізацію внутрішніх процесів, розвиток інноваційності освітніх програм, удосконалення наукових досліджень та залучення ресурсів із зовнішніх джерел через партнерства з іншими університетами, державними органами та бізнесом. Значна увага приділена ролі стейкхолдерів у забезпеченні конкурентоспроможності ЗВО. Наголошено, що стратегічна співпраця з ключовими зацікавленими сторонами, такими як студенти, роботодавці та державні установи, є необхідною умовою для створення стійкої конкурентної позиції. У статті також акцентується увага на важливості визначення чітких пріоритетів діяльності університетів, зокрема вибору цільових сегментів ринку та фокусування на стратегічних напрямах розвитку. Запропоновано універсальне визначення конкурентоспроможності університету як здатності досягати стратегічних цілей у конкурентному середовищі, адаптуючись до змін і залучаючи ресурси з різних джерел. Водночас підкреслено значення дескриптивних визначень, які дозволяють адаптувати поняття конкурентоспроможності до специфічних умов функціонування конкретного університету. Висновки статті підтверджують необхідність інтеграції різних підходів до формування конкурентоспроможності університетів, які враховують внутрішні особливості навчальних закладів та зовнішні фактори, що визначають їхню позицію на глобальному освітньому ринку.

Посилання

Kolodinska Ya.O., Skliarenko O.V., Nikolaievskyi O.Iu. (2022) Praktychni aspekty rozrobky innovatsiinykh biznes idei z vykorystanniam tsyfrovykh servisiv [Practical aspects of developing innovative business ideas using digital services]. Ekonomika i upravlinnia, no. 4, pp. 53-60. (in Ukrainian)

Skliarenko O.V., Yahodzinskyi S.M., Nikolaievskyi O.Iu., Nevzorov A.V. (2024) Tsyfrovi interaktyvni tekhnolohii navchannia yak nevidiemna skladova suchasnoho osvitnoho protsesu [Digital interactive learning technologies as an integral part of the modern educational process]. Innovatsiina pedahohika, no. 68 (2), pp.51-55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51 (in Ukrainian)

Khomenko O. O., Paustovska M. V., Onyshchuk I.A. (2024) Vplyv interaktyvnykh tekhnolohii na protses navchannia i rozvytok zdobuvachiv vyshchoi osvity [The influence of interactive technologies on the learning process and the development of higher education students]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, no. 5(33). pp. 1222-1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231 (in Ukrainian)

Huk P.V., Skliarenko O.V. (2022) Ekonomichna dotsilnist modernizatsii pidpryiemstv z vykorystanniam avtomatyzovanykh system [Economic feasibility of modernization of enterprises using automated systems]. Ekonomika i upravlinnia, no. 2, pp. 103-112. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103 (in Ukrainian)

Yahodzinskyi S.M. (2015) Hlobalni informatsiini merezhi u sotsiokulturnii perspektyvi: monohrafiia. [Global information networks in a sociocultural perspective]. Kyiv: Ahrar Media Hrup, 276 p. (in Ukrainian)

Kozhyna A. (2022) Reducing Poverty, Inequality and Social Exclusiom in European Countries. Based on Inclusive Approaches to Economic Development. Economics and Management of The National Economy. The Crisis of National Models of Economic System. pp. 29-32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7

Filosofiia osvity: navchalnyi posibnyk (2021) [Philosophy of education] In V.P. Andrushchenka ta in. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 348 p. (in Ukrainian)

Natalia Bobro (2024) Key aspects of digital economy development. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Finansovo-ekonomichna systema natsionalnoi ekonomiky: stan ta perspektyvy rozvytku», pp. 11-14. DOI: https://doi.org/10.36059/978-966-397-392-0-2

Lopuschnyak, H. N. Chala, O. Poplavska. (2021) Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, no. 1б pp.1-9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019

Bobro N. S. (2024) Tsyfrova platforma yak suchasna orhanizatsiina innovatsiia [Digital platform as a modern organizational innovation]. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 1, pp. 63-66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.1.63 (in Ukrainian)

Колодінська Я.О., Скляренко О.В., Ніколаєвський О.Ю. Практичні аспекти розробки інноваційних бізнес ідей з використанням цифрових сервісів. Економіка і управління. 2022. №4. с. 53-60. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53

Скляренко О.В., Ягодзінський С.М., Ніколаєвський О.Ю., Невзоров А.В. Цифрові інтерактивні технології навчання як невід’ємна складова сучасного освітнього процесу. Інноваційна педагогіка. 2024. № 68 (2). с.51-55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51

Хоменко О. О., Паустовська М. В., Онищук І.А. Вплив інтерактивних технологій на процес навчання і розвиток здобувачів вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 5(33). с. 1222-1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231

Гук П.В., Скляренко О.В. Економічна доцільність модернізації підприємств з використанням автоматизованих систем. Економіка і управління. 2022. №2. с. 103-112. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103

Ягодзінський С.М. Глобальні інформаційні мережі у соціокультурній перспективі: монографія. К.: Аграр Медіа Груп, 2015. 276 с.

Kozhyna, A. Reducing Poverty, Inequality and Social Exclusiom in European Countries. Based on Inclusive Approaches to Economic Development. Economics and Management of The National Economy, The Crisis of National Models of Economic System, 2022. Pp.29-32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7

Філософія освіти: навчальний посібник. – 2-ге видання / за наук. ред. академіка В. П. Андрущенка та ін. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. 348 с.

Bobro N. Key aspects of digital economy development. Міжнародна науково-практична конференція «Фінансово-економічна система національної економіки: стан та перспективи розвитку». 2024. С. 11-14. DOI: https://doi.org/10.36059/978-966-397-392-0-2

Lopuschnyak, H. N. Chala, O. Poplavska. Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, 2021. 1. С.1-9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019

Бобро Н. С. Цифрова платформа як сучасна організаційна інновація. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 1. C. 63-66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.1.63

Переглядів статті: 14
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2024-11-25
Як цитувати
Бобро, Н. (2024). ПОНЯТТЯ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ. Цифрова економіка та економічна безпека, (6 (15), 162-166. https://doi.org/10.32782/dees.15-25