ТРАНСФОРМАЦІЯ РИНКУ БІЗНЕС-ПОСЛУГ В УМОВАХ КРИЗИ: ТРЕНДОВИЙ АНАЛІЗ

  • Л.О. Гончар Київський національний університет культури і мистецтв
Ключові слова: бізнес-послуги, ринок послуг, інвестиційна привабливість бізнесу, ефективність бізнес-послуг, трансформація бізнесу, привабливість бізнесу, ефективність бізнес-послугтрансформація бізнесу, кризові умови, туризм, гостинність, готельно-ресторанний бізнес

Анотація

Дослідження присвячено вивченню сучасних тенденцій трансформації ринку бізнес-послуг, зокрема зосередивши увагу на найбільш вразливих секторах економіки – туризмі, готельному та ресторанному бізнесі, а також сфері гостинності. Мета дослідження полягає у розробці пропозицій щодо управління ефективністю діяльності в умовах постійного обмеження соціальної взаємодії та стабілізації ринкових процесів після кризи. У статті детально проаналізовано загальні тенденції та практичний механізм функціонування ринку комерційних послуг, рівень ефективності функціонування окремих його секторів, їх інфраструктурного забезпечення, а також динаміку розвитку ринкових процесів на етапах загострення пандемії та поступового виходу з кризи. На основі проведеного аналізу виокремлено не лише проблемні аспекти і напрямки, а й методи оптимізації функціонування ринкового простору, що є важливим для створення сприятливих умов для подальшого розвитку глобального ринку комерційних послуг. Визначено вплив пандемії Covid-19 на його динаміку, проведено дослідження змін у кількісній та якісній структурі ринку, зумовлених значними бізнес-трансформаціями та діджиталізацією бізнес-сектору в кризових умовах.

Посилання

Атаманчук З. А., Яворовенко Н. М. Готельні ланцюги в глобальному туристичному просторі. Збірник наукових праць Донецького державного університету управління «Проблеми та перспективи забезпечення стабільного соціально-економічного розвитку». Серія «Економіка». Т. ХХ, вип. 314. Маріуполь, ДонДУУ, 2019. С. 89¬94. URL: ttps://dsum.edu.ua/fahove-vydannya- zbirnyk-naukovyh-prats/

Burini, F. (2020). Tourism Facing A Pandemic: From Crisis to Recovery. Bergamo: University of Bergamo. DOI: 10.6092/978-88-97235-04-4

Chi, O. H., Gursoy, D., & Chi, C. G. (2020). Tourists’ Attitudes toward the Use of Artificially Intelligent (AI) Devices in Tourism Service Delivery: Moderating Role of Service Value Seeking. Journal of Travel Research, 1–16. DOI: doi: https://doi.org/10.1177/0047287520971054.

Creswell, J. W. & Poth, Ch. N. (2018). Qualitative Inquiry & Research Design Choosing among 5 Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage. 459 p.

Duan, J., Xie, C., & Morrison, A. M. (2021). Tourism Crises and Impacts on Destinations: A Systematic Review of the Tourism and Hospitality Literature. Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. XX, No. X, Month 202X, 1–29. DOI: https://doi.org/10.1177/1096348021994194

Eichelberger, S., & Peters, M. (2020), Responsible Tourism Entrepreneurship nach COVID-19: Neue Wege im Tourismus. In: Pechlaner H., Speer S. (Eds), Responsible Entrepreneurship (pp. 237–260). Wiesbaden: Springer Gabler. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-31616-7_11

Eller R., Peters M., & Pantovic T. (2020). Owner-Managers’ Interpretations of Digitalization in SME Management Processes. In: Gardini M. A., Ottenbacher M. C., Schuckert M. (Eds.), The Routledge Companion To International Hospitality Management (pp. 366–379). New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429426834

Koskela-Huotari, K., & Siltaloppi, J. (2020). Rethinking the Actor in Service Research: Toward a Processual View of Identity Dynamics. Journal of Service Theory and Practice, 30 (4/5), 437–457. DOI: https://doi.org/10.1108/ JSTP-11-2018-0245

Kuščer, K., Eichelberger, S., & Peters, M. (2021). Tourism organizations’ responses to the COVID-19 pandemic: an investigation of the lockdown period. Current Issues in Tourism, 1–14. DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1928010

Morrison, A. (2006). A contextualisation of entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 12(4), 192–209. DOI: https://doi.org/10.1108/ 13552550610 679159

Peters, M., Kallmuenzer, A., & Buhalis, D. (2018), Hospitality entrepreneurs managing quality of life and business growth. Current Issues in Tourism, 1–20. DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1437122

Peters, M. & Buhalis, D. (2013). SMEs in tourism destinations. In C. Costa, E. Panyik, & D. Buhalis (Eds.), Aspects of tourism: Vol. 60. Tendencies in European tourism planning and organisation (pp. 93–101). Bristol: Channel View Publications.

Peters, M., Frehse, J., & Buhalis, D. (2009). The importance of lifestyle entrepreneurship: A conceptual study of the tourism industry. PASOS –Journal of Tourism and Cultural Change, 7(2), 393–405.

Perles-Ribes, J. F., Ramon-Rodriguez, A. B., Moreno- Izquierdo, L., & Sevilla-Jimenez, M. (2017). Economic crises and market performance-A machine learning approach, Tourism Economics, 23(3), 692–696. DOI: https://doi.org/ 10.5367/te.2015.0536

Richards, G. (2020). Tourism in challenging times: resilience or creativity?” Tourism Today, 19, 8–15. URL: https://pure.buas.nl/en/publications/tourism-in-challenging- times-resilience-or-creativity

Richards, G. (2017). Tourists in their own city – considering the growth of a phenomenon, Tourism Today, 16, 8–16.

Romagosa, F. (2020). The COVID-19 crisis: Opportunities for sustainable and proximity tourism. Tourism Geographies, 22 (3), 690–694. URL: https://doi.org/10.1080/ 14616688.2020.1763447

Wen, J., Kozak, M., Yang, S., & Liu, F. (2021). COVID-19: Potential effects on Chinese citizens’ lifestyle and travel. Tourism Review, 76(1), 74–87. DOI: https://doi.org/10.1108/TR-03-2020-0110

World Trade Organisation (2021) World Trade Statistical Review 2021. Geneva: World Trade Organization. URL: https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/wts2021_e/wts2021_ e.pdf (дата звернення: 14.10.2023)

World Tourism Organization (2021). UNWTO World Tourism Barometer. Madrid: World Tourism Organization. URL: https://www.e-unwto.org/loi/wtobarometereng (дата звернення: 14.10.2023)

Zeithaml, V. A., Verleye, K., Hatak, I., Koller, M., & Zauner, A. (2020). Three Decades of Customer Value Research: Paradigmatic Roots and Future Research Avenues. Journal of Service Research, 1–24. URL: https://doi.org/10.1177/ 1094670520948134

Atamanchuk Z., & Yavorovenko N. (2019). Hotelni lantsiuhy v hlobalnomu turystychnomu prostori [Hotel chains in the global tourism space]. Zbirnyk naukovyh prac' Donec'kogo derzhavnogo universytetu upravlinnja. Serija: Ekonomika, t. ХХ, vol. 312. Available at: ttps://dsum.edu.ua/fahove-vydannya- zbirnyk-naukovyh-prats/

Burini, F. (2020). Tourism Facing A Pandemic: From Crisis to Recovery. Bergamo: University of Bergamo. Available at: DOI: 10.6092/978-88-97235-04-4

Chi, O. H., Gursoy, D., & Chi, C. G. (2020). Tourists’ Attitudes toward the Use of Artificially Intelligent (AI) Devices in Tourism Service Delivery: Moderating Role of Service Value Seeking. Journal of Travel Research, 1–16. Available at: DOI: doi:10.1177/0047287520971054.

Creswell, J. W. & Poth, Ch. N. (2018). Qualitative Inquiry & Research Design Choosing among 5 Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage. 459 p.

Duan, J., Xie, C., & Morrison, A. M. (2021). Tourism Crises and Impacts on Destinations: A Systematic Review of the Tourism and Hospitality Literature. Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. XX, No. X, Month 202X, 1–29. Available at: DOI:10.1177/1096348021994194

Eichelberger, S., & Peters, M. (2020), Responsible Tourism Entrepreneurship nach COVID-19: Neue Wege im Tourismus. In: Pechlaner H., Speer S. (Eds), Responsible Entrepreneurship (pp. 237–260). Wiesbaden: Springer Gabler. Available at: DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-31616-7_11

Eller R., Peters M., & Pantovic T. (2020). Owner-Managers’ Interpretations of Digitalization in SME Management Processes. In: Gardini M. A., Ottenbacher M. C., Schuckert M. (Eds.), The Routledge Companion To International Hospitality Management (pp. 366–379). New York: Routledge. Available at: DOI: https://doi.org/10.4324/9780429426834

Koskela-Huotari, K., & Siltaloppi, J. (2020). Rethinking the Actor in Service Research: Toward a Processual View of Identity Dynamics. Journal of Service Theory and Practice, 30 (4/5), 437–457. Available at: DOI: 10.1108/ JSTP-11-2018-0245

Kuščer, K., Eichelberger, S., & Peters, M. (2021). Tourism organizations’ responses to the COVID-19 pandemic: an investigation of the lockdown period. Current Issues in Tourism, 1–14. Available at: DOI:10.1080/13683500.2021.1928010

Morrison, A. (2006). A contextualisation of entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 12(4), 192–209. Available at: DOI:10.1108/ 13552550610 679159

Peters, M., Kallmuenzer, A., & Buhalis, D. (2018), Hospitality entrepreneurs managing quality of life and business growth. Current Issues in Tourism, 1–20. Available at: DOI:10.1080/13683500.2018.1437122

Peters, M. & Buhalis, D. (2013). SMEs in tourism destinations. In C. Costa, E. Panyik, & D. Buhalis (Eds.), Aspects of tourism: Vol. 60. Tendencies in European tourism planning and organisation (pp. 93–101). Bristol: Channel View Publications.

Peters, M., Frehse, J., & Buhalis, D. (2009). The importance of lifestyle entrepreneurship: A conceptual study of the tourism industry. PASOS –Journal of Tourism and Cultural Change, 7(2), 393–405.

Perles-Ribes, J. F., Ramon-Rodriguez, A. B., Moreno- Izquierdo, L., & Sevilla-Jimenez, M. (2017). Economic crises and market performance-A machine learning approach, Tourism Economics, 23(3), 692–696. Available at: DOI: https://doi.org/ 10.5367/te.2015.0536

Richards, G. (2020). Tourism in challenging times: resilience or creativity?” Tourism Today, 19, 8–15. Available at: https://pure.buas.nl/en/publications/tourism-in-challenging- times-resilience-or-creativity

Richards, G. (2017). Tourists in their own city – considering the growth of a phenomenon, Tourism Today, 16, 8–16.

Romagosa, F. (2020). The COVID-19 crisis: Opportunities for sustainable and proximity tourism. Tourism Geographies, 22 (3), 690–694. Available at: https://doi.org/10.1080/ 14616688.2020.1763447

Wen, J., Kozak, M., Yang, S., & Liu, F. (2021). COVID-19: Potential effects on Chinese citizens’ lifestyle and travel. Tourism Review, 76(1), 74–87. Available at: DOI: https://doi.org/10.1108/TR-03-2020-0110

World Trade Organisation (2021) World Trade Statistical Review 2021. Geneva: World Trade Organization. Available at: https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/wts2021_e/wts2021_ e.pdf (Accessed 14 October 2023)

World Tourism Organization (2021). UNWTO World Tourism Barometer. Madrid: World Tourism Organization. Available at: https://www.e-unwto.org/loi/wtobarometereng (Accessed 14 October 2023)

Zeithaml, V. A., Verleye, K., Hatak, I., Koller, M., & Zauner, A. (2020). Three Decades of Customer Value Research: Paradigmatic Roots and Future Research Avenues. Journal of Service Research, 1–24. DOI: https://doi.org/10.1177/ 1094670520948134

Переглядів статті: 27
Завантажень PDF: 28
Опубліковано
2023-09-25
Як цитувати
Гончар, Л. (2023). ТРАНСФОРМАЦІЯ РИНКУ БІЗНЕС-ПОСЛУГ В УМОВАХ КРИЗИ: ТРЕНДОВИЙ АНАЛІЗ. Цифрова економіка та економічна безпека, (8 (08), 74-82. https://doi.org/10.32782/dees.8-13